12 ימים עברו מאז מתקפת הפתע האכזרית של חמאס על דרום הארץ, ובזמן שהדרג הצבאי וחלק מהדרג המדיני לוקחים אחריות על המחדל, מסתמן כי ראש הממשלה מסרב לפעול כך. ענת דוידוב וטל לב רם דנו על כך ב־103fm עם האלוף (מיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון, אשר התייחס לדברים. 

האמריקאים יצטרפו למלחמה מול חיזבאללה? "חוששים מאד שהזירה הצפונית תיפתח"

"אפשר לראות בהודעה שיצאה מלשכת רה"מ, לפיו הוא קיבל את הדיווח ב6:29, דקה לפני ההתקפה, ובמשתמע כל המערכת כשלה. הוא לא הזכיר את המילה אחריות אפילו פעם", טען גלעד, והוסיף: "התרעה על ההתקפה הרחבה הזו? לא הייתה. זו לא התרעה, זו מדיניות רשמית שהרמטכ"ל קבע שאנחנו צריכים להתכונן לעימות רב חזיתי. דבר שני, ההפיכה המשטרית החלישה את צה"ל, כך הם אמרו, כך הם דיווחו, גם ראינו את התהליכים. הדבר השלישי, הייתה תפיסה שאתה יכול לשחד או לקנות את החמאס".

הוסיף גלעד, והדגיש כי "החמאס אין לו בעיה לקבל ממך כסף כדי לממן את השלטון שלו בעזה, אבל הוא נחוש להרוס את ישראל, כחזון, כתכלית אסטרטגית. לזה הוא בונה את עצמו. אנחנו חזרנו ואמרנו את זה אצלנו במכון אלף פעם. מכאן ומה שהיה בדרום, בדרום זה כשל רב מערכתי, מודיעיני, מבצעי, תפיסתי, מדינתי וכו'. לא היה מעולם דבר כזה. תפיסה הגנתית שלמה, מודיעין שלא תיפקד, במקום שהוא יחסית קטן, עם מעשי זוועה נוראיים שאף אחד לא העלה על דעתו. זו המציאות".

בנוסף, ביקש גלעד להבהיר כי נכון לרגע זה הלחימה נשארת בגבול הדרומי. "זו לא ההתחלה בדרום, זה לא מתפשט לחזיתות האחרות, ערביי ישראל מתנהגים באחריות. מה שחיזבאללה עושה זה לא מה שדיברו, חיזבאללה משתף פעולה עם החמאס על רף נמוך מבחינתו, שלא יביא דווקא לפתיחת מתקפה רחבה על ישראל. איך יודעים? יודעים. אבל תמיד צריכים להיות ערוכים לגרוע מכל, וצה"ל ערוך בסד"כ חסר תקדים. גם פינו יישובים".

"ערוכים לאפשרות שזה ידרדר, הם פוגעים במוצבי צה"ל, מאפשרים לחמאס לנסות לשלוח חוליות, צה"ל מגיב מייד אבל החמאס טעה פה - אין פה רב חזיתיות, לא תוקפים אותנו מכל. זו אחת השגיאות שלהם, זה ומעשי הזוועה. אם היו רוצים למנוע את הכרעת חמאס היו תוקפים אותנו בכל העוצמה", חידד.


כמו כן, כאשר נשאל האם בארגוני הטרור ציפו לאמריקאים, השיב גלעד בנחרצות: "אל תזלזל בהיערכות של צה"ל. המהלך האמריקאי הוא רב משמעות, יחד עם ההיערכות מסיבית שלצה"ל. עובדה שחיזבאללה לא מפעיל את העוצמות שלו נגד ישראל כי אז המציאות הייתה שונה, הם כן היו רוצים לערער את הביטחון העצמי ולמנוע מתקפה קרקעית ברצועת עזה, אבל חמאס חשב שמתקפה לעומק, לפי מסמכי השלל הם רצו לתקוף בערים בעומק הדרום, ואז יכול להיות שהיו מצליחים להצית עימות רב חזיתי. זה לא קורה, אני מקווה שזה לא יקרה, ההתייצבות האמריקאית לצידנו היא דבר חשוב ביותר".

"מי מנהל את מי?", תהתה דוידוב, וגלעד הסביר: "אני מציע שנתייחס בכבוד לסיוע האמריקאי, המנהיגות שלנו צריכה לתת דין וחשבון, פעלו להחלשת הצבא, המדינה, נקלעו למצב אסוני שלא היה. ההתייצבות של אמריקה, שהיא חסרת תקדים, ראויה להערכה. אנחנו לא מנוהלים על ידי האמריקאים אבל אם אתה מקבל כזה סיוע רחב לא רע לקבל עצות. הסיבה שנשיא ארה"ב מגיע חוץ מהפגנת התמיכה זה למנוע מעשים שיכולים לגרום לערעור הסדר במזרח התיכון".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו