מהומה נרשמה היום (רביעי) בדיון ועדת החוקה על כללי ניגוד עניינים של שופטים. יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן, שוקל להגיש תלונה לנציבות שירות המדינה, בעקבות דבריה של עו"ד חנית אברהם בכר, מהנהלת בתי המשפט, שהאשימה במהלך הדיון כי העלאת הטענות שנדחו על-ידי נציב התלונות על השופטים מעוררת חשש שהמניעים לכך אינם ענייניים ובמטרה לפגוע באמון הציבור.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

רוטמן קטע את דברי נציגת הנהלת בתי המשפט אברהם בכר ודרש ממנה לחזור בה ולהתנצל, לאחר שאמרה כי כלל הטענות שהועלו לגבי הנשיאה חיות נדחו על-ידי נציב התלונות על השופטים וכי "מחזור טענות אלה כעת מעורר חשש שהמניעים לעשות כן אינם עניינים ומטרתו אחת – להוביל לפגיעה באמון הציבור בבתי המשפט. גם בעניין השופט עמית הנושא נבדק על ידי נציב התלונות על השופטים שדחה את על הטענות בנושא". לאחר דבריו, הוסיפה עו"ד אברהם בכר: "שופטי ישראל ימשיכו לעשות מלאכתם נאמנה, במסירות, במקצועיות ובאובייקטיביות, ללא מורא וללא משוא פנים, תוך הקפדה למנוע ניגוד עניינים ובשקיפות מלאה". 

רוטמן הגיב: "אני תמה מהן יכולות הנהלת בתי המשפט ועל פי איזה דין יש לך סמכות לעסוק במניעים שלנו. האם תפקידך כעובדת ציבור להגיב לשליש מחברי הוועדה שלי שמניעיהם אינם כשרים? ואם יש לך הסמכה בחוק, האם עברת הכשרה פסיכולוגית בנוגע למניעים של חברי כנסת והאם את סבורה שתפקידו של עובד ציבור הוא לבקר מניעים של חברי כנסת?". 

שמחה רוטמן מוציא את נציגת הנהלת בתי המשפט מהדיון בוועדת החוקה לאחר שהעלתה חשש למיניעים לא ענייניים. צילום: דוברות הכנסת

הוא המשיך, ואמר: "לא אתן לך לעלוב בחברי הוועדה שלי, אני מבקש כמו שאני מבקש מכל אדם, וזה שאת מהנהלת בתי המשפט לא הופך את הדם שלך לכחול… כשם שאני מגן על עובדי ציבור ומבקש שיתנצלו אם אמרו דברים שלא במקום על מניעיהם, אני מצפה שכאשר את עושה מעשה כה חמור, אם את רוצה להמשיך לדבר, שתתנצלי בפני ח"כ קלנר, שאמרת שהמניעים שלו במכתב שמבוסס על כתבה עיתונאית על נושאים שצריכים ברור, הם מניעים לא כשרים, כי את לא מוסמכת לעשות את זה ועובד מדינה לא מבקר ח"כים בוועדת כנסת וזה גם מנוגד לכלל אתי".  

בנוסף, ציין כי "הטענה בבסיס מה שאמרת אומרת כי זה חשוף לעיני הציבור ולביקורת הציבור, אבל כאשר נציג ציבור מבקש להעלות את זה לביקורת הציבור, את מפקפקת במניעיו היא חוצפה שאין כדוגמתה. הרי הטענה שלך שזה חשוף לציבור ולכן אם הציבור יקרה משהו לא בסדר הוא יוכל לבקר, ואז נציג ציבור רואה את הדברים ומבקש דיון בוועדה שתפקידה לעשות את הביקורת הציבורית הזאת ואת אומרת המניעים שלך לא כשרים. אבקש שתחזרי בך מהדברים הללו, כי בעיניי חצית פה קו שאסור לעובד מדינה לחצות".

עוד הבהיר רוטמן: "אשקול להגיש תלונה אתית על התנהלותך, כי עובד מדינה לא מותח ביקורת על מניעיהם של חברי הכנסת אצלי בחדר הוועדה. הוא חייב לנהוג בכבוד לחברי הכנסת. אם את רוצה לחזור בך מדברייך על מניעיו של ח״כ קלנר ורשימת הח״כים שביקשו את הדיון את מוזמנת לעשות זאת, אם את לא מתכננת לעשות זאת, לא אתן לך להמשיך לדבר".

בסיום הדיון, רוטמן הודיע כי לא ירפה מהנושא וכי לדיון ההמשך שיקיים, יבקש את עמדת הנהלת בימ"ש בכתב. "אני מקווה שהנהלת בימ"ש תבוא עם תשובות ולא עם הטחת האשמות". לחברי האופוזיציה אמר: "במקרים הללו בד"כ אין קואליציה או אופוזיציה, התפקיד שלנו הוא לפקח, וההתגייסות של ח"כים שאומרים שלא רוצים לעסוק בעניין כי אנחנו במערכה להילחם בקואליציה, זה השכפ"צ שמנסים לתת למעשים שיודעים שלא ייעשו".