מבצע חרבות ברזל: לצד אירועי התמיכה הרבים בישראל שנרשמו בעולם מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל" בולט גם הצד השני והמטריד במשוואה: גידול מאסיבי של מאות אחוזים בגילויי אנטישמיות ברשתות החברתיות מאז יום שבת.

מעל למחצית מהציבור: על נתניהו להתפטר לאחר הלחימה; הרוב טענו - ההנהגה אחראית למחדל
"איראן אחראית": גרמניה מחרימה את חמאס; והסיוע הצבאי שתעביר לישראל

ביום הראשון ללחימה נרשמה עליה של למעלה מ- 500 אחוזים בהשוואה ליום רגיל בו מנוטרת האנטישמיות ברשתות ונכון לרגע זה – עלייה של לא פחות מ-1,000 אחוזים! בהשוואה לשבוע המקביל בשנה החולפת.

בפועל, למעלה מ-30 אלף פוסטים אנטישמיים שנפוצו מרחב המקוון משקפים, ברובם המכריע, ביטוי אנטישמיות חדשה ואת קמפיין ה-BDS  בהובלת גורמים פלשתינים, פרו פלשתיניים ופרוגרסיביים.

תיעוד קשה לצפייה מקיבוץ רעים (צילום :רשתות חברתיות)

"X" לשעבר טוויטר היא הרשת "המובילה" בסירובה להסיר תכנים המדווחים כפוגענים, אולם גם ברשתות החברתיות האחרות פייסבוק ,'טיקטוק' ואתר היוטיוב קיבל הנראטיב השיקרי של חמאס כמות גבוהה של תומכים וקיים קושי להסיר את התכנים.

נתוני האנטישמיות ברחבי העולם בולטים, לא ניתן להתעלם מהם ואלה אינם נשארים במרחב הוירטואלי. אלה כוללים, כבר בשלב הזה, השחתת מצבות בבתי העלמין היהודים (פדובה, איטליה), ריסוס כתובות גרפיטי על קירות בתי כנסת (העיר פורטו) ונדליזם והשחתת רכוש במוסדות יהודיים וישראליים (בבריטניה וקולומביה) ועוד.

לצד ביטויי תמיכה בחמאס ברחבי העולם הערבי והמוסלמי, כבר נרשמו שורת הפגנות פרו פלשתיניות בשורת ערים מרכזיות באירופה בהן פריז, אמסטרדם, ברצלונה, מדריד, לונדון, ברלין, דבלין ועוד. כלי הנשק המילוליים האלה בהם משתמשים אויבינו במרחב הוירטואלי עלולים, כידוע, להפוך גם למעשים מסוכנים של ממש ולגבות חיי יהודים. 

בצרפת, למשל, דווחו למעלה מ 20 תקריות אנטישמיות מאז תחילת המלחמה ובבריטניה כבר נרשם עומס חריג באתר המבצע ניטור בנתוני האנטישמיות בממלכה והזרוע עוד נטוייה – ציוצים והפצת פייק רב עוד עולה מרגע לרגע.

לכך מצטרפות הפגנות בערים שונות בארה"ב כגון ניו יורק, סן פרנסיסקו, סן דייגו, שיקגו ועוד. כל זה מלווה בעידודה של תנועת המחאה BLM (Black Life Matter) שהוקמה במקור נגד אלימות משטרתית, אפליה וגזענות ממוסדת וכעת משרתת את הנראטיב הרצחני של הטרור החמאסי ואף מפרסמת אותו ברחבי הרשתות בארה"ב. 

באחד הציוצים מטעמם נרשם: כל ה-2.4 מיליון אזרחים פלשתינאים מוחזקים כבני ערובה." וכן תמונת מצנח רחיפה החודר לישראל עם תמיכה בפלסטין.

ונקודה נוספת למחשבה, על השפה והשיח בו אנו משתמשים; בזמן שהטור הזה נכתב מימדי הזוועה הקשים ממשיכים להיחשף לנגד עינינו ויש מי מאיתנו שכבר מוצא דימיון בין הטבח בקיבוץ רעים למראות מהשואה או לחלופין ובין הטבח שבוצע בצעירים ברעים לטבח אשר בוצע ע"י קבוצות האייזן גרופן.

עם כל הקושי והזיכרון ההיסטורי המבצבץ מעברנו הקולקטיבי– אל לנו להשוות אירועים קשים אלו לשואה ולכל הפחות להימנע מהשוואה כזו ככל הניתן. 

השוואה מסוג זה פוגמת בייחודיות ההיסטורית החד פעמית של רצח העם הגדול בהיסטוריה האנושית ולא פחות מכך היא מסייעת לשונאינו הגדולים לעשות את השימוש הנלוז במונח גם בהקשרים אחרים ומשמשת כלי בידיהם.

ההשוואה המתבקשת לטרור החמאסי המתועב היא הקבלתו לטרור הדאעשי חסר הרחמים וחסר האנושיות- אשר בעקבותיו ארה"ב למלחמה באפגניסטן. מדינת ישראל והעם היהודי קשורים בגורל אחד ויחזקו יחד ברוחם האיתנה את צה"ל וכוחות הביטחון כי נצח ישראל לא ישקר.

הכותבת היא ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי – ההסתדרות הציונית העולמית