מלחמת חרבות ברזל: בהובלת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', התקיים דיון ארוך אמש (ראשון) בקריה בהשתתפות כל הנהלת האוצר. מטרת הדיון הייתה לבדוק את כל התקציב ולאתר כל המקורות האפשריים למימון המלחמה והעורף. כל זאת תוך דאגה ליציבות תקציבית וכלכלית.

בנט על המחדל שהוביל למלחמה: "לא הסכמתי לנושא המזומנים אבל גם אני נושא באחריות"
חיפה על הכוונת של איראן: מאיימת לשגר טילים

הנהלת האוצר עוסקת במיפוי מעמיק של התמונה התקציבית כדי לגבש רשימת האופציות: היכן נמצאים כספים שאינם דחופים וחיוניים וניתן לנתבם לצורכי המלחמה, לרבות "שומנים תקציביים", תקציבים קואליציוניים, האופציה של קיצוץ רוחבי בתקציבי המשרדים ואיתור המשרדים הלא חיוניים.

הדיון עסק בסוגיות המאקרו שנסובו סביב שאלת המקורות למימון המלחמה והעורף. מודגש כי לעת עתה לא עלתה סוגיה של סגירת משרדים ספציפיים. כמו כן, לא סומן יעד קונקרטי כי איש לא יודע לומר, כמה זמן תהיה המלחמה, מה יהיה היקפה ומה יהיו היקפי מימונה. אגף התקציבים של משרד האוצר קיבל רשימת שאלות ועורך בדיקות כדי לספק תשובות לשר האוצר ולמנכ"ל המשרד.

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם מתפרץ על סמוטריץ' בוועדת הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

במהלך הישיבה נאמר כי ככל הנראה תהיה החלטה על הגדלת הגרעון, שזה מהלך נפוץ בכל מצב של חירום ומלחמה. בין המקורות האפשריים עלו האפשרויות של ניתוב למימון המלחמה והעורף לכספים קואליציוניים מסוימים (נזכיר כי מדובר כל אחד במיליארד שקלים, כאשר התקציב כולו עומד על בערך 484 מיליארד שקלים).

באשר לאפשרות של סגירת משרדים מסוימים: כאמור, בשלב זה אף החלטה קונקרטית לא התקבלה, רק נאמר כי יתכן שיש משרדים שבהם ישנן פעילויות לא חיוניות שמתוקצבות כעת מתקציבי אותם המשרדים. תישקל האפשרות לנתב חלקי התקציבים של אותם המשרדים לצורכי המלחמה. לפי הערכות, יהיה מכלול פתרונות. היום במשרד האוצר מתוכנן דיון ההמשך.

 אגף התקציבים צפוי להגיש הערכת מצב ותשובות למנכ"ל האוצר ולשר סמוטריץ. בין היתר, תינתן הערכה באשר ל"אורך הנשימה התקציבית"  ללא שינויים. בימים הקרובים משרד האוצר ישלים את הערכות התקציביות וגיבוש רשימת הפתרונות והמקורות למימון המלחמה והעורף.