כנסת ישראל התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא הפשיעה בחברה הערבית, זאת לבקשת מפלגת חד"ש-תע"ל. מול כנסת ריקה ברובה נישאו הנאומים בהם עלו המחלוקות סביב המאבק בפשיעה. מי שהתייחס לדיון היה ניצב (בדימ') בועז גלעד, לשעבר בכיר במגוון תפקידים בשב"כ ובמשטרה והיום חוקר במכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הקהילתי במכללה האקדמית גליל מערבי.

"תוריד את התמונה של הילד שלי": האם השכולה משומר החומות נגד טיבי
"התנכלות ישירה": התבטא נגד הרפורמה המשפטית - והתבקש להחזיר את נשקו
 
"מחיר הדמים שמשלמת החברה הערבית הביא להבנה ולשעת רצון בקרב מנהיגים במגזר לנקיטת פעולות דרסטיות למיגור הפשיעה והאלימות הגואה", ציין, "הבולט שבהם הוא חה"כ מנסור עבאס, שלאחרונה הציע לראש הממשלה לשמש כפרויקטור למיגור הפשיעה אך כצפוי לא נענה".

עוד הוסיף: "מבלי להסיר אחריות מהמחוקקים, מרשויות האכיפה ומהרשות השופטת, זו תהיה טעות להתעלם מאמירותיו כגון "אנחנו כחברה ערבית נכשלנו ואני מתבייש בכך", שמהווה תחילתה של לקיחת אחריות מצד המנהיגות הערבית. קולות דומים נשמעים גם בקרב ראשי יישובים ומתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות. היקף ההטרדות, האיומים והפגיעה בהם עד כדי מקרי רצח, הם אזעקת אמת ונקודת אל-חזור לאחר שכל נורות האזהרה לא נדלקו". 

עוד הדגיש ניצב בדימ' גלעד כי "על הממשלה לראות בקו החריג והבלתי מתפשר אותו הם מבקשים לאמץ כהזדמנות לשיתוף פעולה ומנוף השפעה חיובי שבכוחו לחולל תפנית, משום שהשינוי לא יבוא מצד גורמי האכיפה בלבד, אלא רק אם יתקיים שילוב זרועות עם מובילי דעה ומנהיגים מקרב החברה הערבית עצמה. ככל שהציבור ומנהיגיו ירגישו שמתייחסים אליהם כאל קורבנות מחד, אך גם כשותפים הכרחיים למיגור האלימות מאידך, גם האמון כאבן יסוד להצלחה ילך וייבנה".

"ריבוי הזירות, מאפייני הפשיעה החמורה והיקף האתגרים שאיתם מתמודדת בשנים האחרונות המשטרה מביאים לאובדן אחיזה מחד ולהשתוללות חסרת תקדים של עבריינים וארגוני פשיעה מאידך", אמר. 

בהמשך דבריו, הוסיף גלעד "לא ניתן לטפל באפקטיביות בבעיות שנוצרו בכלים והשיטות המסורתיות ולכן טוב עשתה המשטרה בדרישתה להכניס לשימוש יותר כלים ויכולות טכנולוגיות בהם גם "מצלמות חכמות" שיאפשרו ניטור, מעקב ובקרה במניעת פשיעה חמורה, תוך שיפור יכולות הפקת המודיעין והחקירה". 

ניצב (בדימ') גלעד, ממקימי קבוצת "ניצבים בחזית" וכיום חוקר במכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הקהילתי במכללה האקדמית גליל מערבי, גם התייחס לחשש לפיו טכנולוגיה זו תשמש לצורך איסוף והצלבת מידע ממקורות שונים על כלל אזרחי המדינה הוא מופרז וניתן להפיגו.

"השימוש צריך להיות ממוקד בזירה עם יעדים מודיעיניים פליליים מוגדרים, לזמן קצוב מראש, תחת סט אישורים קשיח והשמדה אוטומטית של מידע שאינו רלוונטי. תקנות ביטחון המידע של הפרט (GDPR) הולכות ותופסות יותר מקום בעולם וניתן להבטיח שגם כאן יתקיימו איזונים ובלמים באמצעות תקנות ומנגנוני בקרה ופיקוח פנימיים וחיצוניים, בתוספת ענישה מחמירה במקרה של חריגה", הדגיש.

עוד הוסיף גלעד כי "בשנים הקרובות נראה בעולם ומן הסתם גם בישראל שימוש גובר בכלים טכנולוגיים שמייצרים הזדמנויות ויתרונות רבים לצד האתגרים שיש להתמודד איתם. מדובר ב”חישוב מסלול מחדש” שיביא לשיפור משמעותי בלחימה בפשיעה החמורה, אך חובה לקיים לצידו גם פעילות הסברתית נמרצת ולשקף לציבור את מנגנוני הבקרה שייקבעו".