בעולם הערבי מדווחים הבוקר (שלישי) על מתיחות הולכת וגוברת בין ישראל לשכנותיה, על רקע המלחמה מול חמאס ברצועת עזה. לפי פרסום ב"אל ערבי אל ג'דיד", לבית המשפט במצרים הוגשו שלוש תביעות בדרישה לאלץ את הנשיא עבד אל פתאח א-סיסי לקיים משאל עם בנוגע לתוקפו של הסכם השלום בין המדינות. אחת התביעות הוגשה על ידי קבוצת פוליטיקאים ואקדמאים בהתבסס על סעיף 157 בחוקה המצרית, המסמיך את הנשיא לקרוא למשאל עם בנושאים הקשורים לאינטרסים של המדינה.  

חודש למלחמה: אסור להסתנוור מההישגים עד כה - זה מה שיקבע באמת 
יכפיל את כיפת ברזל: מה כולל הסיוע בסך 14 מיליארד דולר של ממשל ביידן לישראל?

בתביעה נכתב כי הסכמי קמפ-דיוויד והסכם השלום "אינם גזרה הכרחית, ואין בהם קדושה אלא רק במידה שהישות הציונית מכבדת את הטקסטים שלהם. המשך התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה והעם הפלסטיני מחייבים את ההנהגה הפוליטית להעריך את המצב ולהקשיב לדעת העם באמצעות משאל עם, המעניק לו את הבחירה בין להמשיך להתנהל בהתאם להסכם או לבטלו".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נשיא מצרים א-סיסי (צילום: רויטרס)
נשיא מצרים א-סיסי (צילום: רויטרס)

תביעה נוספת הוגשה על ידי נשיא איגוד השוטרים לשעבר, פהמי בהגט, שדרש לחייב את א-סיסי לגרש את שגריר ישראל ממצרים. בתביעה נכתב כי "במלחמת הכיבוש הישראלי ברצועת עזה בוצעו פשעים מתועבים שמחייבים ניתוק מוחלט של היחסים הדיפלומטיים והפוליטיים עם הישות הישראלית הכובשת". 

ראש ממשלת ירדן: "כל האופציות על השולחן"

באופן דומה, גם בירדן לא שקט בימים אלה. ראש הממשלה, בישאר אל-חסאוונה, אמר אתמול כי "כל האפשרויות על השולחן עבור ירדן בהתמודדות שלנו עם התוקפנות הישראלית על עזה והשלכותיה". 

הפגנות בירדן (צילום: AFP)
הפגנות בירדן (צילום: AFP)

ראש הממשלה הירדני אמר בנוסף כי "התקיפה הישראלית האכזרית אינה מפלה בין מטרות אזרחיות לצבאיות ומתרחבת לאזורים בטוחים ואמבולנסים".

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה רבת עמון כי שגריר ישראל, שעזב את העיר זמן קצר לאחר מתקפת הטרור של חמאס, לא יורשה לחזור למדינה, ולמעשה הכריזה עליו כאישיות בלתי רצויה.