ראש הממשלה בנימין נתניהו החל אתמול את הביקור המדיני בארה"ב, הראשון מאז חזרתו לתפקיד ראש הממשלה בדצמבר. הבוקר נחת נתניהו בניו יורק לקראת החלק המדיני והחשוב של ביקורו, שיכלול פגישות עם כמה מנהיגים. במהלך היום הוא ייפגש בשולי עצרת האו"ם עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, נשיא פרגוואי סנטיאגו פניה ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (שימשיך לוושינגטון למפגש עם הנשיא ביידן בבית הלבן) ועם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. אולם הפגישה החשובה מכל - שיאו של הביקור - צפויה מחר בשעה 10:15 בבוקר (שעון ניו יורק), כאשר ראש הממשלה ילחץ את ידו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

סעודיה במסר לישראל: "אין דרך לפתור את הסכסוך ללא מדינה פלסטינית"
עשרות מפגינים, דגלי ישראל וקריאות "בושה": המחאה נגד נתניהו בארה"ב

לאחר מגעים רבים וניסיונות לתאם את הפגישה המיוחלת, הפגישה תתקיים. אומנם לא בבית הלבן ולא בפורמט הכי נרחב ומכובד, אך עדיין - תהיה זאת פגישה בעלת חשיבות ותוכן שתתקיים לא בבניין האו"ם, אלא בבית המלון Intercontinental שבו שוהה הנשיא האמריקאי.

הפגישה תימשך כשעה וסביר להניח כי לא רק "ערכי הדמוקרטיה המשותפים" יעלו במהלך השיחה בין ביידן ונתניהו, אלא גם שורה של נושאים חשובים שעל סדר היום. בראשם - הסוגייה האיראנית, זמן קצר אחרי החלטת טהרן לגרש חלק מהפקחים מהאתרים הגרעיניים שלה. גם מאמצי הנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית בהחלט יהיו על הפרק, על כל מורכבותם מכל צד אפשרי. כל תחנות הביקור של נתניהו, החל מנחיתתו בקליפורניה ועד לפגישותיו בניו יורק, מלוות בהפגנות הרועשות של אנשי המחאה.

הפגנת הישראלים בקליפורניה נגד נתניהו (צילום :מטה המאבק)

מייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, אמר ל"מעריב" כי "עצם קיום ההפגנות הוא בעייתי. היות והממשל היה מאוד גלוי בביקורת שלו כלפי ממשלת נתניהו, אז המפגינים מרגישים שהם מייצגים את דעת השלטון האמריקאי והמפלגה הדמוקרטית. הם מרגישים רוח גבית מהממשל, המסרים של המפגינים מחזקים את עמדתו של ביידן". עם זאת, אורן מבהיר: "אני חושב שההפגנות בארה"ב מאחדות את המחנה של נתניהו".

באשר לפורמט הפגישה, לטענת אורן מדובר ב"שדרוג" עבור נתניהו. "המסר של נשיא שפוגש את ראש הממשלה בכניסתו לבית הלבן עם משמר הכבוד, הוא אחר מהאופן שבו נתניהו יפגש עם ביידן בבית המלון. ועדיין, זה עדיף על האו"ם, שם זה סרט נע. יש ראשי מדינות שמחכים להיפגש עם הנשיא ויש לו"ז צפוף. בבית המלון צפוי להיות זמן רב יותר לפגישה. מבחינת הנראות באו"ם זה אולי נראה יותר טוב, אבל מבחינת התוכן - עדיף בבית המלון".