היום העשירי למלחמת חרבות ברזל: סביב הנושאים הרבים בהקשר של המלחמה, והאם היה מחדל ביטחוני באשר לידיעה לקראת הטבח חסר התקדים כלפי תושבי העוטף שוחח גדי נס בתוכניתו ברדיו צפון 104.5FM עם יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין.

חוסר בטיסות חילוץ מחו"ל? ביקורת חריפה על מירי רגב: "מתעסקת בספינים"
מתקפה בליכוד נגד נתניהו: "הנהגה שמרחמת על מפלצות לא ראויה להנהיג"

"אין שום הפסקת אש, למרות שאני חייב לומר שמה שקורה כרגע זו טעות, אני מבין את הלחץ הבינלאומי ואת ניסיון השמירה על ערוץ פתוח מול ארה"ב וידידות נוספות", אמר אדלשטיין בפתח דבריו, "כל מי שמשלה את עצמו שנכנסות כרגע לעזה מכוניות או משאיות עם אספקה לאוכלוסייה האזרחית טועה ומטעה, מצרים מעבירים אספקה לחמאס ולמשפחות של מחבלי חמאס אני לא חושב שאיזה סבתא ברפיח או בעזה תראה משהו מהדבר הזה. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו ממשיכים לפגוע בחמאס וממשיכים במאמץ המלחמתי". 

"אנחנו צריכים להמשיך במאמץ שלנו להמשיך לכתוש, יש פה הרבה אינטרסים, אני לא הייתי על הקו עם הנשיא ביידן, אולי זו דרישה תמורת משהו שאנחנו מקבלים", הוסיף, "אם החמאס יבין שאפשר להמשיך לשחק את המשחק, הם מעוניינים הם רוצים הם עושים את הכל כדי שכמה שיותר בלתי מעורבים יהרגו בהתקפות שלנו, במקום להגן על האוכלוסייה שלהם הם מעוניינים שהם ייפגעו בהפצצות". 

יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

על פעילותה של ועדת חוץ וביטחון והמידע שמגיע אליהם בימים אלה: "אנחנו מעודכנים גם מדרגים צבאיים, גם מדרגים מדיניים. הייתה לנו ישיבה עם רה"מ ועם ראש הממשלה, וגם באופן שוטף מול גורמי צה"ל ושב"כ. מבחינת העדכונים אנחנו מעודכנים. היינו בפיקוד העורף עם כל מה שקורה עם האוכלוסייה האזרחית. ברור שאנחנו לא קובעים את המדיניות, גם במקרים שצריך לבקר, חשוב לא לפגוע במאמץ של כולנו, והוא שלא יישאר חמאסניק אחד. קיבלתי את רשימת המטרות, לא יהיה שלטון חמאס, ולא יישאר חמאס בעזה. המלחמה לא תסתיים עד שאחרון החטופים שלנו יחזור הביתה. אנחנו צריכים להמשיך". 

על המחדל שקרה והאם הוצג בפני ועדת חוץ וביטחון תרחיש האימים: "אני זוכר טוב מאוד את הדברים שהוצגו בפנינו. אני לפני כמה ימים דיברתי עם חבר שלי שעד לא מזמן היה בכיר מאוד במערכת הביטחון האמריקאי, הוא אמר לי אחרי פרל הארבור לא היינו שקועים באיך זה קרה לנו, אלא איך אנחנו פועלים. קרה לנו דבר שאין ספק שמדובר במעורבות של כל המערכות, זה לא ש"ג שנרדם בשמירה". 

"שר האוצר אמר 'כשלנו', ושלוקחים אחריות, מה זה אומר? ברור לגמרי שאף אחד לא מתחמק מאחריות, ברור שדבר כזה קרה מתחת לאף שלנו - אפשר לומר שהייתה קונספציה מוטעית, היא הייתה שהחמאס מורתע והוא מאוים מול האוכלוסייה בעזה, התאוריות היו מאוד יפות שהושמעו גם בפומבי. יש פה אחריות קולקטיבית של כולם, לגבי כל הבירורים מה קרה בעקבות מי לא עשה את תפקידו, על מי האחריות את כל הדברים האלה צריך לברר אחרי שננצח, כי כרגע זה רק יפגע ברוח צה"ל. החיילים שלנו מעוניינים רק בדבר אחד. בשפה שלהם, רבים אמרו לי אנחנו לא פושטים את המדים עד שאחרון החוטפים חוזר הביתה והחמאסניק האחרון לא חי", ציין.

לסיום התייחס להתחממות בגזרה הצפונית ואמר כי "פעמים רבות בדיונים בוועדה שהראו תרחישים שונים דובר על עימות רב זירתי, כולם הבינו שהמציאות הזו שאתה עושה משהו בזירה אחרת השנייה לא תישאר בשקט. בין זה ובין מלחמה בכל החזיתות החיזבאללה עושים את הכל מתחת למה שמגדירים מלחמה. חיזבאללה הם לא שם כדי להיות מפלגה פוליטית בלבנון, הם שם כדי להשמיד את מדינת ישראל כמו שהם רוצים. אחרי שאמרנו את כל אלה הם שומעים את הנוכחות של האמריקאים באזור, והם נזהרים להצטרף למערכה. אנחנו ערוכים - אבל אני יכול להבטיח לך שהפתעה שנייה לא תהיה כאן".