׳בשם האחים': טקס הנצחה וקביעת שמה של מתפרת 'המשקם' על שמם של סא"ל סלמאן חבקה ז"ל וסא"ל עלים סעד ז"ל נערך היום (שלישי) בכפר יאנוח-ג'ת במלאות חודש למלחמת 'חרבות הברזל' הטקס נערך בהשתתפותם של שר הרווחה יעקב מרגי, השייח מואפק טריף - מנהיג העדה הדרוזית, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל ויו"ר המשקם ארנן פלמן.

שלוש אחיותיו של סא"ל עלים סעד ז"ל עובדות במתפרת 'המשקם' ביאנוח ג'ת המעסיקה כ-100 נשים מהחברה הדרוזית עם מוגבלות ומייצרת מידי שנה כ-60,000 מדים לחיילי צה"ל. בימים אלו, הן עובדות לילות  כימים כדי לייצר עשרות אלפי מדי צה"ל בעקבות גיוס המילואים המסיבי.

שר הרווחה יעקב מרגי הגיע היום לטקס, נאם ואף התייחס לתיקון חוק הלאום: ״מדינת ישראל מנציחה היום את שמם של גיבוריה סא"ל סלמאן חבקה וסא"ל עלים עבדאללה ז"ל שנלחמו בגבורה, הקריבו את חייהם למען ביטחון ישראל והצילו חיים של אזרחים רבים. קריאת שם המתפרה המעסיקה נשים עם מוגבלות מהחברה הדרוזית על שמם, כאן בכפר יאנוח-ג'ת, מקום הולדתם ומגורי משפחותיהם, היא אות הוקרה והערכה של מדינת ישראל על תרומתם הגדולה של סלמאן ז"ל ועלים ז"ל ושל העדה הדרוזית כולה לביטחון ישראל ומעמיקה את הברית  ושותפות הגורל רבת השנים בין העדה הדרוזית למדינת ישראל".

בנוסף, התייחס השר לבקשת העדה הדרוזית לתיקון חוק הלאום. רק אמש, שלח מנהיג העדה הדרוזית השייח טריף מכתב לראש הממשלה כדי לתקן את החוק שפוגע ברבים מבני העדה. בהתייחסותו אמר השר בנושא כי "עם קצת רצון, אפשר למצוא את הנוסח המאוזן שייתן ביטוי עמוק לעדה הדרוזית בחוק הלאום. זאת תהיה אות הברית - תיקון חוק הלאום". עוד הוסיף: ״לצערי הרב, תמיד הרגשתי תחושת אי נוחות וחוסר הוגנות. הצד השני שהוא הריבון, לא ידע לתרגם את ברית החיים הזאת באותה מידה. אם זה בדיור, בקרקעות ובתעסוקה. ומעל הכול צריך לומר באומץ - גם בחוק הלאום".

יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית המשיך ואמר: ״במשך שנים, נהגו לכנות את הקשר שבין העם היהודי והעדה הדרוזית "ברית דמים". המלחמה שהחלה ב 7 באוקטובר, גבתה וממשיכה לגבות את חייהם של אזרחים וחיילים רבים. במלחמה על הבית כמו גם בעתות של שלום, אין הבדל בין יהודי לדרוזי או לכל בן דת אחרת. המתפרה בכפר יאנוח-ג'ת היא עדות נצחית לעוצמתה של הבחברה הישראלית, להגשמת החזון של התנועה הציונית, לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה ולברית החיים שבינינו לבין העדה הדרוזית בישראל. אין ראוי יותר מאשר הנצחת זכרם של הקצינים הגיבורים, בני העדה, שמסרו נפשם בהגנה על העם והמולדת".

מנהיג העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף הוסיף לדבריהם: ״מאז נפלו עלים וסלמאן ז"ל, העם היהודי עוטף את המשפחות. זה העם היהודי החם והאוהב שנכרתה ברית שותפים בינו לבין העדה הדרוזית לפני למעלה מ-75 שנים. ההחלטה לקרוא למפעל על שם הנופלים מרגשת, לא רק בשל ההנצחה ששני הגיבורים ראויים לה, אלא בשל אופי המקום המהווה אכסנייה לבעלי אתגרים מיוחדים, אוכלוסייה שהייתה קרובה מאוד לעלים וסלמאן, שעל אף עיסוקיהם, דאגו לקרובים שלהם בעלי הצרכים וניסו לשמח אותם בכל דרך. מעריך את חברת 'המשקם' על היוזמה, המגלה מעורבות ויוזמה, שמאפיינת את החברה בישראל מאז פרצה המלחמה. זה ישראל היפה שכולנו שואפים לחיות בה".