יום לאחר שהודיע חבר הכנסת רם בן ברק על התמודדותו לראשות "יש עתיד" בפריימריז הקרובים, המועמד החדש שוחח היום (שלישי) עם "מעריב", סיפר על ההבדלים בינו לבין ראש המפלגה המכהן, יאיר לפיד, והסביר מדוע לא יכנס לממשלת נתניהו, במידה ואם ינצח. עוד ציין בן ברק כי הוא משוכנע שביכולתו להביא קהל חדש למפלגה ומעוניין לפתח את שורותיה.

רם בן ברק על הפריימריז במפלגה: "עד היום 'יש עתיד' בוודאי לא הייתה דמוקרטית"
לקראת הפריימריז ב'יש עתיד': רם בן ברק הודיע כי יתמודד מול לפיד

איך אתה מסביר את הירידה בסקרים ומה תעשה אחרת? האם תפעל אחרת בנוגע לרפורמה המשפטית והמחאות?
"אני לוקח ברצינות רבה את הירידה בסקרים. אני אוכל להביא קהלים חדשים שכיום לא רואים ב'יש עתיד' את הבית הפוליטי שלהם. לדוגמא מצביעים מההתיישבות העובדת והמרחב הכפרי, אנשים מהפריפריה, מהצפון והדרום, כאלו שפחות מוצאים את מקומם במפלגה. מדובר במחאה הגדולה והצודקת ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. המוחים לוחמים את מלחמת העצמאות השניה של מדינת ישראל. עובדים יום וליל במשך יותר מ-10 חודשים בשביל הילדים שלנו, הנכדים שלנו. כדי שנוכל לגדול פה. למען דמוקרטיה ליברלית".

המחאה הוכיחה את עצמה. התכנית של לוין פברואר 2023 נעצרה ונחסמה בזכות המחאה
"אירועי יום כיפור מעציבים. הם עוד הוכחה לקרע והשסע שממשלת נתניהו המיטו על החברה הישראלית. לא אתן לעם שלנו להיקרע. אני נלחמתי ואמשיך להילחם שמדינת ישראל תישאר מדינה דמוקרטית שמאפשרת לכל אזרח לחיות את חייב ללא כפייה בהתאם לרצונו ובשוויון".

יאיר לפיד על הצעות הפשרה של נתניהו בנוגע לרפורמה המשפטית לפני הדיון בבג"ץ. צילום: עידו רמון

אם תנצח, תבדוק אפשרות להיכנס לממשלה כממשלת אחדות בשביל ההסדר עם הסעודים?
"אני נגד ישיבה בממשלת נתניהו-בן גביר-לוין-סמוטריץ. זאת לא דרכנו. הם נבחרו למשול ואנחנו נבחרנו כדי לעשות הכל להחליף אותם. ככה זה בדמוקרטיה, ואנחנו נעשה הכל להחליף את הממשלה הרעה הזאת בהקדם. נורמליזציה עם סעודיה זה דבר מבורך שאנו תומכים בו - בתנאי שלא יפגעו בביטחון של מדינת ישראל והיתרון האיכותי שלה במרחב". 

עוד הוסיף: "אם ההסכם לא יכלול העשרה על אדמת סעודיה, אנחנו תמיד נתמוך מבחוץ. אנחנו לא נתנהג כמו שנתניהו התנהג כשהוא היה באופוזיציה, הצביע בפועל נגד חוקים שיעשו טוב למדינת ישראל. נתמוך מבחוץ אם זה מה שייטיב עם אזרחי ישראל. אני חושש שנתניהו יפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל מול סעודיה, כיוון שאין לו קואליציה שתאפשר לו להתקדם במסלול הפלסטיני".

סיכום ביקור ביידן בסעודיה: נכשל בנושא הנפט אך התחייב לביטחון במזרח התיכון (רויטרס)

אם תנצח, האם תיפתח לפריימריז ברשימה לעומת לפיד, שלא רוצה לפתוח את זה? למה לא לתת לקהל של "יש עתיד" זכות פרסונלית?
"אני רוצה להוביל ולהעמיק את תהליכי הדמוקרטיזציה במפלגה, זה אחד מהדברים ששונים בין לפיד לביני. אני חושב שחברי המפלגה צריכים להשפיע על הרכב ומיקום חברי הכנסת ברשימה לבחירות. יש לי רעיונות כיצד לאפשר פריימריז, אבל לא כמו במפלגות אחרות - כמו בליכוד והעבודה".

 רם בן ברק ולפיד  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רם בן ברק ולפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחרים שקראו תיגר על לפיד מצאו עצמם בחוץ. האם, בהנחה ותפסיד, תישאר ב"יש עתיד"?
"יש עתיד זה הבית הפוליטי שלי, אני לא עוזב בית בגלל בחירות. אני מאמין שכפי שלפיד יישאר לכשאני אנצח בבחירות הקרובות, גם אני בהחלט אעשה אותו דבר. צריך לזכור ששנינו מתמודדים באותה מפלגה, לא במפלגות יריבות".

איך לדעתך יקבלו את הריצה שלך במפלגה?
"מדהים לראות כמה פידבקים חיוביים אני מקבל מחברי הסיעה ובעיקר מחברי הוועידה. אני אישית מופתע, מתרגש ומודה לכולם. זה מעודד ואני מרגיש שהמפלגה הייתה זקוקה וצמאה להתמודדות שכזאת בתוכה".