התקדמות משמעותית חלה הלילה (שלישי) במגעים בין הליכוד והמחנה הממלכתי להקמת ממשלת חירום, ונראה כי הדברים כמעט סגורים. בשעה 11:30 צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס את ראשי מפלגות הקואליציה, איתם ידון בפרטי ההסכם עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, וההכרזה צפויה לאחר הישיבה.

היום הרביעי למלחמה: מעל לאלף קורבנות, התקיפות ברצועה נמשכות
הלב נשבר: צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של 124 חללים

חבר הכנסת זאב אלקין, יו"ר סיעת המחנה הממלכתי וחבר הקבינט לשעבר, שוחח הבוקר עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לאפשרות להקמת ממשלת חירום.

"איך לא קמה עדיין ממשלת חירום?", תהו המגישים בפתח השיחה, וח"כ אלקין השיב: "זו שאלה שאתה צריך להפנות לראש הממשלה, אנחנו מחכים לתשובה שלו. אני מניח שהוא צריך אישור מכל חבריו לקואליציה, אבל אני מסכים איתך שאין שום סיבה שזה מתקדם לאט. אנחנו את התשובה החיובית שלנו נתנו במוצאי שבת. מהרגע הראשון היה ברור לנו שבסיטואציה שבה אנחנו נמצאים, ושלא נטעה, אני חושב שאנחנו במלחמת איראן, זה לא אירוע מקרי, חמאס לא פתאום הלך להתאבד פה, הם ידעו שהמחיר יהיה מאוד גבוה. יש פה תוכנית אסטרטגית, אינטרסים של איראן לעשות את זה דווקא עכשיו. בטח גם חיזבאללה בדרך".

"אני מכיר את הזירה הרבה שנים ועוקב אחריה גם כחבר קבינט הרבה שנים. חמאס לא היה יוצא לכזו פעולה בלי לקבל הכוונה מאיראן ובלי לקבל גב מאיראן או חיזבאללה. הם משיחים, קיצוניים, הם לא משוגעים. לכן ברור לי שיש פה תוכנית מסודרת, יש פה אינטרס איראני לא לאפשר חתימת הסכם עם סעודיה, זה אירוע אסטרטגי עבור איראן, ובדיוק בשביל אירוע כזה היא מחזיקה את הפרוקסי ומוכנה ברגעים כאלה להקריב אותם. לכן הייתי מציע לכולנו להתייחס מאוד ברצינות לאמירה של חיזבאללה שהם ערוכים לפתוח חזית שנייה, זה הבטחות שניתנו מראש. עם זה אנחנו מתמודדים ולכן צריך לפעול מתוך הבנה של התמונה השלמה כדי שלא נופתע שוב", הוסיף.

באשר לדיווח כי הועברו אזהרות על ידי המצריים בנוגע למתוכנן מצד חמאס לדרג המדיני בישראל, אמר: "אין לי דרך לשפוט מה באמת היה כי לא הייתי שם. אני כבר שמונה חודשים לא חבר קבינט, אני לא חשוף למידע הרלוונטי, אני רק חבר בוועדת חוץ וביטחון. גם היא כבר סייגה את עצמה ואמרה שזה כנראה לא היה לנתניהו באופן אישי. הייתה פה קונספציה מוטעית, וכמו שקרה ב־73, נפלנו קורבן לקונספציה. השינוי הגדול שפתאום לאיראן יש אינטרס להבעיר פה את המזרח התיכון, את השינוי הגדול הזה היא לא לקחה בחשבון ולכן התנערו מאותות אזהרה אם היו כאלה".

בהמשך, התייחס חבר הכנסת לאפשרות כי צה"ל יבצע כניסה קרקעית לעזה כחלק מהמלחמה. "אני חושב שהמציאות בעזה חייבת להשתנות, אי אפשר להשאיר את זה בעוד סבב, אבל יש דרכים מתוחכמות לשנות את המציאות הזו. צריך להרוס את כל התשתיות ברצועת עזה, לא לחכות שייגמר להם הדלק, אלה תשתיות דואליות, עשינו את זה בלבנון, אנחנו יודעים לעשות את זה, מותר לעשות את זה, אני לא מבין למה תחנת הכוח בעזה עדיין קיימת, למה תשתיות אחרות עדיין קיימות".

"צריך לסגור את עזה באופן הרמטי ומיידי. צריך לעצור את כל מה שקשור לחמאס ביו"ש, הרי עשינו את זה באירוע של שלושת הנערים, ידענו לעצור כל פעיל חמאס שיש אפילו בלי שיש לו מעורבות ישירה בטרור. מילאנו אז בתי כלא בפעילי חמאס, זה מה שצריך לעשות. להגיד להם 'אתם רוצים סיוע הומניטרי? תשחררו קודם את כל החטופים'", טען.

לסיום, ביקשה דוידוב לשוב לשאלת השאלות - האם תקום ממשלת חירום מאוחדת נוכח המלחמה שפקדה את הארץ. אלקין הבהיר: "אנחנו שם, מהרגע הראשון היינו שם כי אנחנו מבינים שיש רגעים שבהם מאוד חשוב שנהיה ביחד. הכדור אצלו, והכדור אצלו כבר כמה ימים. אנחנו מוכנים ללכת לזה כי זה קריטי גם ללכידות הפנימית, זה קריטי לאויבים שלנו. אין שום פוליטיקה שם, לא העמדנו שום תנאים קואליציוניים, לא מחפשים תפקידים, רק דבר אחד - אנחנו רוצים השפעה וכמובן אנחנו צריכים מסגרות יעילות ללחימה כדי שזה באמת יעבוד ויעבוד נכון. אני מאוד מקווה שזה יקרה עוד היום, אין סיבה שזה לא קרה כבר במוצאי שבת".

אתמול בבוקר התקיימה פגישה בין נציגי המחנה הממלכתי והליכוד, בנוגע להקמת ממשלת החירום עד לסיום המלחמה מול ארגון הטרור חמאס.

עיקרי הצעת המחנה הממלכתי היו הקמת קבינט מלחמה מצומצם למשך ניהול המערכה, שבו ינתן ייצוג משפיע לחברי המחנה הממלכתי, ויהיו חברים בו השרים הרלוונטיים מטעם ראש הממשלה. תנאי נוסף היה כי במידה ויצטרפו מפלגות נוספות מהאופוזיציה, קבינט המלחמה יורחב בהתאם ועיקר סמכויות ניהול המלחמה יואצלו לגוף זה, וכמו כן הוצע כי בתקופת כהונת ממשלת החירום, לא תתקיים חקיקה בכנסת שאין לה קשר למלחמה.

הודגש, כי אין כל דרישה למינוי שרים ביצועיים, אלא רק לשרים ללא תיק, למשך תקופת המלחמה בלבד. בפגישה הועבר מסר, כי חברי המחנה הממלכתי וגנץ באופן אישי, יתנו גיבוי מלא לממשלה ולמערכת הביטחון בניהול המערכה, ויסייעו בכל מה שנדרש, בין אם מתוך הממשלה או מבחוץ.

גורמים בליכוד אמרו על הצעת המחנה הממלכתי להקמת ממשלת אחדות וקבינט המלחמה: "צריך לעשות כל מאמץ להקים ממשלת אחדות. אין שום בעיה לקבל את הצעת גנץ כפי שהיא, כאשר השרים הרלוונטיים מטעם ראש הממשלה, באופן וטבעי, הם שר הביטחון ושר האוצר, הרי ברור כי למלחמה השלכות תקציביות עצומות. כמו כן, יש לקחת בחשבון שאם, חלילה, יפרצו מהומות נוסח 'שומר חומות', בקרב ערביי ישראל, יהיה צורך לצרף לקבינט המלחמה את השר לביטחון לאומי".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM