המגעים לנורמליזציה עם סעודיה נמשכים, והיום (חמישי) פרסם מגזין הוול סטריט ג'ורנל דיווח לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לגורמים רשמיים לשתף פעולה עם וושינגטון במציאת מתווה שיאפשר לממלכה לפתח תוכנית גרעין.

"מעודד תוקפנות": סערה בעולם הערבי בעקבות דבריו של בן סלמאן
סעודיה במסר לישראל: "אין דרך לפתור את הסכסוך ללא מדינה פלסטינית"

לפי הדיווח, על אף שישראל ווושינגטון טרם הגיעו להסכמות בנוגע למתווה גרעין לסעודיה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לא שולל על הסף אפשרות של אישור להעשרת אורניום למטרות אזרחיות. 

בן סלמאן וביידן  (צילום: רויטרס)
בן סלמאן וביידן (צילום: רויטרס)

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, התראיין אמש לרשת FOX NEWS האמריקאית ואמר כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל". במקביל, בן סלמאן גם הדגיש כי הסוגייה הפלסטינית חשובה מאוד לסוגיית הנורמליזציה עם ישראל".

"אין זה נכון שסעודיה השעתה את שיחות הנורמליזציה, השיחות טובות", הוסיף וציין כי "איננו מתערבים בשאלה מי עומד בראש כל מדינה. אנו עובדים עם מי שיש. המגעים ימשכו בלי קשר לשאלה מי מנהל את ישראל. אם תהיה פריצת דרך בעיסקה שתתן לפלסטינים את הצרכים שלהם ותרגיע את האזור, אנו נעבוד עם מי שיש שם״.

על ברית הגנה בין ארה״ב לסעודיה, אמר יורש העצר הסעודי כי היא  ״תחזק את האינטרסים של אמריקה ותחסוך לנו כאב ראש שלא נצטרך לעבור למקום אחר״. לצד זאת, הביע התנגדות לכך שאיראן תשיג נשק גרעיני, והזהיר כי ״אם הם (איראן) יקבלו נשק גרעיני אנחנו חייבים שיהיה לנו גם כדי לאזן את הכוחות במזרח התיכון״.

בחודש שעבר דווח בחדשות 13 כי יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד שוחח עם משלחת של חברי קונגרס דמוקרטיים והתייחס לנורמליזציה אפשרית מול סעודיה בתיווך אמריקאי, כשבמרכז עומד נושא העשרת האורניום, כאשר במסגרת קווי המתאר של ההסכם ריאד עתידה לקבל גם סיוע בתחום הגרעין האזרחי, דבר שממנו הביעו חשש גורמים ישראלים.

לפיד הזהיר: "אני אתנגד לכל הסכם שכולל העשרת אורניום בסעודיה, ההסכם מסכן את ביטחון ישראל והאזור, אסור לתת לסעודיה את כל מעגל העשרת האורניום". דבריו של יו"ר האופוזיציה עשויים לפגוע בתמיכת הסנאטורים הדמוקרטים והרפובליקנים בהסכם המתגבש, ובלי רוב של שני שליש בסנאט הנשיא ביידן לא יוכל להעביר אותו.