הממשלה דנה הבוקר (ראשון) בשאלת הפגיעה במעורבים בטבח הגדול של חמאס שהחל את המלחמה הנוכחית ובבלתי המעורבים בטבח - האוכלוסייה בעזה. במהלך הדיון פרץ עימות סוער בין הנוכחים, כאשר השר לביטחון לאומי טען כי צריך לפגוע באוכלוסייה שתמכה בטבח - וראש הממשלה התנגד.

קודם צ'רצ'יל, הבא סטאלין? נתניהו הוכיח שהוא מנותק, עכשיו יותר מאי פעם | בן כספית
לקראת עסקת שבויים? ביידן שוחח עם אמיר קטר

השר לביטחון לאומי בן גביר טען כי המדינה צריכה לפעול לפגוע במי שהיה שותף לטבח, מלבד מחבלי החמאס. לדבריו, המעגלים האזרחים שהיו שותפים לטבח הם מחבלים - וכך צריך להתייחס אליהם. חבר הכנסת אבי דיכטר טען גם כן כי צריך לפעול נגד המעגלים האזרחיים שהיו שותפים לטבח: "אני שומע כל הזמן שאתם אומרים 'מחבלי חמאס', 'מחבלי חמאס'... מה עם עוזריהם?".

איתמר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו שיתף בישיבת הממשלה: "אנו עושים הפרדה בין אוכלוסייה אזרחית לבין המחבלים הטרוריסטים. אצל הטרוריסטים קודם פוגעים באוכלוסייה ואחר כך קצת בלוחמים - אצלנו הפוך. אנחנו רוצים לתת לאוכלוסייה אזורים שלמים לבנות אוהלים, בתי חולים, ניתן סיוע הומניטרי, זה נותן לנו כוח". אל דבריו שך ראש הממשלה הצטרף שר המשפטים יריב לוין, שהבהיר: "חייבים את ההבחנה הזאת בין בלתי מעורבים למעורבים. אנחנו עושים מאמץ אדיר להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".

בתגובה, בן גביר תקף: "אתם כל הזמן מדברים על בלתי מעורבים, אבל אני רוצה שיהיה ברור - הזקן הזה שרץ עם מקל להתעלל באזרחים, הוא בלתי מעורב? הוא מחבל! הוא כן מעורב. מי שמחלק סוכריות ומעודד רצח הוא מעורב, גם אלה שבאו לבזוז הם מעורבים - מחבלים".

ראש הממשלה הגיב בכעס: "לא נהרוג מאות אלפים, נעשה הבחנה בין מחבלים לאוכלוסייה". השר בן גביר ענה בכעס בחזרה: "רק שלא נתבלבל, לחשוב שיש מחבלים שהם בלתי מעורבים. כל מי שמעורב צריך למות".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

בתום ישיבת הממשלה הוחלט להטיל על מנכ"ל משרד רה"מ, יוסי שלי, להקים את "מנהלת החטופים, הנעדרים, השבים ארצה ומשפחותיהם", שתפעל בהתאם להנחיות ראש הממשלה לתכלול הפעילות האזרחית להשבתם ארצה של החטופים והנעדרים ותוך אחריות כוללת על הקשר עם משפחותיהם ועם השבים ארצה.