על רקע המאמצים להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אאל סעוד, התראיין היום (שני) לתקשורת המקומית ואמר כי "אנשים החלו לאבד תקווה בפתרון שתי המדינות, אך אנו רוצים באמצעות המאמצים להחזיר אותו לקדמת הבמה". לדבריו, "אין דרך לפתור את הסכסוך ללא מדינה פלסטינית עצמאית".

כאמור, הממשל האמריקאי ממשיך במאמצים קדחתניים על מנת לגבש הסכם נורמליזציה בין ירושלים וריאד. אמש, דיווח העיתון הסעודי "אילאף" כי גורם במשרד ראש הממשלה בירושלים הבהיר שסעודיה הודיעה לממשל האמריקאי להפסיק כל דיון הקשור לנורמליזציה עם ישראל. אותו גורם ציין כי ההתנגדות של ממשלת נתניהו לכל מחווה כלפי הפלסטינים, והיענות רה"מ לדרישותיהם של השרים בן גביר וסמוטריץ', אותם כינו בסעודיה "גורמי הימין הקיצוני", משמע שכל מהלך שיקרב את ישראל לפלסטינים טורפד, וכן גם מבחינת הסעודים.

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

כמו כן, דווח כי מקורות אמריקאים טענו שסעודיה הביאה את הפלסטינים לדיונים בצורה מושכלת כדי שתוכל להחליט על צורת ומועד ההסכם עם הישראלים, וכן תתחם את גבולות מדינתם העצמאית ללא הפרעה וללא "כפייה ישראלית". בנוסף, דווח כי הבכיר הישראלי אישר כי ארה"ב הודיעה לישראל על החלטת סעודיה "להפסיק כל דיון עם האמריקאים בנוגע לנורמליזציה או נקיטת צעד כלשהו כלפי ישראל, ושההנהגה הישראלית מבולבלת בעניין". על פי הדיווח, מקורות סעודים הבהירו כי השר לנושאים אסטרטגיים, רון דרמר, הדליף "חדשות כזב" לעיתון "וול סטריט ג'ורנל", לפיו בוצעו פגישות חשאיות בין גורמים בריאד לבכירים בירושלים.

ביום שישי האחרון פורסם ב"מעריב" כי במערכת הביטחונית מטילים ספק בנוגע ליכולת לקבל ערבויות מספקות מהממשל האמריקאי לגבי הסכם הנורמליזציה עם סעודיה. לידי "מעריב" הגיעה עמדתה של מערכת הביטחון לגבי המתרחש מאחורי הקלעים במטרה לגבש הסכם היסטורי בין ישראל לסעודיה כבר בחודשים הקרובים. אחד הגורמים לספקות הללו הוא העובדה כי במערכת הביטחון לא משוכנעים שתוכנית הגרעין הסעודית, הכוללת העשרת אורניום, תישאר בתחום האזרחי בלבד, ומציינים כי טרם התקבלו האסמכתאות שיאפשרו לתת חותמת ביטחונית לתהליך המורכב.

למעריב נודע כי במערכת הביטחון קיימים סימני שאלה לגבי המתרחש מאחורי הקלעים במטרה לגבש הסכם היסטורי בין ישראל לסעודיה כבר בחודשים הקרובים. אחד הגורמים לספקות הללו היא העובדה כי במערכת הביטחונית לא משוכנעים כי תוכנית הגרעין הסעודית הכוללת העשרת אורניום תישאר בתחום האזרחי בלבד, ומציינים כי טרם התקבלו האסמכתאות שיאפשרו לתת חותמת ביטחונית לתהליך המורכב.