ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד הציג היום (חמישי) תוכנית פעולה מיידית לשיפור השירות והטיפול האזרחי במלחמת חרבות ברזל.

ראש מועצה אזורית רמת הנגב: "מה הבעיה של משרד האוצר, לשלוח אלינו נציג?"
שימוש בטילים מונחים נגד אתרים צבאיים: זו "תכנית העבודה של חיזבאללה"


לפיד: "אפשר להבין את ההלם והשיתוק של המערכות הממשלתיות בימים הראשונים, אי אפשר להבין למה המערכת עוד לא יצאה מההלם. המדינה היום לא נמצאת - לא מול המפונים, לא מול החטופים, לא מול הניצולים, לא מול המשפחות של אזרחים שיצאו למילואים, לא מול הילדים שאין להם מסגרות".  
 
לדבריו, "כדי להתניע מחדש את המערכות בנינו תוכנית לאומית לשיפור השירות והטיפול האזרחי, שאותה אפשר וצריך להפעיל גם תוך כדי הלחימה. עבדנו עם מומחים, עם ראשי רשויות, עם אנשים שניהלו משרדים ממשלתיים בשעת חירום ובימי שלום. המערכות צברו הרבה מאוד נסיון גם במלחמות קודמות, וגם בזמן הקורונה. התוכנית שאנחנו מציגים פה לא באה לנגח את הממשלה. אנחנו פה בשביל לעזור. העברנו את התוכנית למשרד ראש הממשלה, למשרד האוצר ולמרכז השלטון המקומי. אנחנו מציעים לכל הגורמים האלה את עזרתנו וניסיוננו".

לפיד הציג את שמונת הצעדים שעל הממשלה הנוכחית לנקוט בהם כדי להחזיר את המשק ואת אזרחי המדינה למסלול של חיים מתפקדים, לטענתו:

1. לדבר עם האזרחים - מינוי דובר רשמי אזרחי שיעדכן את הציבור מדי יום. הקמת מנהלת הסברה בינלאומית.

2. הצגת תוכנית לכל התושבים שפונו מבתיהם. העברת הסמכות והתקציבים לשלטון המקומי, מציאת פתרונות דיור, הכפלת המענק הראשוני למפונים. הקמת ״קריית ממשלה ניידת״.

3. סיוע מיוחד לעסקים קטנים ובינוניים- וודאות כלכלית, הקלות, חל״ת גמיש ומענקים. 

4. סיוע לאנשי המילואים ומשפחותיהם- הקלות כלכליות וגמישות. ביצוע הסבה מקצועית לענף החקלאות והבניה.

5. שמירה על מערכת חינוך ושגרת לימודים מיטבית, עם תמיכה רגשית לילדים, בדגש על מציאת מסגרות חינוך לישובים המפונים. 

6. בריאות הנפש- הרחבת המענה. גיוס מטפלים והעברת תקציבים ואחריות לרשויות המקומיות.

7. חיזוק הבטחון האישי - ארגון מחדש של אבטחת ישובים: כיתות כוננות, הגדלת המשטרה ועוד, יחד עם הרשויות המקומיות, פיקוד העורף, והמשרד לביטחון לאומי.

8. סגירת משרדי ממשלה מיותרים והעברת הכספים הקואליציוניים, התקציבים והתקנים לטובת מצב החירום וחיזוק השלטון המקומי.