במלאת 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, מזכיר המדינה האמריקאי המיתולוגי, הנרי קיסינג'ר, כיום בן 100, העניק ראיון נדיר ובלעדי למוסף מעריב שיתפרסם במלואו ביום שישי. בשיחה עם אבינועם בר-יוסף מסביר קיסינג'ר מדוע לא ניתן היה למנוע את המלחמה, ומספק עוד ציטוטים רבים ופרטים חדשים עליה מנקודת מבטו.

"היה ניתן למנוע את המלחמה רק אם ישראל הייתה מוכנה לסגת לגבולות 1967", הוא מסביר, אך ממהר להבהיר: "זה היה בלתי אפשרי. זה היה חושף את כביש תל אביב-חיפה להתקפות. צריך לזכור גם שכל המפלגות בישראל התנגדו לכך ולא היו מאפשרות הסכם כזה. האפשרות היחידה שנותרה הייתה לכפות את ההסכם על ישראל ולכך אני התנגדתי. ייתכן שגם אם ישראל הייתה מתקפלת זה לא היה מונע מלחמה משום שסאדאת כבר הגיע אז למסקנה שהעולם הערבי זקוק למנה של ניצחון צבאי כדי להימנע מהרגשה שהכישלון מול ישראל הוא בלתי נמנע. בנוגע להסדר כפוי, אני סבור שכל ממשל אמריקני היה דוחה הסדר כזה. ניקסון בתמיכה נחושה שלי התנגד לכך באופן מוחלט".

הראיון עם קיסינג'ר במוסף מעריב (צילום: מעריב)
הראיון עם קיסינג'ר במוסף מעריב (צילום: מעריב)

בנוסף, הוא מתייחס גם להסכמי אברהם ולדיווחים על ההסכם המתרקם עם ערב הסעודית. "בנוגע לשיחות בין הסעודים לבין ישראל, אני רואה בחיוב את התוצאה, אבל אני לא שקט לגבי הוויתורים שאנחנו מציעים. לדעתי הם מאוד מרחיקי לכת".

עוד מתייחס קיסינג'ר בראיון לקרע בישראל סביב החקיקה המשפטית: "אנו עדים להיעדר מנהיגות מכל הצדדים שתשים קץ למעין מלחמת אזרחים, כפי שאנו עדים לה. אני מכבד את נתניהו על תרומתו לביטחון ישראל, אבל איני רוצה לשפוט את התנהלותו בנושאי פנים. אני מאוד מודאג מהמחלוקות שמתגלות היום בישראל ומובילות לעימותים מטרידים ומסוכנים מאוד למדינה היהודית. זה לא מתקבל על הדעת".

הראיון המלא והבלעדי יתפרסם ביום שישי במוסף מעריב.