סעודיה מארחת היום (שבת) פסגה ערבית-אסלאמית, משותפת לליגה הערבית ולארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, בו משתתפים עשרות מנהיגים ונציגים דיפלומטיים מכמה מדינות, בהם גם נשיא איראן, איברהים ראיסי, שנפגש לראשונה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מאז חידוש היחסים. בסיום הפסגה גינו המנהיגים את פעילות ישראל בעזה וכינו זאת "פשעי מלחמה, מעשי טבח ברברים ובלתי אנושיים".

מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

במהלך הפסגה, שעוסקת במלחמה ברצועת עזה, גינה יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן את ה"מלחמה האכזרית בעזה", כלשונו, והדגיש כי יש צורך להגיע להפסקת אש מיידית ולעצור את הפעילות הצבאית ברצועה. בן סלמאן הוסיף כי המשך הלחימה, מהווה כישלון של מועצת הביטחון, כישראל נושאת באחריות הרשמית להפרת הזכויות האזרחים בעזה. יורש העצר הסעודי המשיך ואמר כי "יש צורך בהמשך פתיחת המסדרונות ההומניטריים", ואף קרא לשחרור כל החטופים שבידי חמאס.

נשיא איראן, איברהים ראיסי, אמר: "אנחנו צריכים לקבל החלטה היסטורית לגבי מה שמתרחש בשטחים הפלסטינים, אנו מתאספים היום בשם האומה האסלאמית כדי לעזור לעם הפלסטיני, היום הוא יום היסטורי להגנה על מסגד אל-אקצא. עזה הפכה לבית הכלא הגדול בעולם, בשל המצור. הישות הציונית מפרה את כללי הזכויות הבינלאומיות במהלך התקיפות בעזה, הרג אזרחים והפצצת בתי חולים הם ביטויי השנאה של ישראל בעזה, כל אחד צריך להחליט באיזה צד הוא, ארה"ב שותפה לפשעים של ישראל".

שיח' תמים בן חמד אאל ת'אני, אמיר קטאר, הגיע גם הוא לפסקה ואמר כי מתקיימים מאמצים לשחרור החטופים שבשבי חמאס, וכי יש תקווה להגיע בקרוב להפסקת אש הומניטרית. עוד טען כי "מה שמתרחש בעזה הוא סכנת מוות, עד מתי הקהילה הבינלאומית תתייחס לישראל כאילו היא מעל החוק הבינלאומי? מי עלה על דעתו שבתי חולים יופצצו בפומבי במאה ה-21? אנו דורשים לפתוח את המעברים ההומניטריים כדי לספק סיוע תמתמיד, ואנו מגנים בתוקף את תקיפת מתקני הבריאות בעזה".

אמיר קטאר שיח' תמים בן חמד אאל ת'אני (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
אמיר קטאר שיח' תמים בן חמד אאל ת'אני (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

נשיא מצרים א-סיסי בתורו תקף את ישראל: "תושבי עזה נתונים להרג מתמשך, מצור ושיטות לא אנושיות הדורשות עמדה רצינית ונחרצת מצד הקהילה הבינלאומית. היום אנו מגנים את הרג האזרחים ומדגישים כי מדיניות הענישה הקולקטיבית של תושבי עזה אינה מתקבלת על הדעת. אנו דורשים הפסקת אש ללא תנאים מוקדמים ומניעה של עקירת הפלסטינים מאדמתם". לדבריו, "אנו דורשים להגיע לפתרון הסכסוך והקמת מדינת פלסטינית בגבולות 67', אנו מזהירים כי בהמשך הלחימה, יש סכנה שהיא תתרחב לאזורים נוספים, ויש לערוך חקירה בינלאומית על ההפרות של ישראל נגד הפלסטינים בעזה".

נשיא מצרים א-סיסי (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
נשיא מצרים א-סיסי (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

גם מלך ירדן עבדאללה השתתף בפסגה, ואמר: "תושבי עזה נתונים למלחמה מכוערת שחייבת להיפסק מדי, העוול שאליו נחשפנו ב-7 באוקטובר, החל לפני 70 שנה, כוחות הכיבוש הורגים בעזה רופאים, צוותי סיוע, ילדים, נשים ואפילו קשישים, פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה לשים קץ לסבלו של העם הפלסטיני ולפתור את המשבר בן עשרות השנים. איננו יכולים לשתוק על התנאים הקטסטרופליים בעזה, מניעת מים, מזון ותרופות היא פשע מלחמה".

הפסגה הערבית בריאד (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
הפסגה הערבית בריאד (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שסירב לקרוא לחמאס ארגון טרור, נאם גם הוא בפסגה: "אין מילים לתאר את המתרחש בעזה, ואת הפגיעה האכזרית בבתי החולים, מקומות התפילה ובתי הספר, ראינו אמהות מחזיקות את ילדיהן המתים ואבות מחפשים את בני המשפחה שלהם בין ההריסות. ישראל מנסה לנקום על אירועי ה-7 באוקטובר באמצעות הרג של חפים מפשע, ומדינות המערב אפילו לא קראו להפסקת אש".

ארדואן הוסיף כי "על הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לחשוף את הנשק הגרעיני של ישראל", ושב לתקוף את ישראל על המלחמה בעזה: "ארה"ב והמערב טוענים שהם בעד זכויות אדם אך שכחו זאת בנוגע לפרקטיקות של ישראל. הסיוע ההומניטרי חייב להימשך ללא הפרעה, ויש להעביר דלק לבתי החולים, עזה דומה לגיהנום, עלינו לעשות את כל המאמצים להעמיד את ישראל באחריות על הפשעים שלה ולעמוד לדין בבית המשפט הבינלאומי בהאג".

נשיא טורקיה ארדואן (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
נשיא טורקיה ארדואן (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

ביומיים הקרובים היו צריכות להיערך בסעודיה שתי פסגות נפרדות, פסגת הליגה הערבית ופסגת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי. עם זאת, לאחר התייעצויות שונות, הוחלט לקיים פסגה אחת מאוחדת. העיתון אל-ערבי אל-ג'דיד דיווח, כי מחצית משרי החוץ של המדינות החברות בארגון לשיתוף פעולה אסלאמי דרשו לאחד את הפסגות, ובריאד הסכימו.