המצב שנוצר לאחר הדחתו של קווין מקארתי יחייב את הנשיא ג'ו ביידן להתעסק רק בצווים נשיאותיים או מה שמוקנה בחוקה לסמכויות סנאט.  בהקשר זה יש להזכיר כי אחד המרכיבים המרכזיים של ההסכם המתגבש בין ארצות הברית לבין ערב הסעודית הוא ברית ההגנה בין המדינות.

"עדות למצוקה": האיומים של חמינאי, המסר לסעודיה וההערכות הגורמים בישראל
יפעלו יחד נגד איראן? פרטים חדשים על האפשרות להסכם הנורמליזציה עם סעודיה

ברית הגנה בין ארה"ב למדינה כזאת או אחרת מצריך אישור של  הסנאט, זוהי סמכותו בלבד, לכן המתרחש בקונגרס לא יעצור את המהלך המדיני הגדול, אותו מוביל הנשיא האמריקאי, אלא עשוי , כאמור למקד את ביידן במטרה להביא את ההסכם האזורי עם ריאד. חלון ההזדמנויות לקידום ולהשלמת המהלך הוא מצומצם למדי. על פי הערכות  מדובר בחודשים ספורים שנותרו עד לתחילת המרוץ הנשיאותי הגדול, אז מלאכת השכנוע של הסנאטורים להצביע בעד ההסכם עלולה להפוך לבלתי אפשרית.

בישראל עוקבים בקפידה אחרי המתרחש בארצות הברית, בדגש על ההשפעה על המגעים להשגת ההסכם עם הסעודים. גורמים בירושלים מתקשים  לחזות מועדים מדויקים של ההגעה לחבילה סופית של ההסכם , כל שכן - מועד אפשרי של החתימה החגיגית, אם וכאשר תתרחש.

לצד זאת, המסקנה הישראלית מהשיחות שנעשו במסגרת ביקור רה"מ בניו יורק בחודש שעבר היא שהממשל פועל להשגת ההסכם ללא היסוסים. גם לאנשי הנשיא ביידן אין בטחון באשר להשגת הרוב הנדרש של  67 סנאטורים בעד ההסכם,  אך  הממשל בהחלט מאמין שזה אפשרי.