התדרדרות ביחסים: טורקיה הודיעה היום (שבת) על החזרת שגרירה בישראל סקיר אוזקאן טורונלר, זאת לאחר 29 ימים של לחימה ברצועת עזה מול חמאס. 

"הנחתת דף מסרים": עד כמה הדוק הקשר בין הרוסים לאיראנים?

בהודעה שפורסמה על ידי הממשל נכתב: "לנוכח הטרגדיה ההומניטרית המתמשכת בעזה שהגרמה מהתקיפות הרציפות של ישראל נגד אזרחים וסירובה לקבל הפסקת אש ולהזרים סיוע הומניטרי, הוחלט להחזיר את שגרירנו בתל אביב חזרה לאנקרה להתייעצויות".

ממשרד החוץ נמסר כי "החלטת ממשלת טורקיה להחזיר את השגריר להתייעצויות בזמן שמדינת ישראל נמצאת במלחמת הגנה עצמית שנכפתה עליה על ידי ארגון טרור הגרוע מדעאש, היא צעד נוסף של נשיא טורקיה המתייצב לצד ארגון הטרור חמאס. מחבלי החמאס רצחו, טבחו והוציאו להורג מעל 1400 איש וחטפו לעזה 240 בהם תינוקות, ילדים נשים וזקנים. מעבר לכך, מחבלי החמאס משתמשים באוכלוסיית עזה כמגינים אנושיים, מונעים מהם מעבר לאזורים בטוחים וגונבים מהם דלק, מזון ומי שתיה.  החמאס הוא האויב האמיתי של העם הפלסטיני ומבצע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות".

כזכור, טורקיה החלה להקשיח את הטון שלה הן נגד ישראל והן נגד תומכיה המערביים, במיוחד ארצות הברית, כשהלחימה הסלימה ומספר ההרוגים בקרב אזרחים פלסטינים גדל. רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, הוביל עצרת גדולה באיסטנבול בסוף השבוע שעבר בה האשים כי ישראל, בתמיכת ארה"ב ואירופה, מבצעת "פשעים נגד האנושות" בעזה מאז תחילת המלחמה. "נדאג שאלה שאחראים לפשעי המלחמה בעזה יועמדו לדין", אמר.

לאור אמירותיו של ארדואן, ישראל הסיגה מוקדם יותר את כל הדיפלומטים מטורקיה וממדינות אזוריות אחרות כאמצעי זהירות ביטחוני.

בשיחה עם כתבים טורקים לאחרונה, התייחס ארדואן לראש ממשלת ישראל, ואמר כי הוא רואה בנתניהו האחראי למספר ההרוגים הגובר של אזרחים ברצועת עזה. "נתניהו הוא כבר לא מישהו שאנחנו יכולים לדבר איתו. הוא מחוק", צוטטו כלי תקשורת בטורקיה את ארדואן.

אולם, למרות החזרת השגריר אל אדמת טורקיה, ציין הנשיא כי טורקיה אינה מנתקת את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל במלואה.

"ניתוק לחלוטין לא אפשרי, במיוחד בדיפלומטיה בינלאומית", אמר. "אבל נתניהו נושא באחריות העיקרית לאלימות. מה שהוא צריך לעשות זה לקחת צעד אחורה ולהפסיק את זה".

לדבריו, ראש סוכנות הביון של MIT, איברהים קאלין, עומד בראש המאמצים של טורקיה לנסות ולתווך את סיום המלחמה.