ויכוח פנימי חריף בתוך הליכוד על רקע החלטת בית הדין של התנועה להחזיר את הפעיל השנוי במחלוקת איציק זרקא לשורותיה. זאת, כחודשיים אחרי שזרקא הורחק מהתנועה בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בכיר בליכוד למעריב: ״נבצרות לנתניהו? הפגנות קפלן יחווירו לעומת הזעם שיתפרץ״
סקרי מנדטים חושפים: לאחר יום כיפור סוער, מצבה של הקואליציה נפגע?

ההחלטה להרחיקו התקבלה בעקבות התבטאותו כלפי משתתפי ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית. בשיא העימות המילולי בין מתנגדי לתומכי הרפורמה צעק זרקא אל עבר היריבים כי הוא מקווה "שיישרפו בגיהינום", והוסיף כי הוא גאה במספר הנספים בשואה. לאחר התקרית, וגם בשבוע שעבר, במהלך הדיון בבית הדין של הליכוד - הביע זרקא חרטה והתנצל על אמירתו הקשה.

בפסיקה שפורסמה ביום שישי מציינים שופטי בית הדין של הליכוד בראשות עו"ד מיכאל קליינר את תרומתו הבולטת של זרקא למען הליכוד, וכן את העובדה כי מסירותו למען התנועה הפכה אותו לדמות ציבורית. על כן, לפי השופטים, עליו לשקול בכובד ראש את אמירותיו ואת התנהגותו במרחב הציבורי, משום ש"הדבקות במטרה הפכה אותו למטרה, כחלק מחלון הראווה של הליכוד".

איציק זרקא נגד המפגינים: "גאה שנשרפו 6 מיליון" (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בהחלטתו מגנים השופטים את אמירותיו של זרקא בהפגנה ב־15 ביולי וכותבים: "זרקא חצה גם חצה קווים אדומים שאי אפשר להשלים עם חצייתם. יש אמירות שאין להן צידוק וגם לא כפרה. אמירתו הבלתי נתפסת של זרקא, שהפכה נחלת כלל הציבור בישראל, תלווה אותנו ובעיקר אותו עוד שנים רבות, כמו הייתה מספר כחול שנצרב על הזרוע ואינו ניתן להסרה". 

אולם לצד הגינוי, השופטים מדגישים את "פעילותם הבלתי נלאית של יצחק זרקא ורעייתו חני בשירות התנועה ברגעים קשים של שפל ציבורי ודכדוך, כפי שרק יחידי סגולה מעטים זכאים להתברך בממדיה ובהיקפה. לכך יש להוסיף את החרטה העמוקה שהביע זרקא נוכח מה שהגדיר כ'מילים האיומות שיצאו לי מהפה' וההכרה המלאה בחומרתן".

השופטים קבעו כי נוכח התרשמותם כי מדובר בחרטת אמת כנה מעומק הלב, ההחלטה היא כי הרחקתו הסתיימה והוא ישוב לרשימת חברי הליכוד. עוד ציינו כי זרקא "יורחק לשנה נוספת. אלא שהרחקה זו תהיה הרחקה על תנאי למשך שלוש שנים מהיום, אשר תופעל בגין כל התבטאות הנוגעת במישרין או בעקיפין לשואה או לרצח ששת מיליוני בני אדם, רק בשל השתייכותם לעם היהודי". החלטת בית הדין, שפורסמה זמן קצר לפני נאום נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם, עוררה אי־נחת בסביבתו הקרובה.

מהליכוד נמסר בתגובה על החלטת בית הדין כי "עמדת הליכוד בדיון הייתה כי יש להפסיק את חברותו של איציק זרקא במפלגה לצמיתות. אנו מצרים על החלטת בית הדין של המפלגה, ונערער עליה בהליכים המתאימים".

ואכן, הערעור לא איחר לבוא. הח"כ לשעבר וחבר מרכז הליכוד שבח שטרן עתר לבית הדין נגד פסיקתו ודרש להשעות את ההחלטה עד לקיום דיון דחוף בהרכב מורחב של חמישה שופטים.

"אני, ועוד רבים אחרים, לא נוכל להמשיך להיות חברים באותה מפלגה שבה חבר מי שאמר אמירה כה קשה, שאינני רוצה לחזור עליה", כתב שטרן בעתירתו. הדיון בעתירה יתקיים לא יאוחר מ־15 בדצמבר.