ועדת החינוך של הכנסת אישרה היום (שני) כי זכאות לשירותי חינוך מיוחדים שניתנה לתלמיד בשלוש השנים האחרונות - תוארך אוטומטית בשנה נוספת. מטרת התיקון, שהוצע בהוראת שעה, לייעל ולהקל על ההליכים הבירוקרטיים הכרוכים בזכאות לשירותי חינוך מיוחדים, ולאפשר לגורמים המקצועיים המעורבים, ובפרט לפסיכולוגים החינוכיים, למפקחים, ולצוותי המשרד והרשויות המקומיות, להתפנות לעשייה הנדרשת בשל מצב החירום.

נחשף בכנסת: "לא מעט מניצולי המסיבה ברעים אושפזו בכפייה"

נציגת משרד החינוך בדיון, תמי אומנסקי, הדגישה כי בתקופה זאת לא יידרש אבחון חדש לחידוש האוטומטי. "אם הורים יבקשו – הם כן יקבלו ועדת זכאות, ואם לא – הזכאות תוארך באופן אוטומטי. יש 50 אלף ועדות בשנה לתלמידים המבקשים חידוש זכאות עבורם. אם נחיל את ההארכה האוטומטית רק על מי שצריך השנה לחדש, בשנה הבאה נצטרך 100 אלף דיונים לחידוש זכאות ולא נוכל לקיים אותן בפקק שיווצר. לגבי יידוע ההורים על כך - יש לנו אחריות ליידע אותם, אבל נבקש לא לסנדל אותנו בחוק", ציינה.

כאמור, במהלך הדיון הוחלט כי החידוש יהיו אוטומטי, אולם לגבי החלטות שהתקבלו בשנים תשפ"ב – תשפ"ג, אם מדובר על מעבר מגן לבי"ס יסודי, מב"ס יסודי לחטיבת הביניים, ומחטיבת הביניים לתיכון, כן תתקיימנה הוועדות. עוד אושר בנוסח כי חובת יידוע ההורים על כך, מוטלת על משרד החינוך. ההצעה אושרה בקולותיהם של יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב, ח"כ סימון דוידסון וח"כ יוסף עטאונה.
 
בראשית הדיון ביקשו נציגי משפחות החטופים לדבר: "אנחנו לא צריכים אמפתיה. אנחנו צריכים פעולה. מחויבות חברי הכנסת ומקבלי ההחלטות לוודא בכל דרך אפשרית שגם האנשים האלה מדוברים מידי יום. אין הצדקה מוסרית לקיום המדינה, אם פעם אחרת הופקרנו בשבת הארורה ובפעם השנייה הם יופקרו למותם ולא נחזיר אותם. העם מאחוריכם, העם דורש את זה. זה לא ניצחון על חמאס והחזרת החטופים. זה הינו הך. לא נחזור על רון ארד ולא על גלעד שליט שחיכה חמש שנים".

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב: "אנחנו עושים יום יום מאמצים מול הפרלמנט הצרפתי והשוויצרי להביא להשבתם של כלל החטופים. לא חסכנו בתמונות ומילים גם בפגישה האחרונה שלנו עם השגריר השוויצרי. לא יתכן שמדינות העולם יבלעו רוק ולא יעשו דבר אחרי ששחטו אצלנו ילדים." נציג המשפחות: "אני מאמין לכם שאתם פועלים. אתם פה כדי לשרת את רצון העם. וזה רצון העם".

מנחם גולדין, שהגיע לדיון בתוקף תפקידו כנציג נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, התייחס לסוגיית החטופים, בתור אחיו של הדר שנחטף לעזה במהלך צוק איתן: "אני מבקש מכם חברי הכנסת שתעמדו איתן. שלא יהיה אף הסכם ואף הפסקת אש עד שאחרון החטופים חוזר".