עו"ד רמי תמם, לשעבר קצין בכיר בלהב 433 שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על חוק 'האח הגדול' שאושר היום (שני) בוועדת השרים לענייני חקיקה, ויאפשר לגורמי האכיפה להשתמש במצלמות לזיהוי פנים שיוצבו במרחב הציבורי.

פגיעה בפרטיות? אלו הסכנות הטמונות ב"חוק האח הגדול" של הקואליציה
אושר שימוש במצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי - והסעיף הדרמטי שהוסר

לדבריו, "קודם כל הראייה היא גם כן אקדמית רחבה ולא רק משטרתית. עצם הצבתן של המצלמות, הן כבר כאן, הן נמצאות בכל מקום, החידוש הוא בעצם בהתניית היכולת להרכבת AI מאחוריהן, שבעצם נותן זיהוי פנים בצורה טובה, ולא רק זיהוי פנים אלא גם מתיח את הנתונים האלו לעוד מלא נתונים שנמצאים מסביבנו ונותן בעצם תובנות". 

תמם ציין: "כעיקרון זה נשמע מצוין, 'בואו נמנע פשעים לפני שהם קורים כמעט או בזמן שהם קורים', בפועל, הדבר הזה לא באמת עובד. נראה לדוגמא את הדוגמא של לונדון עם 4.2 מיליון מצלמות בתוך העיר, זה לא באמת עבד. המפתח הוא מפתח שהיה משהו כמו פיענוח פשע אחד למשהו כמו אלף ומשהו מקרים. עכשיו רוצים להוסיף לזה את ה־AI. מה שיקרה בפועל זה שעבריינים ילבשו מסכות כשהם מתקרבים למקום והם יגיעו לשם בקבוצות של אנשים עם בגדים זהים, ואז גם יהיה להם אצ  לכל מסלולי הבריחה שהמשטרה מתקרבת". 

עוד המשיך והוסיף: "לדוגמא, יש מקרים שהמשטרה מצליחה להשיג פיענוח מהיר, בעיקר במיפוי נתיבי המילוט של העבריינים מהזירה עצמה ואז לאחר מכן הם מנסים להגיע לתוצאות עם עוד הרבה מאוד דברים. אל תשכחו שזה לא פועל בחלל ריק, על זה מלבישים את כל העניין של ענני תקשורת. כל זה ביחד מהווה רשת ראיות אדירה. איפה הבעיה? הבעיה שזה יעבוד בעיקר כנגד אזרחים ופחות כנגד עבריינים. חשד לפשע חמור הוא פשע שעונש שלו הוא עשר שנים ומעלה, כלומר כל פשע של הלבנת הון הופך להיות פשע חמור". 

לסיום, סיכם: "יש מצלמות פרטיות ויש של רשויות. לרשויות המקומיות הכניסה עם צו היא נורא מהירה, אם המצלמות פרטיות גם לשב"כ אין גישה לזה. הבעיה היא מי שומר על השומרים בעניין? אין איזונים ובלמים בהפעלת תיק כזה. אני אומר שמי שבא ואומר 'חברה, צריך איזונים ובלמים בעניין הפגסוס', צריך לחשוב פי אלף עכשיו על המרחב הציבורי. כי ההבדל העקרוני הוא שאני יכול להימנע משיחות טלפון, אני לא יכול להימנע מהליכה במרחב הציבורי, זה אומר שכל מה שאני אעשה יידעו". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM