ארבעה ימים מורכבים עברו מאז מתקפת חמאס בדרום הארץ, והרשתות החברתיות מתמלאות בביקורת חריפה הנמתחת על הנהגת המדינה - זאת לאור שתיקתה המתמשכת מתחילת המלחמה.

נתניהו, אם ידעת מי הוא חמאס, למה השקעת במימונו? | בן כספית
בליכוד שוקלים: במקום ממשלת אחדות - לצרף לקבינט את יצחק בריק וגבי אשכנזי | פרסום ראשון

כזכור, בתחילת המערכה מיעט ראש הממשלה בנימין נתניהו להופיע בתקשורת, ופניותיו לציבור הסתכמו בשני סרטונים מוקלטים שבהם בעיקר הדגיש כי ישראל נמצאת במלחמה וכי האויב ישלם מחיר כבד. רק שלשום נאם נתניהו לאומה בפעם הראשונה מפרוץ הלחימה. חברי הקואליציה התעכבו גם הם ולא התחילו מיד להתראיין - מה שעורר גם כן זעם בקרב גולשי הרשת.

גורמים בקואליציה אומרים בשיחות סגורות: "ביומיים הראשונים שום דבר לא היה ברור. היה מחסור במידע, לא ידענו בוודאות כמעט שום דבר ולכן חששנו לצאת ולדבר לציבור. כל טעות או אי־דיוק היו עלולים לגרום נזק".

לדבריהם, הם היו ערים לעובדה שהיעדרותם מכלי התקשורת יצרה אצל הציבור תחושה קשה של הפקרות ושל חוסר ודאות. "לא היינו מעודכנים, בין היתר מהסיבה הטבעית שראש הממשלה היה כל כולו עסוק וטרוד סביב האירועים הביטחוניים הקשים. פשוט לא היה לו ראש לתדרוכים ולהעברת מסרים. השתיקה שלנו לא נראתה טוב, וכעת עלינו לתקן".

חדירת מחבלים משטח עזה לישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

דוגמה לכך ניתנה אתמול, כשבמשך שעות ארוכות הוביל כל ניסיון להיכנס למשרד ההסברה באמצעות חיפוש בגוגל לעמוד שגיאה בלבד, כך שלא היה אתר מתפקד. ברשת מיהרו "לקרוע" את השרה גלית דיסטל אטבריאן. אחד הגולשים ש"התראיין" במקומה הסביר ש"רוב העבודה שלנו היא מתחת לראדר", ואילו אבי ילאו שאל: "תגידו, היא שרת ההסברה או ראשת המוסד?!".

בתוך כך, אתמול החליט נתניהו להקים מה שהוגדר כ"צוות ההסברה מטעם הממשלה". מי שקיבלו הצעה להצטרף לצוות הם השרים אבי דיכטר, מיקי זוהר, ניר ברקת, אופיר אקוניס ויואב קיש, וכן ח"כ דני דנון המתמחה בהסברה בתקשורת הזרה. ראש המל"ל צחי הנגבי ומזכירו הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל, כינסו את הישיבה הראשונה של הצוות, שבה הוחלט תחילה להתמקד בכמה מסרים. בין הדברים שאיתם חברי הצוות כבר יצאו לתקשורת: אכזריות האויב, הזוועות שבוצעו על ידי מחבלי חמאס, הצורך להשמיד את ארגון הטרור, ולצד זאת - הצורך בהקמת ממשלת אחדות באופן מיידי.

ולא רק חברי הצוות: גם רעיית רה"מ שרה נתניהו הופיעה אתמול בתקשורת. בראיון ליעקב ברדוגו ודורון כהן בגלי ישראל אמרה נתניהו: ״אני באמת מקווה שהנקמה שלנו, של מדינת ישראל, באויב האכזר - תהיה נקמה גדולה מאוד. אני לא קוראת להם חיות אדם כי זה יהיה גנאי לחיות. אנחנו לא נשכח ולא נסלח על מה שהם עשו לנו, אנחנו צריכים להילחם עד לניצחון המוחלט".