מלחמת "חרבות ברזל": בצל המשך הלחימה ברצועת עזה, נמשך גם הדיון במערכת הפוליטית סביב לקיחת האחריות על המחדל שאירע ב-7 באוקטובר, במתקפת הפתע של חמאס בעוטף עזה. בעוד שבכירים במערכת הביטחון, כמו הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש אמ"ן הצהירו בפומבית כי הם אחראיים למחדל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טרם הצהיר בפומבית על אחריותו. בתוך כך, הסקר שערך מכון 'דיירקט פולס' בחן את עמדות הציבור באשר לאחראי במחדל.

באשר לשאלה מה הם הגורמים העיקריים לאסון ב-7 באוקטובר: 49% מכלל הנשאלים במדגם השיבו - התנהלות לקויה של הדרג המדיני. בחלוקה לגושים הפוליטיים: 16% ממצביעי הימין מאמינים כי הדרג המדיני אשם, בימין-מרכז הנתון קופץ ל-44%, בקרב מצביעי המרכז - 73% שלחו אצבע מאשימה לדרג המדיני, בקרב מצביעי המרכז-שמאל נתון כמעט דומה עם 74%, ובקרב מצביעי השמאל הנתון עומד על 84%.

במקביל, 29% מכלל הנשאלים השיבו כי הגורם העיקרי לאסון בעוטף עזה הוא הנחה מוטעית לגבי ארגון חמאס. 38% ממצביעי הימין מאמינים גם הם כי זו הסיבה לאסון ב-7 באוקטובר, 33% ממצביעי הימין-מרכז, 21% בקרב מצביעי המרכז, 26% בקרב מצביעי מרכז-שמאל ו-16% בלבד בקרב מצביעי השמאל.

נתון דומה, 29%, התקבל גם בקרב אלו הטוענים כי הסיבות לאסון בעוטף הן "יכולות מודיעיניות לא מספיק טובות". בקרב מצביעי הימין הנתון קופץ ל-42%, מצביעי הימין-מרכז עם 24%, שיעור מצביעי המרכז שמאמין כי זו הסיבה לאסון עומד על 16%, בקרב מציעי המרכז-שמאל הנתון עומד על 22% ובקרב מצביעי השמאל - 18%. 2% הנוספים השיבו כי אין להם עמדה בנושא.

בנוסף, 27% השיבו כי הסיבה למחדל היא "הסתמכות יתרה על תפיסת 'ניהול הסכסוך' במערכת הביטחון". 42% ממצביעי הימין השיבו כי הם מאמינים כי זו הסיבה, 24% ממצביעי הימין-מרכז, 16% מקרב מצביעי המרכז, 22% מקרב מצביעי המרכז-שמאל ו-18% מקרב מצביעי השמאל.

שאלה נוספת שנשאלה בסקר - האם ישראל צריכה להתעלם ממדינות שונות ולהתרכז אך רק באינטרסים הביטחוניים, או שישראל צריכה לשקול את בקשתן של מדינות אשר נחשבות לבנות ברית ובראשן ארה"ב. יותר ממחצית מהנשאלים - 55%, השיבו כי על ישראל להתעלם ממדינות העולם ולהתרכז אך רק באינטרסים הביטחוניים שלה. בחלוקה לגושים הפוליטיים: 81% ממצביעי הימין מאמינים בגישה זו, כך גם 61% ממצביעי הימין-מרכז ו-38% ממצביעי המרכז. בקרב מצביעי מרכז-שמאל, רק 30% מאמינים בגישה זו, וכך גם רק 19% מקרב מצביעי גוש השמאל.

כמו כן, 43% השיבו כי הם תומכים בכך שישראל תשקול את בקשתן של מדינות שנחשבות לבנות ברית, ובראשן ארצות הברית. כאן תמונת הגושים שונה בצורה מובהקת: רק 15% ממצביעי הימין תומכים בגישה זו, 38% ממצביעי הימין-מרכז ו-59% ממצביעי המרכז. בקרב מצביעי מרכז-שמאל הנתון עומד על 67% ובקרב מצביעי השמאל הנתון מזנק ל-76%.

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות דיירקט פולס בע"מ עבור פורום המזרח התיכון ישראל בתאריך ה-17 באוקטובר 2023, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 1,086 נדגמים בוגרים (18+) המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הכללית בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית עומדת על 4.0% בהסתברות של 95%. הסקר בוצע עבור ארגון ״פרויקט הניצחון הישראלי״ מבית פורום המזרח התיכון.