שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) התראיין הבוקר (ראשון) ברדיו "קול ברמה" והתייחס בין היתר לדרכים לפיו יש להכריע את המערכה בעזה. עם זאת, טען אליהו בריאיון כי אחת האפשרויות היא להטיל פצצת אטום על רצועת עזה, למרות שבמקרה כזה היא תחריב גם את ערי ישראל. רה"מ נתניהו זעם וציין: "דבריו מנותקים מהמציאות". כמו כן, השעה נתניהו את השר מישיבות הממשלה עד הודעה חדשה.

"עבריינית עם דם על הידיים": תושבי בארי חסמו את כניסתה של מירי רגב לקיבוץ | צפו
דיווח: ארה"ב ביקשה מישראל להשתמש ב"פצצות קטנות יותר" כדי למזער את ההרג בעזה

"לנאצים לא היינו מכניסים סיוע הומניטרי. אין דבר כזה בלתי מעורבים בעזה", אמר אליהו שנשאל האם צריך להטיל פצצת אטום על כל עזה והשיב: "זאת אחת האפשרויות".

לאחר מכן, צוין בפני אליהו כי ישנם יותר מ-240 חטופים ישראלים בשבי חמאס ברצועת עזה ועל כך השיב השר: "מתפלל ומקווה לשובם, אבל יש גם מחירים במלחמה. בעזה צריכים להתחנן שיחזירו את החטופים. במלחמה משלמים מחירים. למה החיים של החטופים, שאני מאוד רוצה שישחררו אותם, יותר חשובים מהחיים של החיילים ושל האנשים שיירצחו אחר כך?".

עמיחי אליהו  (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
עמיחי אליהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו רתח והבהיר כי "הדברים של השר עמיחי אליהו מנותקים מהמציאות. ישראל וצה״ל פועלים לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של הדין הבינלאומי בכדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים, וכך נמשיך לעשות עד לניצחון".

לאחר מכן, הגיב אליהו לדבריו בריאיון וניסה להסביר את טענותיו השנויות במחלוקת: "ברור לכל בר דעת שהאמירה על אטום היא מטאפורית. אבל בהחלט חייבים תגובה עוצמתית ולא פרופורציונלית לטרור, שתבהיר לנאצים ותומכיהם שטרור אינו כדאי. זו הנוסחה היחידה שהמדינות הדמוקרטיות יכולות להתמודד בעזרתה עם הטרור. במקביל, ברור שמדינת ישראל מחויבת לעשות הכל בכדי להחזיר את החטופים בריאים ושלמים".

בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

במערכת הפוליטית נורה סערה בעקבות דבריו, כאשר שר הביטחון יואב גלנט תקף בחריפות את אליהו ואמר: "מגנה את דבריו חסרי הבסיס והאחריות של השר עמיחי אליהו. טוב שלא אלו האנשים המופקדים על ביטחון ישראל".

גם יו"ר המפלגה של אליהו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הודיע: "שוחחתי עם השר עמיחי אליהו, שהבהיר לי כי דבריו נאמרו כמטאפורה. ברור לכולנו שיש להשמיד ולמחוק את ארגון החמאס וברור לכולנו שנעשה הכל להחזיר החטופים הביתה".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "אמירה מזעזעת ומטורפת של שר חסר אחריות. הוא פגע במשפחות החטופים, פגע בחברה הישראלית ופגע במעמדנו הבינלאומי. הנוכחות של הקיצוניים בממשלה מסכנת אותנו ואת הצלחת המטרות המלחמה - ניצחון חמאס והחזרת החטופים. נתניהו חייב לפטר אותו עוד הבוקר".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "האמירה המופקרת, המיותרת וחסרת האחריות של השר אליהו פוגעת בדרכה ובערכיה של ישראל, גורמת לנזק מדיני כבד, והחמור מכל - היא מוסיפה לכאב משפחות החטופים מבית. אבן שזרק טיפש לבאר, גם אלף חכמים לא יצליחו להוציא".

איתמר בן גביר (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)
איתמר בן גביר (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)

יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס: "דבריו של השר אליהו להפציץ עזה בפצצת אטום נשמעו בגרסאות שונות על מסכי הטלוויזיה מאנשים אחרים.
דיהומנזציה וענישה קולקטיבית היא הדרך לרצח עם ופשעי מלחמה. ‏רבותיי יש יום אחרי המלחמה, זה לא סוף ההיסטוריה וזו לא מלחמת גוג ומגוג. אני בטוח ומאמין מעומק לבי שעוד ישכון שלום ופיוס בין שני העמים".

ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר: "השר המיותר עמיחי אליהו הצהיר כי להטיל פצצת אטום על עזה זו אחת האפשריות, ולעזאזל 241 חטופים ישראלים, כי יש גם מחירים במלחמה. אם לא הבנתם, מדובר בשר בממשלת ישראל. שמישהו באמת יאסור על הליצן הזה להתראיין. ובעיקר - הגיע הזמן שישחרר 147 מיליון ש"ח מתקציב משרדו הפיקטיבי ו-200 מיליון ש"ח מהכספים הקואליציוניים שהוא עדיין מחזיק - לטובת החזית והעורף".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "השר עמיחי אליהו אינו כשיר לכהן כשר בממשלה ולקבל החלטות בשמנו. עליו להיות מפוטר לאלתר".

חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד): "טמטום ומשיחיות חסרת גבולות. בושה שאדם כזה מזוהה עם ציונות דתית. שיוכו של אדם כזה לציונות הדתית וליהדות, מביא רבים לאירועי כפירה. כל דקה שהוא שר בישראל עלולה לעלות בחיי אדם".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "לאור האמירות של השר עמיחי אליהו אני לפעמים תוהה אם הוא שר בממשלה או נער מתלהב בן 14 שמתחיל את גיל ההתבגרות. לא ראוי".