גורמים רבים בדרגות פוליטיות שונות, הגדירו היום (שלישי) את השידור החי של הצהרת יוכבד ליפשיץ כ"פיגוע הסברתי בלתי נתפס".

יוכבד ליפשיץ ששוחררה מהשבי: "עברתי תופת, הלכנו קילומטרים במנהרות"

הגורמים המשיכו והעבירו ביקורת: "גם אם בלשכת ראש הממשלה לא רואים לנכון לפקח על קיום מסיבת עיתונאים מסוג זה, גם אם האחריות על קיום האירוע היא של בית החולים איכילוב - בכל מקרה ובכל מצב חייב להיות שיקול דעת מינימלי. תסמונת השטוקהולם שמפתחים הקורבנות של חטיפה זו תופעה עתיקה ומוכרת מאות שנים. אם אין תיאום וכל אחד פועל כפי שנראה לו, למה שלא עשו חיפוש בגוגל 'תסמונת שטוקהולם' ולא בדקו מהו המצב הנפשי הנפוץ בקרב חטופים ששוחררו, רגשותיהם כלפי החוטפים?? חוסר שיקול דעת פה הוא מזעזע".

בלשכת ראש הממשלה הבהירו כי מי שטיפל והיה אחראי על ההצהרה של יוכבד ליפשיץ הוא בית החולים איכילוב שעמד בקשר צמוד עם המשפחה. בנוסף, טענו ש"ישראל היא מדינה דמוקרטית ולא צפון קוריאה. אין פיקוח על קיום הצהרות לתקשורת, אין כאן צד של צנזורה".

למרות שדווח כי דובר מטעם לשכת ראש הממשלה דיבר עם דובר בית החולים איכילוב לפני ההצהרה לתקשורת של ליפשיץ המשוחררת וביקש להעביר מסרים למשפחתה, ובמה יש טעם להתמקד, אבי שושן, דובר איכילוב, הכחיש: "אף גורם ממשלתי או בטחוני לא תדרך או נתן לי נוהלים לגבי התנהלות תקשורתית מול החטופות שחזרו משבי. כל כלי התקשורת היו בבית החולים משעה חמש בבוקר וביקשו לראיין את החטופות והמשפחות. נאלצנו להוציא בכוח צלמים וכתבים מתוך המחלקה בה הן מאושפזות. במקביל המשפחה כבר החלה לתת ללא תיאום איתנו ראיונות באיכילוב לערוצים כמו CNN למשל. משפחה אחת סירבה להתראיין ופרטיותה כאמור נשמרת לבקשתה כמקובל. יצר איתי בבוקר קשר דובר מטעם אישיות בכירה ונתן הערה לגבי ראיון שנתנה אשת צוות. (מבהיר: לא על המשפחה או החטופה).

"ניגשתי למשפחה ברגע שהם הודיעו שהם יוצאים לתקשורת והדגשתי בפניהם שיזכרו שיש פה מאבק הסברתי. שיהיה ברור, אני לא יכול ואסור לי להכתיב לאדם שחוזר משבי מה לומר, אני לא צנזורה וזה לא בסמכותי. השאלה היא של מי כן אם בכלל. נושא זה עכשיו נמצא בבדיקה משפטית. ברגע שהבנתי מה הלך הרוח וכתוצאה מההתנהלות בשטח, עצרתי את המסיבת עיתונאים. כדובר, אני מנסה ופועל לתת את השירות התקשורתי הטוב והמקצועי ביותר.

"כך ניסיתי לפעול גם הפעם. בתוך שעה נכנסנו לאירוע אליי הגיעו מאות כתבים מהארץ ובעולם ללא הכנה מספקת. אני מאחל שנזכה באיכילוב להגעה של חטופים רבים. יחד עם זאת אני לא מנהל הסברה של מדינת ישראל או אירוע החטופים ויותר לא אעשה שום מסיבת עיתונאים כאן בבית החולים של חטופים. כל העדויות אם וכאשר יהיו, כל אחד ואחת בביתו שלו או במתחם מסודר בניהול גורם ממשלתי שיקח אחריות על האירוע".

מבית החולים איכילוב נמסר: "ביקשנו לאפשר לחטופה ומשפחתה ולכלי התקשורת שיח מסודר ומתואם. הדרכת המשפחה בהקשר לאופי ותוכן המסרים לא נמצא באחריותנו אלא בידי הגורמים הביטחונים וההסברתיים הרשמיים שמצויים בקשר ישיר עם המשפחה".