מחלוקת משפטית נרחבת מתקיימת בימים האחרונים בעקבות הצעת החוק שתאפשר לגורמי האכיפה שימוש במצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי. סביב הנושא, עו"ד משה גלעד, השופט המחוזי לשעבר, שוחח היום (שלישי) עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5fm ופרש את משנתו בנושא.

"זקוקים להגנה מטילים בליסטיים": המערכת שזלנסקי יבקש לקבל מנתניהו
ליקויים בפריימריז: כמה כסף יחזירו למדינה ברקת, גוטליב וח"כים נוספים? | דו"ח מבקר המדינה

בפתח הראיון אמר: "זו הצעה לא טובה זוהי הצעה שנותנת למדינה יותר מהדיפ סטייט, יותר פגיעה בפרטיותנו אבל בעידן של היום ובעידן שאנחנו הולכים אליו, אין לנו ברירה ואנחנו צריכים לבצע אותה".

"אנחנו חיים בעידן שרשתות שלמות מסוגלות להשתלט על חיינו דרך האינטרנט ולהכנס לנו לקרביים, כל אחד מחפש נסיעה לחו"ל ותוך שלוש דקות מקבל הודעות על בתי מלון", המשיך. "דבר נוסף שאנחנו מתקרבים אליו - עין הנץ. זו מערכת משטרתית שכמעט שאין תיק רצח או תיק רציני אחר שלא נעשה בה שימוש. זה עוקב אחרינו מלמעלה ומלמטה".

נתניהו נואם בוועדת המשנה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית בישראל (צילום :צילום: רועי אברהם, מקליט: בן פרץ)

עוד התייחס לעניין הפיקוח של בית המשפט: "הצעת החוק מנסה לפתור את הבעיה, כולם יודעים את הפארסה של תוכנות הרוגלה שעדיין חוקרים את זה, כולם יודעים שהמדינה יכולה להיכנס ולעשות שימוש לא נאות. ככל שאנחנו יודעים את זה מראש אנחנו יכולים לבדוק את זה בהצעת החוק - האם זה הרמטי? ודאי שלא. אם תיקח לדוגמה את המגזר הערבי, קרוב ל-170 נרצחים, אין לי ספק שיש כוונות טובות למציעי החוק, השאלה היא מתי הוא יפרם? והוא יפרם. השאלה מי יעשה אותה. אם זה ימנע מקרה רצח אחד בשנה, של אחד שנתפס ולא ירה ולא הרג, אולי זה טוב".

עוד אמר, "אנחנו שם כי אין ברירה, אנחנו שם כי אנחנו עושים בביתנו חדרי מיגון, ונלחמים. זה חלק מהמלחמה של החיים מסביבנו, בין טרוריסטים ובין פשיעה. אני בעד לבדוק את זה, שלא תהיינה טעויות, שמת את התוכנה ואתה תופס דמות אחרת? צריך לבדוק שהיא תקינה והכל בסדר. יבדקו, יעשו מאמץ, האם זה יפרם? האם זה ייפתח? בוודאי שכן, זה חלק מהתשלום של חיינו בעולם כאוטי, בעולם של פשע שמתגבר. אני מבין את המוחים אבל זו לא בהכרח דיקטטורה".

בסיום הראיון התייחס לאפשרות של מעקב אחרי המחאה נגד הרפורמה המשפטית: "אותם אנשים שנבחרו הם אנשים גרועים ולא טובים. יש להם אפשרויות יותר טובות מלהסתכל עם איזה חבר יעקב נפגש, הם לוקחים מיליונים שהוקצבו למטרה טובה ולוקחים אותם למטרה אחרת, זה גלוי. אני לא בטוח שהמידע יימחק אחרי 24 שעות, זה כמו לבנות משהו ולהרוס אותו באותה עת".