נחמן שי, תא"ל במיל' ושר התפוצות לשעבר (מפקדים למען ביטחון ישראל), התראיין היום (רביעי) בתכניתו של יואב מינץ ל-104.5FM ושוחח עמו על הסכם הנורמליזציה המתגבש מול סעודיה ועל ביטחונה של ישראל אל מול כך.

דיווח דרמטי: ישראל תסכים לדרישות הגרעין של סעודיה במסגרת הנורמליזציה

בנושא משמעות הביקורים של שרי ממשלת ישראל בסעודיה וחיזוק הביטחון של מדינת ישראל טען: "זה בסדר וזה חשוב שהם מבקרים אבל בוא לא נתבלבל, הם מבקרים לא כאורחי הממשל הסעודי, אלא כחברים בארגונים בינלאומיים כמו התיירות ואחרים, הם נוהגים לדרוש ממדינות לאפשר לכל מדינה חברה שלה להשתתף בכינוס שלה אחרת הם מוציאים את המדינה מהכינוס. היו כמה אירועי ספורט שלא אפשרו לישראל להשתתף ולכן הם מוכנים לארח ישראלים".

עוד הוסיף: "אותו דבר עם ארגון של דואר ועוד. יש גם תחרות בין שרים שכרגיל מכוערת ומגעילה, כמו אלי כהן שהוציא הודעה על הפטור מוויזה ומיד שגרירות ארה"ב מיד הגיבה. מה אתה קופץ? אולי הם רוצים לשקול, מאחר שארדן הוציא את זה באו"ם אז אלי כהן הוציא את זה פה. בושות לא חסרות לנו. הנושא של סעודיה הוא חשוב, אסור לזלזל בו. אנחנו רוצים להבטיח שיחד עם הנורמליזציה והשלום איך שהוא ייקרא, יילקחו בחשבון גם האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. אנחנו בעד שלום ואנחנו מאד בעד בטחון חשוב שהמשוואה הזאת תישמר".

"99.9 אחוזים מהישראלים לא מבינים בגרעין, מה לעשות, אולי בגרעיני עפולה. גם ההבנה שלי לא עמוקה", המשיך. "אבל אנחנו לא רוצים שמדינות באזור שלנו יצטיידו בנשק גרעיני. אנחנו השמדנו כור עירקי והשמדנו כור סורי ומנהלים מלחמה קשה מול איראן כדי שלא תרכוש נשק גרעיני. לכן לתת מתנה לסעודיה שתקים כור גרעיני..."

לאחר מכן הדגיש: "אין שלום בלי בטחון. הנושא הראשון הוא העשרה. דבר שני אנחנו רוצים שהגורמים הביטחוניים שמעורבים בנושא הזה, אם זה המוסד, הועדה לאנרגיה אטומית, צה"ל, דעותיהם המקצועיות יילקחו בחשבון. יש נטייה לראש הממשלה לנפנף אותם בזמן האחרון ולבטל אותם: כמו שאמר פעם לרמטכ"ל: "עוד טייסת, פחות טייסת, מה זה משנה". זה משנה מאד והעמדות שלהם עמדות מקצועיות ולא פוליטיות. לראש הממשלה יש ענין רב מאד כדי שיהיה הסדר עם סעודיה. אולי פחות מטריד אותו כרגע ההיבט הביטחוני. אותנו, אנחנו אנחנו כאן כדי לצעוק את הצעקה. כאן למעלה מ-500 אנשי בטחון, כל הארגונים הביטחוניים רוצים שבטחונה של מדינת ישראל יישמר. יחד עם הרצון כמובן להגיע להסדרים בינינו לבין שכנינו הפלסטינים".

"אתה רואה חשש להתנגשות בין האינטרס של ראש הממשלה לבין האינטרס הביטחוני?", נשאל. "בטח שאני חושש. לצורך העניין לא יכול להיות שנתניהו אולי 16 שנה, אולי יותר, כל הקדנציות שלו הוא שם את הנושא האיראני במרכז, הוא תובע מהקהילה הבינלאומית לחסום אותם בכל דרך", השיב. "היו סנקציות והן הוסרו והוחמרו כי איראן המשיכה. גם עכשיו יחד עם ארה"ב אנחנו עם אצבע על הדופק אז פתאום זה לגיטימי שסעודיה תקבל יכולת להעשיר אורניום? היא דוחה את כל ההסדרים. יתנו לה מים כבדים אם תצטרך. אנחנו לא יודעים מה יציבות הממשל בסעודיה, זה לא ממשל דמוקרטי כמו שאיראן ביום אחד התהפכה ומהשאה הפרסי התפתחו ההיאטולות. אנחנו לא יכולים להיות צופים פני עתיד. לכן חייבים להבטיח שיהיו אמצעים שיחולו לפני ואחרי, ויבטיחו שסעודיה לא תהיה בעלת יכולות בתחום הזה, כי אחרת אנחנו מסכנים את בטחון מדינת ישראל".

בהמשך נשאל: "התעקשות של ממשלת ישראל או נתניהו, עלולה לגרום לפיצוץ המגעים או לבטל אותם?". "לא, אני לא רוצה שהיא תפוצץ, אני רוצה שהסעודים יבינו את זה", השיב שי. "יש עוד ענין אחד העניין הפלשתינאי. ראש הממשלה מנפנף אותו אומר שזה יהיה שלום תמורת שלום. זה לא יהיה שלום תמורת שלום. יצטרכו לוותר לפלשתינאים. זה מרובע. זה לא רק ישראל וארה"ב, זה גם הפלשתינאים וסעודיה הם חלק ממנה. המהות של "מפקדים למען בטחון ישראל". המשך השליטה הישראלי בפלשתינאים היא רעל שמשחית את החברה הישראלית עם השלכות ארוכות טווח".

בסוף הריאיון, התבקש להתייחס לסרטון שנראה אמיתי ובו כתב של חיזבאללה עומד ונוגע בטנק ישראלי. "חיזבאללה מתגרה בצה"ל. אם אנחנו היינו בשלטון, היו קורעים לנו את הצורה, איך אנחנו מפקירים את בטחון ישראל", השיב. "אנחנו לא דוחפים לעימות, לא דורשים מלחמה. מלחמות עולות דמים יקרים אבל צריך לשמור על הריבונות הישראלית, להבטיח שלא יפגעו בנו ולמגן את גבול הצפון מה שהממשלה הזו לא עושה. היא מעבירה ההמון כסף לחרדים אבל את מיגון הצפון היא לא מקיימת".