ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (שני) את הצעת חוק שתאפשר לגורמי האכיפה להשתמש במצלמות לזיהוי פנים שיוצבו במרחב הציבורי. הצעת החוק מסדירה גם את השימוש של המשטרה במערכת "עין הנץ", שמתעדת תנועה של כלי רכב. 

החוק יקודם לאחר שעלה בעבר ונדחה זאת בעקבות פרשנות רחבה מדי להיתר השימוש במצלמות. לאחר דיונים בין המשרדים ביטחון לאומי והמשפטים, הוחלט על צמצום החוק למקרים של עבירות "פשע חמור". הנוסח המעודכן יקבע כי לא יותר שימוש במצלמות הללו לאכיפת אירועי חופש ביטוי בנוסף קובעת ההצעה המעודכנת עונש בחוק שלוש שנות מאסר למי שיעשה שימוש לא חוקי בתיעודי המצלמות הללו.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ההצעה אושרה בכפוף לכך שתהיה החרגה מפורשת של אירועי חופש ביטוי, תתווסף עבירת הסחיטה ודמי חסות, חזרה על סעיף העונשין שנקבע בעין הנץ.

בנוסף, ההצעה אושרה בכפוף לדיון עם הממונה על יישומים ביומטריים על הפיקוח הטכנולוגי ועל משך שמירת הצילומים; דיון בוועדה על סעיף המטרות - חשש ממשי לפגיעה בביטחון הנפש והרכוש; מחיקת הסעיף שמאפשר שימוש בחקירה ספציפית; התחייבות כי השיח יבוצע עד לקריאה הראשונה וכי המשך הליכי החקיקה יקודמו בהסכמת משרדי המשפטים והבל״מ.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "אחרי שהעברנו את חוק הנשק ואת חוק הפרוטקשן אנחנו מקדמים היום חוק נוסף בסדרת חוקים שיאפשרו לנו להילחם במעשי הרצח במגזר הערבי ובמעשי הפרוטקשן. אני אומר לכל אותם המצקצקים בלשון - מי שמתנגד לחוק הזה כנראה שלא אכפת לו שנרצחים אנשים בחברה הערבית. החוק הזה קיים באזורים שונים בעולם: בלונדון ובארה"ב ואנחנו היום נותנים כלים למשטרה כדי לטפל במעשי הפשע".

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי מטרתה "להסדיר היבטים מסוימים של הצבה של מערכות צילום מיוחדות במרחב הציבורי ושימוש בהן על ידי משטרת ישראל".  השרים הורו לעדכן ולדייק את הנוסח, בכדי לאזן בין הצורך החיוני לאכיפת החוק במקרים של פשיעה חמורה, לבין העיקרון הבסיסי של שמירה על זכויות הפרט ועקרונות דמוקרטיים. הצעת החוק כבר אושרה בקריאה ראשונה והונחה על שולחן הכנסת לקריאה שנייה שלישית בחודש יולי וכעת מובאת לאישור ועדת השרים הצעת חוק שמשלימה את הסדרת השימוש במערכות צילום ביומטריות. לבקשת לוין נוספו לחוק שיעלה מנגנוני פיקוח ובקרה שנועדו למנוע שימוש לרעה. על מנת להשתמש במערכת ידרשו אישורים מדרג גבוה, יהיה פיקוח, והשימוש בו ייעשה למטרות של מאבק בפשיעה חמורה.

עוד נטען כי "מדובר במערכות צילום שכוללות יכולות עיבוד המאפשרות צילום של אובייקטים והשוואתם ל הצילום המידע מזוהה שהוזן למערכת בעניינם, באופן שעשוי לאפשר לזהות את האובייקט המצולם אם הוזן מידע. השימוש המשטרתי במערכות מיוחדות יכול שייעשה בדרך של הכללה של פרט זיהוי אודות חפץ מסוים, באופן שמאפשר למערכת לספק התראה כאשר פרט זה נקלט בעדשות המצלמה בזמן אמת, או בדרך של בדיקה בדיעבד של צילומים שנקלטו במצלמות".

בייעוץ המשפטי לממשלה הציעו "לתמוך בהצעת החוק וכן להסמיך את משרדי הממשלה הנוגעים בדבר לבחון טיוב של הסדר הפיקוח הטכנולוגי ותיקון החוק בעניין זה, ככל שיידרש בהמשך, על דעת שר המשפטים". 

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה להצעת החוק להצבת מצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי: "מדובר בהצעת חוק שמדרדרת אותנו שלב נוסף למציאות של חברת מעקב נוסח סין. ממה שקורה בעולם אנחנו כבר יודעים שהשחיקה בדמותה הדמוקרטית של מדינה, מאיצה תהליכים של פיתוח ושימוש במנגנוני ריגול אחר האזרחים. כשאדם יודע שהוא תחת עינו הפקוחה של האח הגדול הוא ממשטר את עצמו ומפחד להתנהג כרגיל; הוא מפחד ללכת להפגנה, הוא מפחד להשתתף באספות פוליטיות, הוא מפחד שסודותיו הכמוסים יתגלו ויעשה בהם שימוש נגדו. בחברה כזו אין דמוקרטיה ואין מרחב דמוקרטי.

הצעת החוק מאפשרת למשטרה להכניס למערכת המעקב נתוני זיהוי ביומטריים של "חשודים" כדי לאתר אותם ולעקוב אחר צעדיהם, כאשר המשטרה והיא לבדה מחליטה מיהו "חשוד". כאילו לא די בכך - לא רק החשודים אלא גם רבבות אזרחים תמימים שאינם חשודים במאום יזוהו ופרטיהם יישמרו במערכת, במקום שיימחקו באופן מיידי. כך הופכים את המשטרה למעין שב"כ שעוקב אחר אזרחים ולא רק למטרות של הגנה על ביטחון המדינה".

בן גביר בירך: "חוק מדוייק ומאוזן"; באופוזיציה תקפו: "אינה מתאימה לאף דמוקרטיה מתקדמת"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "הבאנו חוק מדוייק ומאוזן. בשעה שמספר הנרצחים במגזר הערבי עולה ועבירות הפרוטקשן נפוצות, יש חשיבות רבה למצלמות שמזהות פנים - שנפוצות במדינות שונות בעולם  ומאידך במשמרת שלנו נעשה הכל כדי לא לאפשר שימוש פסול במצלמות ועל כך קבענו עונש מאסר וכן הגבלת השימוש למקרים חמורים של פשע חמור ואירועי פרוטקשן".

מנגד, חה"כ גלעד קריב תקף: "הצעת החוק הקיצונית אינה מתאימה לאף דמוקרטיה מתקדמת. הדבר נכון כפליים, ביחס למדינה שלא עדכנה את דיני הגנת הפרטיות מזה 40 שנה ושהמשטרה שלה עוברת השתלטות פוליטית של כוחות לאומניים. לא ניתן לנתק את הצעת החוק הזו מההפיכה המשטרית ואנו נתייצב נגדה באותה עוצמה בה התנגדנו ליתר חוקי ההפיכה".

חה״כ עופר כסיף: ממשלת הדיקטטורה לא עוצרת וממשיכה בריצת האמוק לכינונה של עריצות פשיסטית על מלא".