שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן צפוי ללחוץ על ישראל להסכים להפוגות קצרות בלחימה בעזה, על מנת לאפשר מעבר בטוח של סיוע הומניטרי ושחרור בני ערובה. כך דווח הערב ב"ניו יורק טיימס".

על פי גורמים בבית הלבן, בלינקן יעביר מסר זה לנתניהו ולבכירים נוספים בממשלה הישראלית. הבקשה באה על רקע לחץ הולך וגובר על הממשל האמריקני לנקוט צעדים להקלת המצב ההומניטרי הקשה ברצועת עזה.

הלחץ על ארה"ב התעצם לאחר שנשיא ביידן חשף באירוע התרמה כי נתניהו כבר הסכים ב-20 באוקטובר להפסקת אש קצרה שאיפשרה את שחרורן הבטוח של שתי אזרחיות אמריקאיות מידי חמאס.

אמנם לאחר מכן הבהירו גורמים בבית הלבן כי ביידן התכוון להפוגה מקומית מוגבלת ולא להפסקת אש כוללת ברצועה. ארה"ב מתנגדת להכרזה על הפסקת אש גורפת, מחשש שהדבר יאפשר לחמאס להתעצם מחדש.

עם זאת, ביידן נתון תחת ביקורת גוברת מצד ארגוני זכויות אדם וגורמים הומניטריים על כך שאינו פועל במרץ רב יותר להקלה מיידית של המצוקה ההומניטרית החריפה ברצועת עזה.

לפי הערכות של האו"ם וארגוני סיוע, מאות אלפי תושבים ברצועה סובלים ממחסור חמור במזון, מים, תרופות ודלק. תנאי מחיה קשים אלה מובילים למשבר הומניטרי הולך ומחמיר. 

ממשל ביידן טוען כי הוא פועל במגעים הדוקים עם ישראל לאפשר הפוגות הומניטריות קצרות ומקומיות, שיאפשרו מעבר של שיירות סיוע וטיפול בפצועים וחולים.

בלינקן צפוי לנסות ולשכנע את הנהגת ישראל לקבל הפוגות אלה, על אף התנגדותה הנחרצת להפסקת אש כוללת שתאפשר לחמאס להתעצם. 

הממשל האמריקני רואה בהפוגות מקומיות פתרון פשרה שיקל מעט את המצוקה בעזה מבלי לפגוע יתר על המידה ביכולתה של ישראל להלחם בחמאס. 

אולם נראה כי ממשלת ישראל עדיין מתנגדת בתוקף למהלך כזה, וטוענת שהדבר ישמש את החמאס להתעצמות. המשא ומתן בין הממשלים בנושא זה צפוי להימשך בימים הקרובים.