מלחמת חרבות ברזל: 42% מהציבור היהודי מאמינים כי ארצות הברית היא זו שקובעת את מהלכי המלחמה, ולא ממשלת ישראל, לעומת 40% שמאמינים שהממשלה היא שנותנת את הטון. כך עולה מסקר שיזם היועץ האסטרטגי יוסי טאטיקה, ונערך בשיתוף לזר מחקרים ו-Panel4All.

היום ה-17 | סלקציה בין החטופים? דיווחים על שחרור 50 שבויים בעלי דרכון זר
"מי שמביא חטוף מקבל דירה, התבקשנו לחטוף כמה שיותר": התיעודים מחקירות המחבלים

בתשובה לשאלה זו לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין מי שמגדירים עצמם אנשי ימין, ואלו שמגדירים עצמם שמאל-מרכז. בקרב דתיים (50%), חרדים (51%) ותושבי הדרום נמצאה נטייה שממשלת ישראל היא הגורם הדומיננטי, ובמחוז תל אביב 49% מאמינים שוושינגטון היא הגורם הקובע.

עמדה נוספת שנבחנה בסקר נוגעת לבקשת ארצות הברית לדחות את הכניסה הקרקעית לעזה. 38% מהמשיבים אומרים שעל ישראל להיענות לבקשה האמריקאית לדחות את הכניסה הקרקעית לעזה לעומת 34% שאומרים שלא צריך להיענות לאמריקאים בנקודה זו (28% חסרי דעה).

גברים נוטים יחסית יותר מנשים לדחות את הבקשה האמריקאית (40% לעומת 29%, בהתאמה); חילונים נוטים יותר להענות לבקשה (41% מהם אומרים להיענות לעומת 30% שאומרים לא להיענות) ואילו דתיים מצדדים יותר בכך שממשלת ישראל לא תיענה לבקשה האמריקאית  (39% - לא להיענות לעומת 27% - להיענות).

יוסי טאטיקה מסר על הנתונים: "המיצוב ההסברתי של ישראל הוא חלק אינטגרלי מיכולת ההתרעה שלה. על הממשלה לייצר הבנה בקרב קהלים גדולים יותר בציבוריות הישראלית שהיא זו שתקבע את כללי המלחמה. כרגע הדבר לא משתקף בסקר בצורה חד משמעית".