זמן קצר אחרי צאת החג, המריא אמש (ראשון) בנימין נתניהו לביקור מדיני בארה"ב - הראשון בקדנציה הנוכחית שלו כראש ממשלת ישראל, כשלו"ז הביקור הפעם לא יכלול את וושינגטון. טרם עלייתו למטוס, התייחס נתניהו לעובדה כי לא הוזמן לבית הלבן ואמר: "מה שמשנה זה תוכן הפגישה, לא המיקום שלה". לאחר שנשאל על ידי כתבים על ההפגנות שצפויות להתקיים נגדו במהלך הביקור, אמר נתניהו "מי שמארגן את המחאה עושה את זה בכסף רב, אלו אנשים שחברו לאש"ף ולאיראן".

אחרי הצעדה בתל אביב: המפגינים ממתינים לנתניהו בנתב"ג
דיווח דרמטי: בסעודיה הורו "להפסיק את הדיונים על נורמליזציה עם ישראל"

לאחר ספקולציות ושמועות רבות באשר לניסיונות לתאם לנתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן ובפורמט המלא והמכובד ביותר, הודיע ביום שישי האחרון היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ייק סאליבן כי ביידן ונתניהו ייפגשו ביום רביעי בעצרת האו"ם.

על פי לשון הודעת סאליבן, "ביום רביעי, לאחר הפגישה עם נשיא ברזיל לולה, הנשיא ביידן גם יישב לפגישה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, כאשר השניים ישוחחו על מגוון של נושאים אזוריים ובילטרליים שממוקדים בערכים הדמוקרטיים המשותפים לשתי המדינות, על חזון לאזור משגשג יותר וכן ידונו בריסון של איראן".

באשר לנסיבות של תיאום הפגישה, דווקא בניו יורק במסגרת העצרת ולא בוושינגטון, כפי שציפו בירושלים - בסביבת נתניהו מדגישים כי הצד האמריקאי הציע שני תאריכים אפשריים, אך אף אחד מהם לא התאים מסיבות טכניות.

עוד מדגישים בסביבת נתניהו כי כבר סוכם עקרונית מול האמריקאים שבמהלך השבועות הקרובים יתואם ביקור נוסף של נתניהו בארה"ב, הפעם בפורמט המיוחל, בוושינגטון, כאשר הפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן תתקיים בחדר הסגלגל שבבית הלבן.

בסביבת נתניהו דוחים בתוקף את הטענות כי בממשל ביידן העדיפו שלא להזמין את ראש הממשלה הישראלי לבית הלבן בשל המשך המחאה המאסיבית נגד הרפורמה המשפטית, אשר הגיעה גם לארה"ב, אי־ודאות באשר להחלטות העתידיות של בג"ץ בעתירות שהוגשו נגד חוקי הרפורמה, וכן נוכח הקשיים במגעים עם ערב הסעודית בניסיון להביא לנורמליזציה עם ישראל.

קשיים במגעים. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
קשיים במגעים. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

אמש שידרה רשת CBS כתבה ביקורתית נגד ממשלת ישראל במסגרת תוכנית "60 דקות", שכללה תיעוד מפורט של ההפגנות המתרחשות בארץ במחאה נגד הרפורמה המשפטית. ולא רק כתבה – המחאה תלווה את נתניהו, רעייתו שרה ופמלייתו לאורך כל שבוע הביקור. ביוזמה ובמימון של מובילי ותומכי המחאה, הוקרן לראשונה על בניין מטה האו"ם בניו יורק מסר שקרא "להציל את ישראל מידיו של Crime Minister".
חלק ממובילי המחאה, בהם חברי כוח קפלן ואחים לנשק, המריאו לארה"ב כדי להוביל את ההפגנות נגד הממשלה במוקדי הביקור של נתניהו בסן פרנסיסקו ובניו יורק, והם יצטרפו לישראלים המתגוררים בערים אלה שייצאו לרחובות להפגין ולמחות.

כך או כך, ביקור נתניהו יחל היום בסן פרנסיסקו שבקליפורניה, כשהוא צפוי לקיים פגישה עם המיליארדר אילון מאסק, בעל הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר). הפגישה בין השניים צפויה להתרחש במפעל החברה בפרימונט, דבר שעשוי לרמוז על כך שנושא הפגישה בין השניים קשור בצורה כלשהי לחברה, כאשר ייתכן מאוד שאחת ממטרות הפגישה היא הקמת מפעל של החברה במדינה.

אם הדבר אכן ייצא לפועל, יהיה מדובר במפעל הראשון של החברה במזרח התיכון, לאחר שזו שקלה בעבר להקים מפעל בסעודיה - אך הדבר נותר בגדר שאיפה בלבד.

פרט נוסף שמחזק את הסבירות לאפשרות זו הוא סירובה של החברה להשיב בצורה מפורשת לשאלת "מעריב" - האם מתוכננת הקמת מפעל במדינת ישראל (או במזרח התיכון), והאם גורמים בחברה צפויים להשתתף בפגישת מאסק-נתניהו - ולהסתפק בנימוק שאינם מתייחסים לנושא זה כעת.

בשבוע שעבר דווח כי הפגישה עוסקת בנושא האנטישמיות בפלטפורמת X של מאסק (שמשרדיה נמצאים בסן פרנסיסקו), והמיליארדר צייץ בתגובה לכך כי הפגישה עוסקת בבינה מלאכותית - נושא שעליו השניים שוחחו טלפונית לפני כשלושה חודשים.

פרט לנשיא האמריקאי ביידן, שעמו כאמור ייפגש ביום רביעי, רשימת הפגישות של ראש הממשלה נתניהו במסגרת עצרת האו"ם השבוע כוללת את נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, קנצלר גרמניה אולף שולץ, נשיא דרום קוריאה יון סוק־יאול ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.

ראש הממשלה ופמלייתו צפויים לחזור ארצה ביום ראשון הבא - שעות ספורות לפני כניסת יום הכיפורים. זאת ועוד, אתמול בערב, עם צאת החג, פתחו המפגינים נגד הרפורמה המשפטית בצעדות מחאה בתל אביב ובכמה מוקדים ברחבי הארץ, כשרבים מהם הגיעו גם לנתב"ג, בעקבות טיסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור מדיני בארה"ב. ברשות שדות התעופה הביעו חשש כי המחאה תגרום לשיבוש בלוח הטיסות.

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר נאם בהפגנה ברחובות, והתייחס לדבריו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד), שטען כי הוא שוקל להציע להקים בית משפט לחוקה שיהיה מעל בג"ץ. "יו"ר הכנסת רוצה להקים בית משפט לחוקה? שיתכבד וידאג שתהיה קודם חוקה, חוקה שתבטיח את עתיד הדמוקרטיה", אמר בכר. "שיביא חוקה שתבטיח את זכויות האזרחים להגן על זכויותיהם כלפי השלטון הנבחר". נוסף לעו"ד בכר הופיעה בעצרת גם הזמרת סי היימן.

מפגינים בנתב''ג לקראת טיסתו של בנימין נתניהו לארה''ב (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים בנתב''ג לקראת טיסתו של בנימין נתניהו לארה''ב (צילום: אבשלום ששוני)

אלפי המפגינים צעדו עם דגלי ישראל ואבוקות משדרות רוטשילד בתל אביב לצומת קפלן, כשעל אחד השלטים נכתב "הרצל אמר לא להרים ידיים". עם זאת, ההפגנה השבועית נגד החקיקה המשפטית התקיימה במתכונת שונה, ללא במת נואמים בצומת קפלן.

ארז וניקי, בני 18 ממודיעין וצור יצחק, שלקחו חלק בצעדה, אמרו כי הם "חוששים מהממשלה שבשלטון. חוששים שייפגעו לנו הזכויות. אני מאחל השנה שהממשלה תיפול, שהחקיקה תיעצר, ובעיקר שיהיה שינוי".

במקביל, צומת פארק המדע ברחובות נחסם לתנועה בעקבות הפגנה שהתקיימה באזור באווירת החג, ותחת המסר: "שיפה ושונה תהא השנה".
לקראת טיסתו של נתניהו לארה"ב נמסר בהודעה מכוח קפלן: "הלילה בסביבות חצות ממריא הרודן בנימין נתניהו לארה"ב לקראת עצרת האו"ם. לפני שהוא פוגש את המפגינים, שמחכים לו גם בחוף המערבי וגם בחוף המזרחי, נגיע להיפרד ממנו גם בנתב"ג ולהזכיר לו שישראל לא תהיה דיקטטורה".