יקי דיין, לשעבר הקונסול הכללי של ישראל בלוס אנג'לס, שוחח הבוקר (רביעי) עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm והתייחס לביקור ביידן בישראל, לסיוע האמריקאי במלחמה בעזה ולשיגור של ג'יאהד שפגע בבי"ח בעזה ויוחס תחילה לישראל. 

נוכחות חריגה: ביידן צפוי להשתתף בדיון קבינט המלחמה
הסרטון מאמש - רק ההתחלה? "בקרוב החמאס יציג ילדים, תינוקות וכל מה שיש בידם"
 
ראשית, השיב דיין לשאלה עד כמה נושא בי"ח בעזה משמעותי ועלול לשנות את פני הדברים: "תלוי איפה. ביחס ארה"ב ישראל אני מניח שאחד הדברים הראשונים שיעשו זה להראות לביידן תמונות, הקלטות וכו', כדי להראות לו שמה שקרה זה טיל של הג'יהאד ולא הפצצה של ישראל. ישקיעו בזה הרבה מאמץ כי אין ספק שזה חשוב מאוד כדי לשמר את הנחישות של הנשיא, וזה יבוא לידי ביטוי בהצהרות שלו. אני מקווה מאוד". 

עוד התייחס לביקור ביידן ולתוכניות ארה"ב ביחס למלחמה: "לאמריקאים וגם לביקור עצמו, יש כמה מטרות, קודם כל מעל הכול להביע סולידריות של ביידן. אסור לזלזל בזה, זה ממש בוער בו, זה אישי אצלו. המטרה השנייה זה כמובן הזירה בצפונית, האמריקאים לא רוצים לראות כניסה לזירה הזו והם יעשו הכול גם כדי להביע את זה ולהראות את זה, מנושאת המטוסים והחיילים. הם מאוד לא רוצים את הזירה הצפונית. הם חוששים מאוד שבכניסה הקרקעית הזירה הצפונית תפתח".

"המטרה השלישית זה אולי המחלוקת הקיימת היום בין ישראל לארה"ב וזה הסיוע ההומניטרי. האמריקאים רוצים לראות כמה שיותר, ישראל פחות אוהבת את העניין הזה, אבל ארה"ב צריכה את זה כדי לשמר את התמיכה הבינלאומית. זה כלי משמעותי בארסנל של ארה"ב".  

על השאלה מי מנהל את האירוע, ישראל או האמריקאים, השיב: "אנחנו לגמרי. אסור לטעות, אני מסכים שהחיבוק של ארה"ב יכול להיות שיהיו לו מחירים, אבל התועלת שלו עצומה. זו הפגנת כוח אדירה. כשדיברו על ברית הגנה בינינו לבין ארה"ב, והיו כאלה שפחות אהבו את זה בהקשר הסעודי, הנה ברית ההגנה קורית בפועל. יהיו לזה אולי מחירים מסוימים אבל התועלת היא הרבה יותר גדולה, היא עצומה. רק כלי הנשק שאנחנו מקבלים עכשיו מארה"ב, חלק שלא קיבלנו בעבר, 10 מיליארד דולר שתלוי בקונגרס האמריקאי לאישור שאני מניח שגם הוא יאושר, זה דברים שאסור להקל בהם ראש".

"כל הזמן באנו בטענות לארה"ב שהיא לא מוכנה לשים איום צבאי אמין מול איראן, זו הייתה הבעיה העיקרית שלנו מול ארה"ב", הוסיף. "זו פעם ראשונה שארה"ב מוכנה לשים איום צבאי אמין מול איראן, הוא לא רק מול חיזבאללה, וזה דבר יוצא דופן. עוד מטרה לביקור, מבחינת ביידן זה נושא מאוד קריטי - החטופים. יש לא מעט קולות בארה"ב שקוראים לכוחות המיוחדים האמריקאים להתערב בנושא הזה של החטופים ולשחרר אותם. הנושא הזה הוא נושא פנים אמריקאי מאוד משמעותי, ואנחנו שומעים את  זה גם מהצד של הרפובליקנים. המכלול הוא מכלול שלגמרי משדר עוצמה והעובדה שביידן נוחת פה, גם אחרי אירוע כזה של בית החולים, באמת מביע סולידריות יוצאת דופן וזה לא קרה מעולם".

כשנשאל האם קיים סיכוי לפיו ביידן ייכנס למערכה צבאית מוגבלת מול חיזבאללה עם כוחות אמריקאים, השיב: "אני כן רואה את האמריקאים עושים את זה. יש לזה בעיות משפטיות לא קלות לאמריקאים, כל החלטה צריכה לעבור בקונגרס, ואני מניח שגם ביידן יעבור, צריכה להיות התקפה על אמריקה כדי שאמריקה תיכנס לקרב. אני כן רואה מעורבות אמריקאית, כל הכוחות האלה נועדו להרתעה, אין ספק. אבל אם ירגישו שיש כאן מעבר לעימות זירתי בין ישראל והחמאס, אלא משהו יותר רחב שמתפתח, אני כן רואה את האמריקאים. זה חלק מהעוצמה שארה"ב משדרת כלפי ישראל. דעת הקהל היא לא פשוטה ויחד עם זאת אני חושב שאנחנו נמצאים בזירה הבינלאומית כרגע במקום אחר ממה שהיינו במלחמות אחרות מבחינתנו". 


סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm