66 חברי כנסת אישרו הערב (חמישי) את הקמת "ממשלת החירום" ואת מינוייהם של חברי המחנה הממלכתי בני גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער, חילי טרופר ויפעת שאשא-ביטון לשרים ללא תיק. לא היו מתנגדים או נמנעים. כמו כן, חברי הכנסת אישרו את מינויו של חבר הכנסת אוריאל בוסו (ש"ס) לשר הבריאות, במקומו של משה ארבל שמכהן גם כשר הפנים.

גנץ ואיזנקוט משתתפים בקבינט הביטחוני | חלוקת התפקידים בממשלת החירום
ישראל ביתנו לא הצטרפה לממשלת החירום: "דורשים התחייבות לחסל את חמאס"

בכינוס המליאה נשא ראש הממשלה בנימין נתניהו נאום. בפתח דבריו תיאר: "אני בא מאוגדה 98 זוהי אחת מאוגדות המחץ של צה"ל. עוד בדרך בכביש שמוליך לבסיס אני רואה טור ארוך של מכוניות. לא על הכביש, על שטח ההפרדה. מכוניות שהוחנו שם על ידי המילואימניקים, שרבים בכלל לא נקראו, הקפיצו את עצמם.  130 אחוזי גיוס אומר לי שם הקצין האחראי. אני נכנס לבסיס, לקרון הפיקוד, צפוף ומאובזר עם מפות של הרצועה, פגשתי שם את מפקד האוגדה".

"אש בעיניים, קור רוח ואש הקרב יחדיו. הוא והקצינים שלו שישבו שם סיפרו לי מה עבר עליהם, באו לבסיס, הצטיידו, יצאו מיד, הגיעו ליישובים של העוטף, ספגו מארבים, חברים נפלו, המשיכו להילחם, עוד חברים נפלו, המשיכו להילחם, הסתערו על האויב, חיסלו. פשוט סיפור גבורה מדהימים. יושב שם קצין בשם יובל. קצין מילואים, אבל הוא חי באוסטרליה, והוא היה בדרך לשם, בחניית ביניים בסינגפור, שמע על הקרבות, הסתובב על מדים וחזר לארץ לקרבות. היו שם אנשים מהגולן, מהרצליה, מכל הארץ, ואני שומע את מפקד האוגדה, עם אש בעיניו, קור רוח והוא אומר לי - ראש הממשלה, אנחנו מוכנים. הקצין השני אומר - ראש הממשלה, אנחנו חייבים להילחם. יושבת שם סגן אלוף פאני והיא אומרת לי - אני אם לארבעה ילדים וכדי שהילדים שלי יחיו במדינה הזו אנו חייבים להילחם", הוסיף.

עוד אמר כי "אפילו במלחמת יום הכיפורים אני לא זוכר אש כזו סוחפת וגורפת, רותחת. זאת הרוח הייחודית שלנו, הרוח הזו מלכדת אותנו לאגרוף ברזל וזהו האגרוף שינפץ את החמאס לרסיסים. אחדות העם היא מכפיל כוח, ממשלת החירום שאנו מקימים היום מתוך אחריות לאומית מעבירה מסר של כוח עצום, גם כלפי חוץ וגם כלפי פנים. כלפי פנים כי כולנו עומדים במערכה הזו יחד, באחווה פנימית, ובערבות הדדית". 

"אנו מחבקים בעומק ליבנו את המשפחות שאיבדו את יקיריהם, משפחות הנופלים, הנרצחים וגם את משפחות החטופים, הכאב כל כך צורב שנראה לפעמים שהוא כבד מנשוא, והוא מורגש בכל בית, לכל המשפחות אנו שולחים חיבוק תומך ואוהב מעומק הלב, אני מקבל עדכונים שוטפים מגל הירש (הממונה על החטופים), אנחנו עדיין עובדים על איתור משפחות החטופים, מקבלים סיוע מחו"ל לזהות גופות, לדעת מי חי, מי מת ומי חטוף, לא נרפה מהמאמץ הזה.

לא נרפה מהניסיון להשיב אותם הביתה. אנו מלוכדים באותה נחישות כבירה אל מול האויב הנתעב והרצחני הזה וכמו יובל לוחמנו הנפלאים בסדיר ובמילואים מתייצבים בהמוניהם לדגל ורבים מגיעים מחו"ל במטוסים מלאים כי הם מבינים שזהו רגע של אמת, זו מלחמה על הבית והיא חייבת להסתיים בדבר אחד, בניצחון מוחלט ובריסוק וחיסול החמאס, החמאס שהוא דאעש. זהו מסר שהוא לא תעמולתי, אלא זו אמת יצוקה. חמאס זה דאעש. העולם שהיה מזועזע מדאעש ואל קאעידה, נוצרה קואליציה בינלאומית כדי להיפטר מהנגע הזה, אף אחד לא אמר בואו נלך להיפגש עם נציגי דאעש. ולכן אמרתי היום - אין נציגות כזו, לא נפגשים איתם. ואם יש מדינות שמקיימות נוכחות כזו, להקיא אותם ומי שלא עושה את זה, להטיל עליו סנקציות".

"זהו המסר של הכוח כלפי חוץ, העמידה המשותפת שמוקרנת מכאן והיא מלמדת את דורשנו רעתנו שאין בתוכנו פירוד ואין בתוכנו חולשה. כולנו בלי יוצא מן הכלל מודרכים על ידי מטרה אחת. למחוץ את הרשע, לדרוס את האכזריות, לחסל את הקנאות, ולחסל את דאעש, את החמאס. העולם כולו היה עד לזוועות המחרידות שביצעו הרוצחים, אותם לוחמי הג'יהאד והחמאס וזוועות שהם ביצעו ביישובינו ובתינו, והעולם מבין את הצורך למגר את מפלצת הדמים.

מאז פרוץ המלחמה אני עומד בקשר הדוק עם נשיא ארה"ב ועם מנהיגי עולם נוספים, קנצלר גרמניה, רה"מ איטליה ורבים נוספים, נפגשתי הבוקר עם מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן, מחר אני אפגש עם אוסטין. גייסנו לטובת מדינת ישראל תמיכה וסיוע חסרי תקדים במילים ובמעשים ואלו ילוו אותנו במשך המלחמה. זה כולל נושאת מטוסים אמריקאיות, צעד חשוב שמקרין למרחב ורכבת אווירית של חמושים עליה סיכמנו עם הנשיא ביידן. במקביל גם ביקשתי אם צריך להביא נשק פחות כבד מהרשימה המכובדת. אם צריך, כדי לפתור את הבעיה של כיתות הכוננות.

בנימין נתניהו (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

כדי שתהיה הגנה ביישובים, ביו"ש, בכל מדינת ישראל. חברי הכנסת, אזרחי ישראל, העם שלנו הוא מין העמים העתיקים בעולם, ובמשך אלפי שנות קיומו עמדנו באינספור מבחנים..ידענו סבל ומכאוב, יותר אולי מכל עם אחר אבל מעולם לא נכנענו. כוח הרצון ויכולת העמידה הם שמות נרדפים לעם ישראל, גם במבחן הנוכחי נעמוד, השבת של ה-7 באוקטובר תיחרט כיום שחור בתרבות העמים, ועבורנו עם ישראל זהו היום המחריד ביותר לעם היהודי מאז השואה. קודם כל בגלל הזוועות שמזכירות את אותן זוועות וכן בגלל הכאב שחוצה את כל הציבור, אני עוד לא פגשתי מישהו שלא מכיר מישהו, משפחה, קרובים שאיבדו את יקיריהם, מישהו שנרצח, או נחטף או נעדר", אמר נתניהו.

בהמשך חשף ראש הממשלה כי "אחיין של יועצת שלי נחטף לעזה. יעקב ז"ל שהיה נהג אהוב שלנו במשרד רה"מ וליווה את משפחתי, הילדים שלי ושלו גדלו יחד, שיחקו יחד, הילד שלו יהונתן שהוא קרא על שמו של אחי יוני, הוא בין הנרצחים ואין נחמה. הבן של יעקב נאמן ז"ל, ד"ר איתן נאמן, רופא ילדים אב לשבעה נרצח גם הוא. אני זוכר איך יעקב היה מציג אותו בפניי באיזו גאווה ואיזו אהבה אז לפחות הסבל הנורא נחטף מיעקב".

"עד לפני ימים אחדים אמרתי מידיעה אישית שהסבל הנורא ביותר הוא של הוריו שקוברים את ילדיהם, אני כבר לא אומר את זה, יש דרגות סבל אחרות בגיהינום הזה, ילדים שמול עיניהם רוצחים את הוריהם, והורים שמול עיניהם רוצחים את הילדים שלהם, וצעירים שדוחסים לחדר, וכריתת הראשים, והאונס והרצח. הברירה שלפנינו חדה וברורה - טוב או רוע, חיים או מוות, אור או חושך. ב-75 שנות עצמאותנו הפכנו את המדינה שלנו למגדלור של תקווה. כך גם הפעם אור החיים ייגבר על אפלת המוות והאנושיות תגבר על הקנאות. יש זוועות שמזכירות את ימי השואה, אבל אנחנו לא נמצאים בגטו ורשה, אלא באדמת ישראל. היום אנו עומדים בפני אותו צורר. בכל פעם שהיה פיגוע טרור ומעשה רצח מהחמאס ומהארגונים האחרים, אותו רצח של משפחה במכונית, המקרה הפרטי הזה מלמד על המקרה הכללי, לו רק יוכלו ישמידו וירצחו כל אחד ואחד מאיתנו.

היום מול הצורר כשהציווי הקדום זכור את אשר עשה לך עמלק מהדהד באוזנינו, היום אנו מאחדים כוחות כדי להבטיח את נצח ישראל. יש לנו ממשלה חזקה. יש לנו צבא עם דבקות במשימה. יש לנו אמונה בדרך. נילחם במלוא העוצמה באותן חיות טרף, נכריע אותן ונמחק אותן מעל פני האדמה ובבוא הזמן נבנה מחדש את היישובים שחרבו. נשקם את עוטף עזה ונשיב אותו להיות חבל ארץ מפואר ומשגשג. צפויים לנו ימים קשים אבל לא נוותר. יחד נבטיח את הניצחון המוחלט".

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

לפיד: "מה שקרה בשבת אין כפרה - לא נצטרף לממשלה"

טרם ההצבעה על ממשלת החירום במליאת הכנסת, יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יאיר לפיד, נשא דברים ושם סוף לשאלה האם מפלגתו תצטרף גם היא לממשלה. לפיד אמר: "מה שקרה בשבת אין כפרה - לא נצטרף לממשלה".

עוד אמר לפיד: "אתמול הייתי באופקים, שסופרת את מתיה. ישבנו בחמ"ל המקומי וראש העיר, איציק דנינו, אמר לי: "יש לנו באופקים 37 נרצחים." אחרי רבע שעה מישהו הכניס לו פתק, והוא הסתכל עליו וראיתי איך כל האוויר נשאב ממנו, והוא אמר, "עכשיו זה כבר 41 נרצחים. באותו ערב נסעתי ללווייתו של לוחם דובדבן, עומרי מיכאלי זכרונו לברכה. עומרי הוא הלוחם שצולם ב"צוק איתן" כשהוא מורד ממסוק עטוף בדגל ישראל, מצדיע לחבריו. הוא קיבל את צל"ש הרמטכ"ל, אחר כך נפצע גם בג'נין, במבצע "בית וגן". בשבת הוא שמע מה קורה, נכנס לאוטו, נסע לכפר עזה, ונהרג שם, בזמן שהוא מגן על הילדים שאותם הוא בא להציל".

בנימין נתניהו ויאיר לפיד, ארכיון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו ויאיר לפיד, ארכיון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"המדינה הזו מלאה בגיבורים. מלאה באנשים מופלאים. בזמן שהממשלה כושלת, הישראלים מתגלים במלוא עוצמתם, במלוא יופים. הסבתא שגוננה על נכדיה. האבא שעלה על מדים אחרי שלושים שנה, לקח נשק, והלך להחזיר הביתה את בנו. הייתי היום בשפיים, שם מרוכזים מפוני כפר עזה. קהילה שלמה נמחקה. ישבתי עם אמא מבוגרת, מרוסקת. סיפרה לי איך היא שמעה את הילדים צועקים 'הצילו', 'הצילו', ואז לא היו יותר צעקות. "הילד שלי מת," היא אמרה לי, "איך אני אחיה בלי הילד שלי?".

לדבריו, "אנחנו צריכים להרוס את כוחה הצבאי של עזה, ונהרוס אותו. אנחנו צריכים למגר את החמאס, ונמגר אותו. אנחנו צריכים להפעיל כוח כמו שלא הופעל פה מעולם, ואנחנו נפעיל אותו. אנחנו גם, באותו הזמן, נבכה ונקבור את מתינו. אנחנו גם, באותו הזמן, נגיד לעצמנו את האמת הקשה: מה שקרה פה בשבת האחרונה הוא כשלון שאין עליו כפרה".

לפיד התייחס להקמת ממשלת החירום ואמר: "הייתי הראשון להציע ממשלת חירום ואחדות, כבר בשבת אחר הצהריים. אם הייתי חושב שמה שמוקם היום הוא ממשלת אחדות אמיתית, הייתי גם הראשון להצטרף אליה. עדיין אפשר לעשות את זה. אנחנו עדיין יכולים לאחד את כל הגורמים הציוניים, הפטריוטים, השפויים וההגונים, ולהקים את הממשלה הנכונה".

בהמשך, תקף את הקבינט החדש שקם: "במקום קבינט אחד, יהיו שני קבינטים, שכבר עכשיו מסוכסכים ביניהם. בקבינט הקטן לנתניהו יש רוב אוטומטי. גנץ ואייזנקוט יוכלו לתת עצות. נתניהו לא יקשיב. את הקבינט הגדול והלא יעיל, הגדילו עוד יותר. הוסיפו לו חמישה שרים בלי תיק. אין שום דרך לקבל החלטות או לנהל מלחמה בקבינט כזה. בן גביר עדיין אחראי על המשטרה, על מג"ב, על הימ"מ, על הערים המעורבות, על מזרח ירושלים ועל הר הבית. כל הסמכויות שלו נשארו. סמוטריץ' עדיין אחראי על חווארה ועל המנהל האזרחי. זה לא יכול לעבוד".

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: לע''מ)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: לע''מ)

"אנחנו לא נצביע היום במליאה נגד הממשלה. הדבר האחרון שמעניין אותי עכשיו זו פוליטיקה והצבעות. אלה ימי מלחמה, ואנחנו לא רוצים להצביע נגד שום דבר. רוב חברי הכנסת שלנו בלוויות ובשבעות ובפעילויות למען החטופים ולמען המפונים. מי שנמצא בכנסת וירצה להכנס ולהצביע בעד, יכנס ויצביע בעד. אני משאיר את ההצעה, הדרישה, התחינה שלי על השולחן: בואו נוציא מהממשלה את הגורמים הקיצונים שלא יאפשרו את ניהול המערכה, ונאחד כוחות לממשלה שפויה, רחבה וחזקה, עם מנגנון קבלת החלטות אפקטיבי", סיכם.

כאמור, מוקדם יותר הממשלה הודיעה על צירופם של חברי הכנסת בנימין גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער, חילי טרופר  ויפעת שאשא ביטון כשרים נוספים בממשלה. ח"כ אוריאל בוסו מונה לשר הבריאות, משה ארבל ימשיך לכהן כשר הפנים. חברי הכנסת של יש עתיד צפויים ככל הנראה להצביע בעד ממשלת החירום הלאומית במליאת הכנסת.

מיכאלי: "מפלגת העבודה תתמוך בכל צעד שיחזיר את הביטחון"

יו"ר העבודה מרב מיכאלי, הביעה אף היא את תמיכת סיעתה בממשלת החירום, ואמרה: "סיעת העבודה תצביע הערב בעד צירוף השרים לקבינט החירום. מפלגת העבודה תתמוך בכל צעד שיחזיר את הביטחון".

עוד הוסיפה: "אני קוראת לקבינט החירום שנצביע בעדו - טפלו בחטופות ובחטופים שלנו עכשיו. לא אחר כך. לא אחרי הלחימה. הם לא יכולים לחכות. אנחנו לא יכולים לחכות. חמור דיו המחדל שהביא לכך שהם נחטפו, אסור לנו שהמחדל הזה יימשך בכך שלא נעשה הכל כדי להחזיר אותם, עכשיו".

יאיר לפיד ומרב מיכאלי  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר לפיד ומרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אמש, בהצהרה משותפת לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, אמר נתניהו: "הערב הקמנו ממשלת חירום לאומית. עם ישראל מאוחד והיום גם ההנהגה שלו מאוחדת. שמנו בצד כל שיקול אחר כגורל המדינה שלנו מוטל על הכף, נעבוד יחד, שכם על שכם למען אזרחי ישראל, למען מדינת ישראל".

גנץ אמר מצידו: "ישראל נמצאת באחת משעותיה הקשות ביותר, אלו ימים גורליים, החברים שלה, המשפחות שלה נרצחו ונחטפו בידי אויב אכזר, אויב שצריך להכחיד אותו בכל האמצעים וללא כל עכבות. העמידה שלנו כאן שכם אל שכם כמסר ברור לאויבנו, וחשוב מכך מסר לכל אזרחי ישראל, כולנו יחד כולנו מתגייסים כולנו מגויסים".

עוד הוסיף: "יש לישראל את הצבא העוצמתי ביותר, יש לה את האנשים הטובים ביותר, אנו רואים את זה במטוסים על מטוסים של בחורים צעירים שחוזרים הביתה להגן על הבית ואת העוצמה הזו בעזה כבר מרגישים זאת ואם יהיה צורך בלבנון ירגישו זאת והעולם כולו ייראה זאת".