יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר בריאיון ששודר אתמול (רביעי) בפוקס ניוז כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל". פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, התייחס לדברים בשיחה עם טל שלו וניסים משעל ב-103FM ואמר: "הסופרלטיבים שנקשרו במגעים הם מוצדקים, זו תפנית דרמטית במונחים סעודים".

דיווח דרמטי: ישראל תסכים לדרישות הגרעין של סעודיה במסגרת הנורמליזציה
ארדן על המגעים עם סעודיה: "חלקים בממשלה לא יאהבו את סדר העדיפויות"

לדבריו, "דודים של בן סלמאן, סבא שלו מייסד הממלכה, מבחינתם זה היה טאבו לקיים מגעים עם ישראל, כשאני נוסע עם סטודנטים לאבו דאבי ועוברים מעל המדבר הסעודי אני מבקש מהם להקשיב איך המלכים לשעבר מתגלגלים בקבריהם כשהם רואים מטוס כחול לבן בשמיים".

"מה שיש לנו כאן זו מהפכה סעודית", הוסיף רבי. "בן סלמאן חושב על 2050, 2030, הוא יודע שזה יהיה כנראה עולם בלי נפט, או לפחות שנפט לא משחק תפקיד חשוב. הוא מכיר את הבעיות הדמוגרפית או הסיוציו־דמוגרפיות, יש לו בעיות עם מדבר ויש לו בעיה גרעינית עם איראן. כל הדברים האלה מתכנסים לפניית פרסה שבה ישראל איננה אויב".

על מעורבות ארצות הברית במגעים אמר: "ביידן רוצה שנה שקטה ב־2024 לבחירות, ולכן הוא מקדם את הדברים הללו. בן סלמאן רוצה בעצם ערובות לביטחון מול איראן דרך גרעין אזרחי. הציר כאן חשוב, הוא ארצות הברית סעודיה, הדבר המעניין הוא שישראל היא בעצם סוג של נספח". 

על הסוגיה הפלסטינית במגעים אמר "הרושם שלי זה לא שהוא מאבד שינה בלילה על מצבם של הפלסטינים. אבל היות וזו מדינה כבדה שמונחים אסלאמיים, היא לא יכולה לעשות מעשה סאדאת. במונחים תדמיתיים היא צריכה להביא נדוניה גם בזירה של הליגה הערבית והאסלאמית".

ראש ממשלת סעודיה מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת סעודיה מוחמד בן סלמאן (צילום: רויטרס)

עם זאת סייג: "מי שחושב שבן סלמאן יעמוד פה ויגיד 'אם לא תתנו לי שתי מדינות נוסח אוסלו, אין שום דבר' - טועה. מה שכן יהיה כאן זה צורך ישראלי קודם כל לחשוב ביצירתיות, להבין את גודל השעה ולייצר בסופו של דבר פתיחות גם כלכליות וגם אזרחיות שהסעודים יוכלו לחיות איתם, ולבוא במשך הזמן לסוג של הסבר טריטוריאלי".

לבסוף, סיכם: "יש כאן משהו שאני לא מקל ראש באתגרים הפנימיים שלו, אבל ברשותכם, אני רוצה לדבר על המעטפת, זה משהו באמת גדול. וישראל, שמשנת 48' אמרה שהעולם כולו נגדנו, מקבלת כאן סיכוי לכך שחלק גדול מהעולם הערבי מכיר בקיומה ויהפוך אותה לחלק אינטגרלי במזרח התיכון, אמן ונגיע לימים האלה".