"אין הצדקה להתעוררות המאוחרת של ממשלת ישראל טיפול העורף – המכנה המשותף של הליקויים הוא היעדר היערכות לשעת חירום", כך התריע היום (שני) מבקר המדינה מתניהו אנגלמן במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו.

מסר לנתניהו? הוראת משרד המשפטים בסוגיית מסמכי הקבינט

אנגלמן, שבחמשת השבועות האחרונים סייר עם בכירים ממשרדו במרבית יישובי קו העימות בדרום ובצפון, נפגש עם תושבים וראשי רשויות וביקר מפונים מהדרום ומהצפון בבתי מלון, התריע היום על ליקויים רבים שנחשפו. "כאשר נתחיל את הביקורת נהפוך כל אבן, על מנת להגיע לחקר האמת ולהצביע על האחריות של הגורמים הנוגעים בדבר מכלל הדרגים – המדיני, הצבאי והאזרחי", הוא הודיע.

בפנייתו לראש הממשלה, העלה מבקר המדינה שורת ליקויים שנחשפו ודורש לפעול לתיקונם. הליקויים הוצגו גם לפורום המנכ"לית בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

הליקויים עליהם נטען, כוללים את תוכנית הסיוע לתושבי קווי העימות, תקצוב ממשלתי בחירום למשרדים האזרחיים, מתן מידע והסברת פעולות הממשלה לציבור. כמו גם את שהות המפונים בבתי המלון, חינוך, בריאות הנפש, שירותי בריאות בחירום, מחסור באמבולנסים ממוגני ירי, פערי מיגון בבתי החולים בדרום ובצפון ובעיות בכיתות הכוננות, במיגון ובמקלוט.

מלחמת חרבות ברזל: בנימין נתניהו על הלחימה מול חמאס. ללא קרדיט (צילום :ללא קרדיט)

"ההיערכות הממשלתית לחירום אמורה הייתה להיות כוללת, מפורטת, מתורגלת ומוכנה להפעלה. זהו הרף המצופה ממדינה שהיערכותה לחירום היא נדבך הכרחי ויסודי בעמידתה מול אתגריה הביטחוניים המורכבים", קבע אנגלמן. "החודש הראשון של תקופת החירום אינו אמור להתאפיין בתהליך הדרגתי ואיטי של התארגנות ממשלתית, אלא בהפעלה מהירה של תוכניות ומערכים מוכנים".

אנגלמן סבור שעל שרי הממשלה להמשיך לפעול כל אחד בתחומו לטיוב הטיפול בעורף האזרחי. "רוח ההתנגדות הנפלאה הקיימת בקרבנו הינה בעלת חשיבות מכרעת ותורמת ללכידות הלאומית, אך לצד זאת היא מחדדת את הצורך בניהול מענה יעיל ומהיר מצד המערך הממשלתי", הוא הדגיש והבהיר כי מדובר רק בתחילת הליך הביקורת על ההתנהלות בעורף.

עוד הוא הבהיר כי משרד מבקר המדינה גם יערוך ביקורת מקיפה ונוקבת במועד שעוד ייקבע "לצורך בחינת הכשלים המדיניים והביטחוניים, שאפשרו למחבלי החמאס לטבוח ולפגוע באופן אכזרי בכ-1,400 אזרחי ישראל ובכוחות הביטחון ולחטוף 239 ילדים, קשישים, נשים וגברים, השוהים עתה ברצועת עזה וליבנו עימם ועם בני משפחותיהם".

לדבריו, הביקורת תבחן את פעילותם של כלל הדרגים – המדיני, הצבאי, והאזרחי על ציר הזמנים בתקופה שלפני פרוץ המתקפה הנתעבת, במהלך ימי המתקפה ובפעולות שננקטו לאחריה.

"עם זאת, הבהרתי, כי בעת הזו חובתנו לתמוך בצה"ל ובכוחות הביטחון, כך שיעסקו בדבר אחד ובו בלבד – הניצחון על אויבנו, שכן זוהי מלחמת קיום בארצנו. משכך, בעת הזו, ביקורת המדינה המתמקדת בבחינה ובמעקב אחר מתן המענה של רשויות המדינה לעורף האזרחי", הוא ציין עוד.