תוכנית סיוע נרחבת ומקיפה לארצות אפריקה תהיה התשובה הישראלית לגל הביקורת, ההסתייגויות והגינויים שהממשלה הימנית־דתית־קיצונית בראשות בנימין נתניהו סופגת בחודשים האחרונים בזירה העולמית. 

הממשל האמריקאי מגנה את בן גביר: "התבטאות גזענית ומתסיסה" | דיווח
לאחר התקרית הדיפלומטית עם לוב, סמוטריץ' פתח חזית עם ביידן וארה"ב

ישראל מתכוונת לנצל את העצרת ה־78 של האו"ם הנפתחת בשבוע הקרוב למאמץ דיפלומטי מיוחד ומושקע, אותו ניתן להגדיר כ"הסתערות מדינית" על יבשת אפריקה. כפועל יוצא, לראש הממשלה – שישתתף במושב הפתיחה של העצרת וצפוי לשאת נאום ביום שישי הבא – צפויה שורה ארוכה של פגישות ושיחות עם ראשי מדינות וממשלות של ארצות אפריקניות, שיגיעו להשתתף בפתיחת העצרת.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן קיים בשבועות האחרונים מגעים אינטנסיביים עם שגרירי ונציגי ארצות אפריקניות המכהנים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, זאת לצורך תכנון ותיאום הפגישות. בשיחה מיוחדת עם "מעריב סופהשבוע", אישר ארדן, הנחשב שגריר מוערך במסדרונות מרכז האו"ם, כי נתניהו יציג בשיחותיו עם המנהיגים האפריקניים תוכנית סיוע ותמיכה ישראלית, שמטרתה "הידוק שיתוף הפעולה בין ישראל למדינות אפריקניות". לדברי השגריר, מדובר בתוכנית סיוע ותמיכה "נרחבת ומקיפה ביותר".

ישראל תציע לראשי מדינות אפריקה ייעוץ, עזרה ישירה בתחומים כמו מים, חקלאות, מזון, רפואה, ביטחון וטכנולוגיה מתקדמת. לדברי ארדן, יישומה של התוכנית וביצועה "צופנים פוטנציאל מדיני לישראל עם למעלה מ־50 ארצות אפריקניות". מדברי ארדן השתמע באופן ברור כי תוכנית הסיוע למדינות אפריקה תהווה תשובה מצדה של ישראל לטענות ולהאשמות המוטחות באחרונה בממשלת ישראל מצד שורה ארוכה של מנהיגים עולמיים, ארגונים גלובליים וגורמים בכירים. "עזרה לארצות אפריקניות עומדת בסתירה מוחלטת להאשמה בדבר אפרטהייד ומפריכה אשמה כזאת", הוא גורס. לדבריו, "תוכנית הסיוע נכונה גם דיפלומטית, גם מדינית וגם מוסרית".

עוד פרטים על ההכנות לעצרת האו"ם ונסיעת נתניהו לארה"ב – בטור המלא שיפורסם מחר