מאז הטבח הרצחני שביצעו מחבלי החמאס בדרום הארץ שהוביל למלחמה, רוסיה הביעה תמיכה בארגון הטרור ויצאה נגד ישראל. בכירים בחמאס אף ביקרו במדינה, כשברקע דיווחים על שינוי אופן הפעולה של צה"ל בסוריה מול הרוסים, בעקבות צעדיהם. בשיחה עם "מעריב", קסניה סבטלובה, חברת הכנסת לשעבר וחוקרת ומומחית לענייני המזרח התיכון, התייחסה לחשש ולשיתוף הפעולה בין טהרן למוסקבה.

היום ה-28 | נתניהו דוחה את אופציית הפסקת האש, נפילה בגן ילדים בשדרות
כבר לא שואלים את פוטין: הצעד הדרמטי של ישראל בסוריה

"אנחנו ממש רואים עליית מדרגה בכל מה שקשור לרטוריקה ולפעילת הדיפלומטית הרוסית. זה מתבטא גם בטענה השערורייתית שלישראל אין זכות להגן על עצמה. הדבר הזה כמובן מתדלק מאוד את המחאה נגד ישראל במספר מדינות. האיראנים מייד אימצו את השיח הזה כאשר מדובר כמובן בחברה במועצת הביטחון של האו"ם, מעצמה גרעינית ואז מה אנחנו נגיד? כמובן שלישראל את הזכות להגן על עצמה וזו התפתחות מאוד מסוכנת".

אז אני רוצה לשאול אותך האם אמירה כזאת מקורה בקרמלין?
"כמובן שזה מתואם. בכל דבר שקורה שם בין משרד החוץ לקרמלין, יש תיאום מלא ולא אופתע אם זו גם הנחתת דף מסרים שנעשתה מבעוד מועד, כי לא שמענו דברים כאלה לפני לכן זה עליית מדרגה משמעותית מאוד מבחינת הרטוריקה הדיפלומטית שזה דבר משמעותי מאוד".

האם יש מימד אופרטיבי להתבטאות הזו?
"אפילו אנשים במערב באוניברסיטאות בארצות הברית אימצו את זה. הדבר מלבה את האנטישמיות ואת ההפגנות האנטי ישראליות ונותן לגיטימציה כנגד ישראל כ"כוח כובש", אז מותר לשרוף תינוק ולעשות את כל הזוועות האלה".

מה לגבי ההתבטאות של רמזן קדירוב נשיא צצ'ניה, האם זוהי התייצבות לצידנו?
"לא, הוא דיבר על התקהלויות בכללי לא על עצם הפעילות שהייתה שם. היו שם גם הרבה תומכים שלו הדרך שלו היא להתפלל שאללה יעניש את ישראל אין מה לייחס את זה לישראל.

הוא מלבה את השנאה בקרב המוסלמים ברוסיה הוא לא תמך בישראל הפחד הרוסי הוא שאנשים שפוצצו את המצב בשדה התעופה לא נרתעו מכוחות הביטחון והחשש שזה יזלוג כנגד השלטון לסכסוך פנימי ולכן הוא דיבר כנגד הפגנות בכללי מי שמתקהל מי שעושה הפגנות צריך לטפל בו ולתת כדור בראש כדי להבין זאת בקונטקסט יותר רחב כי ישראל מעניינת אותם אולי הכי פחות. האירוע הזה בשדה התעופה למעשה הכניס את הקרמלין למבוכה הם היו צריכים להגיד שהאוקראינים עשו את זה מאחר ושזה פגע בתדמית שהם בנו לעצמם כמגניני היהודים בעוד האוקראינים פוגעים בהם".

מה לגבי כוח וגנר שיחמשו את חיזבאללה?
"למעשה היה רק פרסום אחד בנושא של הוול סטריט גורנ'ל ועדיין לא דווח שנמסר אלא שיתכן ויימסר  זה שאלה מורכבת מה זה עלול להימסר? זה יותר הערכה זה שלא יירטו תכתובות של אנשי וגנר. לא הייתי אומרת שתרחיש כזה הוא בלתי אפשרי א כי הכל אפשרי במציאות שלנו יש ווגנרים שהיו קרוב מאוד לחיזבאללה בסוריה יש שם כבר קשרים ארגוניים לא קשורים רק בקרמלין ויכולים לעזור אולי בעצימת עין של הקרמלין שאף אחד לא אמר שאסור מה שכן ולא צוין בפרסום מדובר במערכות כאלה SA22 ישראל מתגברת עליהם כבר היום יש אותם ברשות סוריה זה אינו שובר שוויון אך כל נשק שמתווסף לחיזבאללה זה כמובן לא טוב אך לא מדובר במטוסי חמקן או משהו כזה מדברים על דבר יחסית בסיסי."    

האם יש שינוי מדיניות ישראלי בתקיפות בסוריה האם זה שיח בציבור ובתקשורת הרוסית?
"אנחנו רואים שאכן יש יותר תקיפות. אם יתברר שאכן לא מעדכנים את הרוסים זה מאוד משמעותית ונצטרך לראות אם יהיו התייחסות לנושא בשבוע הבא כי המרכז המשותף הזה למניעת הקונפליקט בין ישראל לרוסיה בשמי סוריה הוא מאוד משמעותי זה מנע סכסוכים התנגשויות ויצר ערוץ דיאלוג מול הרוסים ולכן קשה להגיד אם זה מדיניות או משהו חד פעמי.

מה שכן ניתן להגיד שמבחינת הרוסים זה דבר מאוד עקרוני ואם זו אכן מדיניות שלא משתדלים לבצע תקיפות  בחלק גדול מהמקרים זה גם מסביר את הטון הלוחמני של הרוסים. רוסיה נמצאת היום בצד מאוד מנוגד וזאת השאלה למשל איפה ההבדל נניח בין טורקיה שלא מזינה את חמאס בנשק לגבי השמועות מול רוסיה אבל אם יתברר שיספקו נשק לאויבנו בלבנון ועזה זה סיפור אחר לגמרי". 

"וגנר כל השנים לא הייתה מיליציה עצמאית הם קיבלו תקציבים עצומים ממשרד האוצר הרוסי מנסים להכפיף אותם למשרד הביטחון לרוסים נוח שיהיה לכאורה גוף עצמאי כזה  שיהיה מרחב הכחשה זה לא זרוע ביצועית ולא ניטול אחריות או נגיב. בעבר אפילו פווטין אמר שהם לא קיימים אז זה משחק מעניין ואני חושבת שנתנו להם נשקים כאלה ואחרים כי רוב הנשק של וגנר למעשה מושקע באוקראינה.

חסר עכשיו נשק במלחמה העיקרית אז זה לא נשמע הגיוני שיזרימו נזק בכמויות לסוריה והחשש הוא לעורר רוחות ג'יהאד בתוך רוסיה עצמה ברפובליקות קווקזיות. צריך להתייחס אם באמת תגיע מערכת כזו אפילו אחת כאילו הייתה אלף אם יתברר שבאמת הגיעה, לא לעצום עין שכביכול זה לא שובר שוויון, אם צריך לפחות לשנמך את דרג יחסים לנתק הסכמים להחזיר את השגריר שלנו ולהיות יותר תקיפים בעניין האוקראיני אז צריך לעשות את זה, אני חושבת שזה צריך היה להיעשות מזמן. אנחנו מקבלים כל הזמן חיזוקים שרוסיה איננה ידידה של ישראל בשום מובן".

מה המצב כרגע במלחמת רוסיה אוקראינה ואיך זה משפיע עלינו ?
"מדובר כרגע על סכסוך קפוא, החזית היא התקדמות הדדית קצת של כל צד ונסיגה חזרה אין כבר מזה כמה חודשים התפתחויות משמעותיות ונראה שיש סוג של תיקו אבל יש חשש אוקראיני שכל ההתפתחות במזרח התיכון מאוד תפגע בתמיכה של המערב יצאו מספר מאמרים חשובים בימים האחרונים בטיימס ומקומות נוספים על החשש".

אז לא ניתן לראות את רוסיה מזיזה כוחות או מורידה קשב שם עבור המזרח התיכון?
"לא, ברגע שהם יורידו קצת ידיים מההגה שם זה ברור שאוקראינה תנצל את זה. זה ברור לגמרי שעבור רוסיה זו החזית העיקרית שלהם והם רוצים לנצח. אז פשוט ממשיכים להתגושש שם חזרנו למעגל של לפני שנה רוסים פוגעים בתחנות הכוח של אוקראינה וכו'".