בג"ץ ידון מחר בהרכב מורחב בעתירות לפסילת תיקון הנבצרות בחוק יסוד: הממשלה, אשר מסדיר את הדרך בה ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות, ובין היתר מבהיר כי היועצת המשפטית לממשלה אינה מוסמכת להוציא ראש ממשלה לנבצרות. את העתירות הגישו התנועה לאיכות השלטון וחבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו).

חוק הנבצרות: האם המערכת המשפטית מנסה להדיח את ראש הממשלה? | פרשנות 

כזכור, הכנסת העבירה בחודש מרץ את חוק הנבצרות כדי למנוע מבג"ץ את האפשרות לדון בעתירה להוצאת נתניהו לנבצרות, בשל הפרת הסדר ניגוד העניינים שנקבע לו.

התנועה לאיכות השלטון עתרה נגד החוק בטענה כי מדובר בתיקון פרסונלי אשר "חותר תחת הבסיס המשטרי בישראל לפיו הרשות השופטת מאזנת ובולמת את הרשות המבצעת והרשות המחוקקת – וכינונו הוא מעבר נוסף אל דיקטטורה". 

עוד טענה התנועה נגד תחולתו המידית של החוק, בטענה כי הוא "יוצר תקדים חדש ומסוכן – ככל שלא עולה בידי מי שאוחז בראשות הממשלה לשנות את ההסדרים החוקתיים, כך הוא הולך ומשנה אותם בהתאם לנוחיותו, נוכח הרוב המזדמן שברשותו".

בתחילת חודש אוגוסט התקיים דיון בעתירת התנועה בפני שלושה משופטי בית המשפט העליון, ובעקבותיו הוצא צו על תנאי על תחולת החוק ונקבע דיון בפני הרכב מורחב של 11 שופטים.

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, מסר לקראת הדיון מחר כי "חוק הנבצרות הוא לא חוקתי ופרסונלי, ונועד לייצר לנתניהו עיר מקלט לנאשם בפלילים. כל מי שעיניו בראשו רואה את הבעיות הרבות בחוק הנבצרות. מעבר להיותו בלתי חוקתי בעליל, החוק כה בעייתי, שרק היום תתכנס ועדת הכנסת להסדיר בדיעבד את נבצרותו של נתניהו בעת שהתייבש ובליבו הושתל קוצב לב לפני מספר חודשים. על בית המשפט לכל הפחות לדחות את תחולת החוק באופן שלא ישרת בשום אופן פרסונלית את נתניהו עצמו".

עיקרי הטיעונים

בתנועת לאיכות השלטון מתכוונים לעמוד בדיון על הרקע והנסיבות לכינון תיקון מס' 12 לחוק יסוד: הממשלה, ותטען כי תיקון זה כונן מתוך מטרה אחת בלבד ותוך סד זמנים קצר – לבצר בחוק היסוד את מעמדו וכהונתו של ראש הממשלה המואשם בפלילים חמורים ואשר מבקש לפעול בניגוד להסדר מניעה שקיבל על עצמו.

בנוסף, העותרת תטען כי בתיקון נפל פגם פרסונלי מובחן וחריג ביותר שכל מטרתו הייתה לשנות את כללי המשחק ביחס לשחקן יחידי תוך כדי תנועה, בגלל היותו מושתק. כך, יטענו העותרים, הכנסת, והקואליציה בפרט עשתה שימוש לרעה בכוחה ובסמכות המכוננת שמוקנית לה.

בתנועה לאיכות השלטון מתכוונים בנוסף להתייחס למבחנים לשימוש לרעה בסמכות המכוננת שהציב בית המשפט לקביעה כי אכן נעשה שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, ועל בית המשפט לקבוע כי התיקון או לכל הפחות תחולתו ביחס לרה"מ נתניהו בטלה.

בתנועת לאיכות השלטון סבורים כי יש לפרש את התיקון שנפלו בו הפגמים הפרסונליים, לכאורה, ככזה שתחולתו לא תהיה על ראש הממשלה המואשם בפלילים חמורים ומבקש להתערב במערכת אכיפת החוק בניגוד להסדר מניעה שקיבל על עצמו.