ביום ראשון צפויה ועדת הפנים של הכנסת לשוב ולדון בדחיית הבחירות המקומיות, על רקע המלחמה המתנהלת ואי־הוודאות הגדולה האופפת את המצב. הבחירות היו אמורות להתקיים ב־31 באוקטובר, אך כעת כבר ברור שהן יידחו.

"מחבלים בניסיון לשלום": בכיר סעודי מגנה לראשונה את מתקפת חמאס
בגלל המלחמה: מאות כיתות כוננות חדשות, גם במרכז | הנתונים נחשפים

על פי התוכניות - המטרה היא לחוקק ולהעביר כבר ביום שני בקריאה שנייה ושלישית, ולדון בשאלה מה יהיה המועד החדש וכיצד ייתנו תשובות לחלק מהבעיות שהוצגו בנושא. מדובר, בין היתר, בסוגיית היציאה לחל"ת, וגם עלתה השאלה מתי יתקיימו הבחירות.

מתגבשת תמונה של שני כיוונים אפשריים: בעוד שלושה עד ארבעה חודשים, או לחלופין, על פי מה שמציע השלטון המקומי - בעוד כשנה. נושאי ההשקעות הכספיות מצד המועמדים שהסתמכו על המדינה, השיפוי של כל המועמדים שהוציאו כספים במסגרת הקמפיין והיו אמורים לקבל החזר מהמדינה, ואלו שכאמור יוצאים לחופשה מעבודתם - יידונו בהמשך.

בימים ראשון ושני צפויות שעות ארוכות של דיונים בנושא, כאשר ישנם הרבה חורים וגם ביקורת לגבי הצעת החוק, שכבר הוגשה והייתה דלה. ההבנה המתגבשת בימים האחרונים היא שיש קשיים לא מבוטלים לראשי הערים שמנהלים את המצב המלחמתי ולאחרים שמעוניינים בכיסאותיהם.

לגבי השלטון המקומי, צפויות היו להיות בחירות ליו"ר השלטון המקומי כשטרם התברר אם יהיה מתחרה לחיים ביבס, אך עבור ביבס שמירה כעת על ראשי רשויות מחויבים ללא תחלופה עשויה לסייע לו בהמשך הישארותו בתפקיד לקדנציה נוספת.

מי שאמור לעשות סדר בבלגן הוא ח"כ יעקב אשר, יו"ר הוועדה, שהציע להוסיף לחוק אפשרות נוספת של דחייה בארבעה חודשים אם יהיה צורך בכך. "לא מדובר רק בהליך טכני שיש לו השלכות רבות על המועמדים, שלצורך התמודדות בבחירות התפטרו מעבודתם או יצאו לחל"ת, אלא בשמירה על הדמוקרטיה הלכה למעשה. ניתן למועמדים שרוצים לשרת את הציבור את כל הכלים שיאפשרו להם לעשות זאת, תוך קיום הליך בחירות דמוקרטי", אמר אשר.