מתקרבים לרגע ההיסטורי: ארצות הברית הודיעה לישראל באופן לא-רשמי כי היא עומדת בכל התנאים שבהם ניתן להצטרף לתכנית הפטור מוויזה. ב-27 בספטמבר שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, צפוי לחתום על "מועמדותה" של ישראל לתכנית, ויממה לאחר מכן, ארה"ב תכריז באופן רשמי כי ישראל מצטרפת לפטור מוויזה.

בשבוע שעבר נודע כי ישראל אכן מתקדמת במסלול לקראת ההצטרפות ל-Visa Waiver Program וניתן לומר כי כעת אנו נמצאים בישורת האחרונה. אולם, שלב הגמר לקראת ביטול אשרות הכניסה לארה"ב עבור אזרחי ישראל מחולק גם הוא לשני שלבים. השלב הראשון הוא כניסה לתכנית, בעוד שהשלב השני והאחרון הוא פטור ממש ותחילת הפעלת התכנית בפועל.

בישראל משדרים אופטימיות זהירה, אך מעדיפים לא להרבות בהצהרות חגיגיות. "עד שזה לא קרה - עדיף להמתין, ההחלטה הסופית על תחילת התכנית בפועל, בשטח, נמצאת בידיי האמריקאים ובתמונת המצב ישנם משתנים. נחכה ונקווה לטוב", אומרים בישראל.

על פי גורמים ישראלים ואמריקאים, שלב היישום של התכנית עשוי להימשך בין חודש לחודש וחצי, כך שאם לא יקרו שינויים ולא יתגלו קשיים לא צפויים, לקראת חודש דצמבר אזרחים ישראלים יוכלו לטוס לארצות הברית ללא צורך בהנפקת אשרת כניסה.

הפעולה הנדרשת עבור אזרחי המדינות המשתתפות בתכנית הפטור היא רישום באתר ESTA.  תמורת תשלום של 21 דולר האזרח הנרשם באתר מקבל אישור כניסה לארה"ב לתקופה של שנתיים.