נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן דחק בראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך שיחת הטלפון ביניהם ביום שני להסכים להפוגה בת שלושה ימים בלחימה בעזה, כדי לאפשר התקדמות בשחרור חלק מהחטופים שמוחזקים בידי חמאס - כך אמרו בכירים אמריקנים וישראלים.

לפי ההצעה שעל השולחן, חמאס ישחרר 10-15 חטופים וינצל את שלושת ימי ההפוגה כדי לוודא את זהותם של כל החטופים שבידיו ושבידי גורמים נוספים ברצועה, ויעביר את רשימת השמות שלהם. חמאס פרסם הודעה ביום שלישי לפיה הארגון היה מוכן לשחרר 12 חטופים בעלי אזרחות זרה שבידיו אולם ישראל הכשילה זאת. בישראל מעריכים כי חמאס מחזיק בכ-180 חטופים, הג'יהאד האיסלאמי מחזיק בכ-40 חטופים ועוד 20 חטופים מוחזקים בידי משפחות פשע, בעיקר בדרום הרצועה.

ממשל ביידן מנסה לפעול לשחרור החטופים, בעיקר במגעים שהוא מנהל מול ממשלת קטאר, שמארחת את בכירי החמאס בדוחא. בכיר אמריקני אמר בתדרוך לכתבים ביום שישי כי המו"מ קשה ומורכב מאוד כיוון שהוא מבצע בצורה לא ישירה. ראש ה-CIA ביל ברנס ביקר אתמול בישראל וקיים שיחות בנושא החטופים. בהמשך השבוע הוא יבקר בקטאר.

שני בכירים ישראלים ואמריקנים סיפרו שנתניהו הדגיש בפני ביידן במהלך שיחתם כי הוא אינו סומך על חמאס שיעמוד במילתו וישחרר מספר גדול של חטופים. נתניהו אמר שחמאס "יטפטף" כמה חטופים, אבל ישראל לא תוכל לחדש את הלחימה אחרי שלושה ימים של הפסקת אש.
בכיר ישראלי אמר שנתניהו זוכר היטב כיצד במהלך הפסקת אש הומניטארית במהלך מבצע צוק איתן ב-2014 חמאס תקף כוח של צה"ל ברפיח, הרג חיילים וחטף את הדר גולדין.

אחרי הפגישה עם שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב ביום שישי האחרון, נתניהו דחה את הבקשה האמריקנית להפוגה הומניטארית ואמר שהפסקת אש זמנית תקרה רק אם תכלול שחרור של חטופים. בכיר ישראלי אמר שנתניהו סבור שהפוגה בת שלושה ימים היא למעשה הפסקת אש וכי עבור שחרור של מספר קטן של חטופים אין צורך ביותר מכמה שעות של הפוגה. "אם מדברים על הפוגה טקטית, שעה לפה או שעה לשם, אז כבר עשינו כאלה. נבחן את הנסיבות כדי לראות אם הן מאפשרות הכנסת סיוע הומניטארי או הוצאת חטופים בודדים", אמר נתניהו בראיון לרשת ABC אמש.

מהבית הלבן נמסר כי לא יתייחסו לשיחות דיפלומטיות שהנשיא ביידן מקיים. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס.