מלחמת חרבות ברזל: 199 משפחות עודכנו כי יקיריהם נחטפו לתוך שטח רצועת עזה על ידי מחבלי החמאס במתקפת הטרור הרצחנית שהתחוללה ב־7 באוקטובר. רמי איגרא, לשעבר ראש חטיבת שבויים ונעדרים במוסד, שוחח היום (שלישי) עם דוד ורטהיים ופרופ' אריה אלדד בתוכניתם ב-103fm על המצב הסבוך.

"האחריות לשובה בחיים על חמאס": משפחת החטופה נשאה דברים
מסר חריף לחמאס: הצעד שנשקל כלפי המחבלים מעזה שנכלאו בישראל

"ישראל לא הייתה ערוכה לסדר גודל של אסון לאומי כזה?", תהו צמד המגישים בפתח השיחה, ואיגרא הודה: "אי אפשר להיות מוכנים לכזה אסון, אתה לא יכול להכין צוות לאסון שפה תצטרך לזהות 1,400 גופות. זה לא ניתן. שום מקום בעולם מוכן מראש לדבר הזה. ישראל כן גילתה התארגנות מהירה, כמובן שאין לאף אחד מאיתנו סבלנות, כולנו רוצים לקבל תשובה, והצוותים האלו עושים עבודה יסודית וזה לוקח זמן. צריך סבלנות".

באשר להתנגדות בנוגע לשידור הסרטונים אותם מוציא חמאס, כמו סרטונה של מייה שם החטופה, הבהיר: "אני מסכים לחלוטין. חמאס מוציא את הסרטונים האלה כדי לפרוט על מיתרנו החשופים. חמאס מכיר את ישראל היטב, סינוואר מכיר, קורא עיתונות ישראלית, הפרדיגמה של גלעד שליט יושבת מולם והם ינסו ככל שתעובר הזמן לשלוח עוד ועוד סרטונים שינסו לשנות את הסנטימנט הישראלי מהדברת החמאס ל'בוא ננהל מו"מ'. הם יתחילו להציג ילדים, תינוקות וכל מה שיש בידם, וזה לא יהיה פשוט להתמודד עם זה".

תקיפת מטרות חמאס בשטח רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

"בניגוד לתקופת שליט, מבינים שהפתרון היחידי לקיומנו כבני אדם זה הדברת החמאס. אני משתמש במושג הזה כי צריך לגמור שם אחד אחד. לא נגמור את הרעיון אבל נגמור את הפעילים. צריך להבין שכדי להכין את כיבוש עזה, כדי להכין את המערכת הזאת שבסופו של יום תדביר את החמאס, לוקח זמן. הצבא זה דבר גדול, מסובך, אנחנו רוצים למנוע אבדות ולכן זה לוקח זמן", הסביר.

עוד טען כי "ההפצצות בעזה הן לא הפצצות בסגנון שהיה בעבר. אנחנו מדברים על סדרי גודל אחרים לחלוטין שמייצרים אפוקליפסה בצד השני. יחד עם זאת, אנחנו חייבים להראות התחשבות הומנית, אנחנו לא יכולים לפגוע בכולם, אנחנו צריכים לפגוע כירורגית בפעילי חמאס שנמצאים ברצועה. את זה אנחנו חייבים לעשות".

בהמשך, התייחס איגרא לידיעות אודות תיווך בנוגע לשבויים בעזרת גורם שלישי. "לעניות הערכתי רוב הסיפורים האלה של תיווכים כאלה ואחרים זה פייק ניוז. החמאס הודיע בקולו יותר מפעם אחת, 'ננהל מו"מ יום אחרי הפסקת האש, ומו"מ זה כולם בתמורה לכולם'. אני אזכיר לך, למרבה הבושה, שבעסקת שליט לא רק שוחררו אסירים פלסטינים אלא גם אסירים פליליים מהמגזר. הם מבקשים את כולם. אני לא חושב שהם רוצים להפריד בין הדברים".

לסיום, כאשר נשאל ראש חטיבת שבויים ונעדרים במוסד לשעבר למי כוונה מסיבת העיתונאים של משפחה של מייה שם השבויה אצל החמאס ברצועה, אמר: "אני לא יודע. אני לא אביע את דעתי בעניין הזה, כל הסרטים האלה צריכים לא לשדר. זה אותו דבר. יש כאלה שהיו רוצים מו"מ עכשיו. כאבם גדול ואני יכול רק להשתתף בכאבם. האילוזיה שיש מישהו שיכול להשפיע על החמאס היא פשוט אילוזיה. החמאס פועל פה מתוך אידיאולוגיה צרופה, רוע שאנחנו לא מבינים אותו עד הסוף".

"אם אתם רוצים להבין אותו קצת יותר תסתכלי על הטאליבן, חיזבאללה, דאע"ש, זה המקור. אם תסתכלו שם תבינו שהמטרה שלהם פשוטה - הם מוכנים לעשות לנו ג'סטה לשחרור החטופים שלנו תמורת האסירים שלהם, אבל זו רק ג'סטה", סיכם.