כמעט 40% מהישראלים שוקלים לרדת מהארץ בעקבות הרפורמה במערכת המשפט, כך עולה מדוח חדש של המכון למדיניות העם היהודי (JPPI) לשנת 2023. מספר הישראלים שבכוונתם לעזוב את המדינה הולך וגובר, ומעלה שאלות לגבי חוסנה של המדינה, כש-37% אכן שקלו רילוקיישן.

לאחר שנה סוערת שהרחיבה את הקיטוב, עקב הרפורמה במערכת המשפט, דוח המכון מצייר תמונה מטרידה בכל הנוגע לחברה הישראלית. בעוד שהדוח מכיר בהתקדמות של ישראל בשנת עצמאותה ה-75, הכוללת הישגים כלכליים, צבאיים ופוליטיים, ישנה שחיקה בכבוד ההדדי בין הישראלים, אשר מגיעים מרקע אידיאולוגי שונה.

מפגינים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

הדוגמא הבולטת ביותר לירידה בחסינות הישראלית, מגיעה על רקע הנתונים - בעוד שלפני שנה רק כ-20% מהישראלים הרגישו "לא בנוח" בארצם, כעת הנתון קפץ ל-32%, בעוד ששיעור הישראלים שכן הרגישו בנוח, ירד מ-76% ל-65%. אפילו תומכי הימין, קבוצה שבאופן מסורתי מגובשת יותר, גם שם שיעור הישראלים שמרגישים "בנוח" בארצם, ירד מ-55%, בחודש פברואר 2023, ל-43% בלבד ביולי הנוכחי. 

מגמות אלו הובילו ישראלים רבים לחשוב על ירידה אפשרית מהארץ, כפתרון פוטנציאלי לבעיות שנוצרו במדינה בשנה האחרונה. בתוך כך, קרוב ל-40% מהישראלים שוקלים להשיג דרכון זר ולעזוב את הארץ, כאשר נתון זה גבוה אף יותר בקרב ישראלים שמרנים, ואנשים המחזיקים כבר בדרכון זר.

יהודי ארה"ב חרדים מהמשבר בישראל

בסקר מקביל שנערך בקרב יהודי ארצות הברית לגבי תחושותיהם כלפי המשבר הפוליטי והחברתי בישראל, התגובה הדומיננטית הייתה ,חרדה", ולא משנה עם איזה מחנה אידיאולוגי הם מזדהים. בקרב אלו שהגדירו את עצמם "מאוד ליברליים", 19% אמרו שהם חשים 'גועל', ובקרב אלו שהגדירו את עצמם 'מרכז'' הביעו תמיהה. כמו כן, מבין אלו שהזדהו כ'שמרנים ורפורמים', 24% הביעו כעס על המשבר הנוכחי בישראל. כשנשאלו כיצד ישפיעו האירועים על יחסם למדינה, התגובות היו שונות בהתאם לשייכות הפוליטית והדתית. משיבים אורתודוכסים ושמרנים האמינו כי השינוי לישראל לא ישתנה, והשיבו כי הקשר עם ישראל הוא 'בלתי מעורער'.

יהודים בניו יורק (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
יהודים בניו יורק (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

עם זאת, בקרב יהודים רפורמים, ואלו שאינם משתייכים לזרם ספציפי, התגובה הדומיננטית הייתה "תלוי בתוצאה". אפילו בקרב שליש מהמשיבים השמרנים וכמעט רבע מהמשיבים האורתודוכסים, התשובה הייתה "תלויה בתוצאה".

המכון למדיניות העם היהודי (JPPI) הוא מרכז חשיבה ותכנון עצמאי המתמקד בעיצוב אסטרטגיה ומדיניות לעם היהודי, הן בישראל והן בתפוצות. מטרות הליבה שלה כוללות הבטחת המשכיות ושגשוגו של העם היהודי, שימור וטיפוח הזהות היהודית הפלורליסטית וחיזוק הלכידות בתוך ישראל, בין יהודי התפוצות ובין ישראל לתפוצות.

לדברי פרופ' ידידיה שטרן, נשיא JPPI, "השינוי הדרמטי בשנת 2023 הוא שלראשונה בתולדותינו, ניכר כי המחלוקת על זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית קורעת לגזרים את בריתנו. אחדות וגורל משותף, יוצרים קרעים בתוכו".