נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הלילה (בין חמישי לשישי) נאום לאומה האמריקאית, שעסק במלחמה בישראל, שהחלה לאחר הטבח הרצחני שביצעו מחבלי החמאס בדרום הארץ. כמו כן, התייחס למלחמה שמתנהלת מזה יותר משנה באוקראינה.

היום ה-13 | חאלד משעל ביקש נשק מאיראן, ירי מתימן יורט ע"י ספינה אמריקאית
לקראת מלחמה אזורית? ספינה אמריקאית יירטה טילים מתימן שכוונו לישראל

מטרתו העיקרית של ביידן בנאום הלילה הייתה לשכנע את הציבור האמריקאי בצורך של סיוע צבאי נרחב לשתי המדינות, על מנת לשמור על האינטרס של ארצות הברית, כשסיוע שכזה יעלה מיליארדים רבים למשלם המיסים האמריקאי. בקשת הסיוע הצבאי לישראל שיגיש ביידן לקונגרס, צפויה לעמוד על סך של 14 מיליארד דולרים, כך על פי דיווח. 

"לפנות בוקר חזרתי לישראל, אני הנשיא היחיד שהגיע לשם במהלך מלחמה", ציין בפתח דבריו והוסיף: "הישראלים עברו התקפה קשה ע"י חמאס. יותר מ1,300 ישראלים נטבחו, ביניהם יותר מ-30 אזרחים אמריקאים. ישראלים ואמריקאים נלקחו בשבי, אנחנו מנסים לשחרר אותם בכל דרך אפשרית. ארגון הטרור חמאס פועל ברשע. בישראל ראיתי נחישות, אבל גם כאב רב והלם". 

עוד הוסיף: "גם באוקראינה, אנחנו רואים 20 חודשים שבהם הציבור האוקראיני סובל. חמאס מייצג משהו נורא כמו דאעש. כל מטרתו של החמאס היא להשמיד את ישראל כמדינה יהודית, הוא לא מייצג את העם הפלסטיני. הוא משתמש בהם כמגן אנושי. אי אפשר להכחיש שגם אוקראינה נמצאת במצב דומה, כשחלקים ממנה נלקחו ע"י הרוסים. כרגע יש באוקראינה מספיק תחמושת אמריקאית רק לעוד שבוע אחד. אני רוצה לחלוק איתכם למה חשוב שגם אוקראינה וגם ישראל יצליחו במאבקים שלהן".

הנשיא האמריקאי תקף בחריפות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין: "דיקטטורים כרגע לא משלמים מחירים על מעשיהם, וממשיכים בכך. פוטין כבר מאיים על פולין, אחד מיועציו גם איים אל אסטוניה. במשך 75 שנים יש שלום באירופה, ופוטין מאיים על השלום הזה. אנחנו לא רוצים שכוחות אמריקאים יילחמו ברוסיה, אבל אנחנו גם יודעים שכל אויבנו מסתכלים, ואם אנחנו ניתן לפוטין לעשות את מה שהוא רוצה, זה יחזק את אלה שרוצים לזרוע כאוס בעולם, וזה ישליך גם על המזרח התיכון". 

"איראן תומכת גם ברוסיה באוקראינה, וגם בחמאס. אנחנו מביטים על מה שאיראן עושה, והם יהיו אחראיים למעשיהם. אנחנו עובדים על מזרח תיכון אחר. יוזמות שיעשו טוב לכל תושבי האזור. הערכים האמרקאים הם אלה שישמרו על הדברים שאנחנו מאמינים בהם. לכן, כבר מחר אני שולח לקונקרס בקשה לסיוע מיוחד על מנת לממן את ישראל ואוקראינה. זו היא השקעה קטנה של העם האמריקאי, שיהיו לה תוצאות רבות. הדבר ישמור על כך שהכוחות שלנו לא יצטרכו להיות מעורבים במלחמה", הוסיף. 

הוא הדגיש את הנחיצות של מלאים שיסופקו למערכת כיפת ברזל: "לגבי ישראל, אנחנו חייבים לדאוג שייהיה להם את כל מה שהם צריכים, היום ובעתיד. אני מבקש שהקונגרס יעביר הצעה שתשמור את היתרון האיכותי של ישראל. אנחנו נבטיח שכיפת ברזל תמשיך לשמור על שמי ישראל. ב-7 באוקטובר, התקפת הטרור הזאת הציפה ליהודים זכרונות מרים. יהודים אמריקאים חוששים לשלוח את ילדיהם לבית הספר". 

בנימין נתניהו וג'ו ביידן עם נחיתתו בישראל(צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן עם נחיתתו בישראל(צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

עוד הוסיף בנוגע למלחמה באוקראינה: "לגבי אוקראינה, אנחנו מבקשים להמשיך ולשלוח את כל מה שהיא צריכה על מנת למנוע מפוטין להשיג את מטרותיו. כשהוא פלש לאוקראינה, הוא היה בטוח שבתוך ימים הוא יכבוש את קייב ואת כל המדינה. אבל הוא נכשל, קייבל עדיין עומדת בזכות אותם אמיצים. אוקראינה כבר הצליחה להחזיר לעצמה 50% מהשטחים שנלקחו מהם. מה יקרה אם נפנה להם גב? בינתיים, הוא יצר חזית יחד עם איראן וצפון קוריאה. אני לא שולח חיילים אמריקאים להילחם ברוסיה, אבל הם זקוקים לנשק". 

ביידן פנה ישירות לציבור בארצות הברית: "אנחנו שולחים את התחמושת מהמחסנים שלנו, וצריכים את הכסף בשביל לדאוג לביטחון שלנו, של ארצות הברית. אנחנו דמוקרטיה שמגנה על מקומות שיש בהם בעיות. אנחנו לא יכולים לגרום לחמאס ולדיקטטור פוטין לאבד את מי שאנחנו. אנחנו ארצות הברית, ואין דבר שאנחנו לא יכולים להשיג אם אנחנו ביחד".