שר הביטחון יואב גלנט ייצא במהלך חודש אוקטובר לביקור רשמי בוושינגטון, שם ייפגש עם מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין. זו תהיה הנסיעה הראשונה של גלנט לוושינגטון מאז הקמת הממשלה, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו מנע עד לאחרונה משרים לטוס לארה"ב עקב ההזמנה המאוחרת לפגישתו עם ביידן, שהתקיימה בשולי עצרת האו"ם. נסיעת גלנט לוושינגטון, אם כן, מעידה על כך שהווטו של נתניהו הוסר בעקבות פגישתו עם הנשיא ביידן.

"הפולנים לומדים מהמפגינים בישראל לא לתת לממשלה להרדים אותם"

כזכור, בחודש יולי קיימו גלנט ואוסטין פגישה בשגרירות האמריקאית בבריסל, ודנו בקידום התיאום הביטחוני והצבאי בין המדינות בנושא האיראני, במטרה למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני. גלנט הדגיש גם את אתגרי התוקפנות האיראנית נגד ישראל באמצעות שלוחותיה באזור ועמד על זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה כנגד כל איום.

גלנט הדגיש באותה פגישה בפני מזכיר ההגנה כי לצד הגנת המדינה, המשימה המרכזית שלו יחד עם ראשי מערכת הביטחון היא לאחד את השורות ולשמור על כשירות צה״ל למול האתגרים הביטחוניים הרבים.

טילים איראנים (צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)
טילים איראנים (צילום: Majid Asgaripour/WANA via REUTERS)

גם הפעם צפויים השניים לדון בסוגיה האיראנית ולשוחח על הדרכים לחיזוק הקשרים הביטחוניים המיוחדים בין ישראל לבין ארצות הברית, כמו גם באתגרים הביטחוניים ובהזדמנויות המדיניות השונות במזרח התיכון. ביום חמישי האחרון, לאחר שחתם על עסקת מכירת מערכת חץ 3 הישראלית לגרמניה במהלך ביקורו בברלין, הזהיר גלנט מסיום תוקפו של אמברגו הטילים על איראן בחודש שעבר, ואמר כי "המל"טים האיראנים שהורגים אזרחים חפים מפשע ברחבי העולם, הם רק הפרומו למה שנראה, אם אמברגו הטילים על איראן יפוג בעוד חודש. לאיראן יהיה חופש פעולה להפיץ טילים מתקדמים, כל זאת לצד המירוץ להשגת נשק גרעיני צבאי. למול התוקפנות האיראנית, על הקהילה הבינלאומית לבצע פעולות משמעותיות״. גלנט צפוי להתייחס לנושא גם בפגישתו עם אוסטין. 

בין היתר, גם סוגיית הנורמליזציה עם סעודיה צפויה להיות על הפרק. לפני כחודש הציג גלנט לעמיתיו האמריקאים את השאלות של מערכת הביטחון הישראלית בנוגע להשלכות תכנית הגרעין שסעודיה רוצה לקדם כחלק ממאמצי הנורמליזציה. גלנט נפגש עם שליח הממשל האמריקאי למזרח התיכון ברט מקגורק ועם עוזרת שר החוץ האמריקני ברברה ליף.

שר הביטחון הציג לעמיתיו האמריקנים רשימת שאלות מקצועיות שגובשה ע״י מערכת הביטחון מבעוד מועד ובראשן העיסוק בהסדרי הביטחון סביב מעגל ההעשרה של דלק גרעיני לצרכים אזרחיים העומד ביסוד הדרישה הסעודית מן האמריקאים - כיצד יעבדו ההסדרים הביטחוניים הקשורים בהסכמים אלו ובנושאים נוספים הקשורים עם סעודיה.