הפעילים נגד הרפורמה המשפטית, שהבהירו כי הם מתכוונים ללוות את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאורך כל ביקורו בארה"ב, התייצבו אתמול בשעות הבוקר המוקדמות ביציאה משדה התעופה בסן חוזה שבקליפורניה, שם נחתו ראש הממשלה ורעייתו. מאות מפגינים הניפו את דגלי ישראל וקראו "דמוקרטיה" בעת שהשיירה יצאה מהשדה, מלווה ברכבי אבטחה רבים.

רה"מ נתניהו למאסק: "ההצעה המקורית של הרפורמה - קיצונית, מחפש איזון"
בקואליציה ממשיכים לתקוף את המפגינים: "לא בדיוק חשודים באהבת ציון"

בהמשך, המפגינים הגיעו לכניסה למלון סיגניה של הילטון בסן חוזה והניפו דגלי ישראל עם שלטים בעד הדמוקרטיה ונגד נתניהו, וקראו "בושה". הפגנה נוספת התקיימה ליד מפעל טסלה בפרימונט, לשם הגיע נתניהו לפגישה עם המיליארדר אילון מאסק.

הפגנת הישראלים בקליפורניה נגד נתניהו (צילום :מטה המאבק)

עוד לפני נחיתתו של ראש הממשלה בארה"ב, פעילי המחאה העולמית UnXeptable הקרינו את המסר "הצילו את אומת הסטארט־אפ שלנו" מעל אתרים מוכרים בסן פרנסיסקו, בהם הנמל העירוני. בנוסף הם הקרינו את הכתובת "ברוך הבא ביבי" מעל כלא אלקטרז הידוע לשמצה. זאת אחרי שבסוף השבוע הוקרנו מסרים נגד נתניהו גם על בניין האו"ם בניו יורק.

משה רדמן, ממובילי המחאה, אמר ל"מעריב" כי "גופי המחאה בארה״ב מתכננים ללוות את נתניהו לאורך כל ביקורו בארה״ב ולהזכיר לו שהציבור בישראל מתנגד נחרצות להפיכה המשטרית ושהוא והממשלה בראשותו מנותקים מהציבור ופועלים ללא כל מנדט ציבורי ובניגוד לרצון הציבור ולמקובל במדינות דמוקרטיות.

הפגנות צפויות להיות גם מחוץ לשדות התעופה שמהם נתניהו צפוי להמריא ולנחות, גם מחוץ לפגישותיו השונות וגם כמובן מחוץ לבניין האו״ם ולבית המלון שלו בניו יורק. "המטרה שלנו היא ברורה - להראות לעולם שנתניהו אומנם ראש ממשלת ישראל מבחינה פורמלית, אך מדובר בראש ממשלה מנותק, שדואג רק לעצמו ולמקורבים פוליטיים ופועל ללא מנדט ציבורי".

בתוך כך, מחר צפוי ראש הממשלה להיפגש, בין היתר, עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ, באו"ם, כמו גם עם נשיא פראגוואי, סנטיאגו פניה, ונשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי. בהמשך היום, ייפגש נתניהו גם עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן.

מפגינים בנתב''ג לקראת טיסתו של בנימין נתניהו לארה''ב (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים בנתב''ג לקראת טיסתו של בנימין נתניהו לארה''ב (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו עורר סערה כאשר לקראת המראתו לארה"ב תקף בחריפות את ההפגנות המתוכננות שם נגדו ונגד ממשלתו. "מי שמארגן את המחאה עושה את זה בכסף רב בהפגנות ממומנות. הם הביאו לכך שחסימת צירים זה נורמלי, שסרבנות זה דבר נורמלי, והם מוציאים את דיבתה של ישראל בפני האומות. זה נראה להם נורמלי. אנחנו רואים הפגנות נגד ישראל של אנשים שחוברים לאש״ף, לאיראן, לאחרים".

התגובות הקשות לא איחרו לבוא. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בתגובה: "אין אדם שהרס את תדמיתנו בעולם יותר מנתניהו בחודשים האחרונים. אין דבר שמסייע יותר לאיראנים מהמהפכה המשטרית של ממשלתו. ההאשמות שלו כלפי הפטריוטים של המחאה הן עוד הוכחה לשיבוש חמור בשיקול הדעת ובקריאת המציאות".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "המתקפה של נתניהו, תוך האשמת המפגינים בארה"ב בחבירה לאויבינו, חמורה וראויה לכל גינוי. את הנזק האדיר שנתניהו גורם לחברה הישראלית בהתנהלותו, גם אלף נאומים חוצבי להבות באו"ם לא יתקנו. הגיע הזמן לעצור את ההפיכה המשטרית ולעשות סדר בממשלה, במקום להאשים את המפגינים".

ואילו יו"ר ישראל ביתנו ח״כ אביגדור ליברמן אמר: "אדוני ראש הממשלה, שוב אתה משקר במצח נחושה. המפגינים בארץ ובעולם מפגינים נגדך ובעד מדינת ישראל. מי שחבר לאיראן ולאש״ף זה לא אחר ממך. אתה, שמפרק את החברה הישראלית מבפנים. אתה, שמשתלח במיטב בנינו ובנותינו ואתה שמוכיח לכולנו יום־יום שאתה פועל אך ורק בהתאם לאינטרסים האישיים שלך - גם אם זה אומר שתישרף המדינה".

גם בארגוני המחאה מיהרו להגיב בחריפות. ב"כוח קפלן" אמרו כי "נתניהו מחבר את ישראל לפולין, להונגריה, לטורקיה ולאיראן - משטרים דיקטטוריים אפלים. נתניהו הרס את תדמית ישראל בעולם, והדבר היחיד שעוד מציל אותה הם המפגינים והמפגינות ששומרים על הערכים הדמוקרטיים של ישראל".

נתניהו ושרה נוחתים בקליפורניה (צילום :טובה לזרוף, JP)

שני גרנות־לובטון, ממובילות המחאה בארה"ב: "נתניהו הכריז מלחמה על יהדות התפוצות ופותח את סבב הלחימה הנוכחי במתקפה חריפה וגועלית נגד יהדות ארה"ב. לא די בכך שהוא נפגש עם קיצונים שפגעו ביהודים, הוא כעת מתיר את דמם לא רק של הישראלים, אלא גם של הקהילות היהודיות החשובות ביותר בעולם. לא ייאמן שראש הממשלה של מדינת היהודים משווה אותנו לאיראן ולגורמי טרור. התבטאות פסולה, מכוערת ומסוכנת. ככה בדיוק מגבירים אנטישמיות. נתניהו מוכיח לנו שוב שאהבת ישראל היא התנגדות לנתניהו. אלפי ישראלים ויהודים יראו לו כמה הם אוהבים את ישראל השבוע. אנחנו נמשיך להגן על ישראל בעולם ולהראות את הפנים היפות, הליברליות והנחושות שלה".

ממטה המאבק ״חופשי בארצנו״ נמסר בתגובה: "טוס מפה נתניהו, וקח איתך את מזוודות השקרים ומטעני ההסתה. לא משנה כמה רעל ייצא מהפה שלך, שום דבר לא יטשטש את העובדה שההפיכה המשטרית שאתה מוביל, היא ורק היא, מרסקת את ישראל מבפנים ומחזקת את אויביה מבחוץ. ההסתה הפרועה שלך מזכירה למיליוני פטריוטים ברחבי העולם עד כמה חשובה ההתנגדות למנהיגותך ההרסנית".

ממחאת הסטודנטים והסטודנטיות נמסר: "לא נעמוד מנגד מול ההשתלחות של נתניהו שמסית נגד אזרחים אכפתיים שנאבקים חודשים ארוכים על דמותה של ישראל מתוך רגשות אהבה ודאגה עמוקים. אנחנו לא אויבי העם - ולא ניתן לו לצייר אותנו ככאלו. נמשיך להילחם - בכל זירה ובכל הזדמנות, למען ישראל ונגד ההסתה והגזענות. נפלתם על הדור הלא נכון". ואילו ממחאת ההייטק נמסר: "מי שדרדרו את יחסי החוץ של ישראל ואת כלכלת ישראל והטילו צל שחור על עתידה הם נתניהו, ממשלתו הקיצונית וההרסנית וההפיכה המשפטית שהיא מקדמת. המפגינים הם פטריוטים ישראלים, מלח הארץ, שמנסים להציל את המדינה מהתהום שאליה נתניהו וחבריו לממשלה מובילים אותה".

בעקבות הביקורת נמסרה מלשכת ראש הממשלה הבהרה, ובה נאמר כי כשהוא השתמש במילה "חוברים", "הוא התכוון לעובדה שבזמן שראש ממשלת ישראל ייצג את מדינת ישראל בבימת האו"ם יפגינו במקביל לתומכי אש"ף וה־BDS - אזרחים ישראלים - דבר שלא קרה מעולם. יש לקוות שהמפגינים הישראלים ייקחו לפחות כמה דקות להפגין גם נגד אלה ששוללים את זכות קיומה של מדינת ישראל".

מנגד, בקואליציה חיזקו את נתניהו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "המפגינים בחו"ל הם אכן פעילי BDS שפוגעים בישראל והתמיכה שהם מקבלים מגנץ ולפיד מוכיחה שגם הם חצו את כל הקווים האדומים והפכו לאופוזיציה למדינה. תתביישו לכם".

שר החוץ אלי כהן כתב כי "ההפגנות נגד נתניהו בחו״ל והוצאת דיבת הארץ בעולם הן חציית קו והן לא לגיטימיות. לא מפתיע שזה מגיע מאותם אלה שקוראים לסרבנות ולהוצאת כספים מהמדינה, ובכך פועלים במו ידיהם לפגוע בביטחון ובכלכלת ישראל". ואילו ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) הוסיפה: "סופסוף רה״מ אומר למוחים שמחרבים את המדינה מבפנים ומבחוץ את האמת בפנים".

כמו כן, אמש הוגשה תלונה במשטרה בשם מטה המאבק חופשי בארצנו ומשה רדמן ממובילי המאבק כנגד נתניהו, בגין "ההסתה החמורה והפרועה כנגד המוחות והמוחים מסביב לעולם. מדובר בעבירה על סעיף המרדה בחוק העונשין".

השתתפו בהכנת הידיעה - חיים איסרוביץ, מתן וסרמן