סקר המנדטים של "מעריב" השבוע כמעט ולא שונה מהסקר שבוצע בשבוע שעבר, אולם יש בו נתון אחד שלדעתי צריך להדאיג את ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי הסקר, 23% ממצביעי הליכוד בבחירות האחרונות רואים בבני גנץ כמתאים יותר לראשות הממשלה.

סקר מעריב: רוב מוחץ לגנץ על נתניהו בהתאמה לראשות הממשלה, ומה תמונת המנדטים? | הנתונים המלאים
מטח כבד לגוש דן; דיווח ערבי על עסקה בה ישוחררו כ-100 חטופים

ההתדרדרות של הליכוד בסקרים החלה עוד לפני השבת האיומה, כאשר היא הייתה המפלגה "שנענשה" על כל טעות שעשו חלק משותפותיה הקואליציוניות וחלק מחברי הכנסת שלה עצמה. לדעתי,ועל פי הנתונים האלה, אם תמשך ההתדרדרות של הליכוד בסקרים יצטרך נתניהו לדאוג ללגיטימציה בתוך מפלגתו לא פחות מהאיומים הפוליטיים מבחוץ.

בני גנץ ממצב את עצמו כראש ממשלה בשורה של החלטות פרגמטיות נכונות שקיבל וכמעט בלי לעשות טעויות, ובשל העובדה שהוא מקובל על כל חלקי המפה הפוליטית.

גם ישראל ביתנו ממשיכה במגמת ההתחזקות ועולה במנדט נוסף ל 9. יו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן הביע נכונות להיכנס מתחת לאלונקה ולהצטרף לקבינט המלחמה בנוסף לפתרונות שהוא מציע בשורה של ראיונות נתפסים טוב בציבור והוא ממשיך למצב עצמו כמי שיודע כיצד על ישראל להתנהל.

לעובדה שנשיא ארה"ב בידן  נמצא בשנת בחירות ישנה השפעה מכרעת על הממשלה. ביידן נקרע בין מחויבותו ועמידתו האיתנה לצד ישראל ובין הלחצים בתוך המפלגה הדמוקרטית, בעיקר מהזרם הפרוגרסיבי והדבר משפיע בעיני על הלחצים שילכו ויתגברו מצד וושינגטון על ישראל להסכים לוויתורים נוספים עד שיגיעו לכדי דרישה להפסקת אש.

כאן יהיה המבחן החשוב של קבינט המלחמה, הציבור הישראלי מצפה להכרעה של החמאס ולא יסתפק בפחות מכך, לשם כך הקבינט בראשות נתניהו יידרש להדוף הצעות להפסקת אש שיהפכו עם הזמן לדרישות תקיפות יותר. אם הממשלה לא תראה כושר עמידות ולא תאפשר לצה"ל את הגב הדרוש לעמוד ביעדי המלחמה סופה יהיה בלתי נמנע.

ולאחר שכל זה נאמר חייבים לחזור ולציין,  המפה הפוליטית הישראלית תשתנה ולא תהיה דומה לזאת שתלך לבחירות, ההתפכחות של הציבור הישראלי מתבניות ישנות יאלצו את כל המפלגות להמציא את עצמן מחדש.