ישראל נכנסה היום ליום ה-39 למלחמה מול חמאס, לצד ההתחממות בחזית הצפונית והמאמצים לשחרור החטופים השבויים בעזה. חבר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת זאב אלקין, התייחס לדברים הבוקר (שלישי) בשיחה עם ענת דוידוב, אודי סגל וטל לב רם ב-103FM.

לפיד במסר לנתניהו: לא אתעסק בשאלת האשמה - אלא אם תעשה את הדבר הבא
"מה שאמרה עורר בי חלחלה": נציג החטופים שהתעמת עם דיסטל משחזר

"גם אני פגשתי אתמול את נציגי משפחות החטופים בכנסת, ובהחלט זאת אחת משתי המטרות העיקריות של המלחמה הזאת, וכל דבר שנעשה נבדק בפריזמה הזאת - כמה זה מקרב אותנו לנושא של החזרת החטופים", אמר בפתח השיחה.

לדבריו, "יש שתי מטרות - למוטט את שלטון חמאס ושלא ישלוט יותר בעזה, ושאירוע של ה-7 באוקטובר לא יוכל יותר לחזור. יש לזה משמעות, אגב, לא רק לגבי הגבול הדרומי שלנו, אלא גם לגבי הגבול הצפוני, כי כולם יושבים בסביבה שלנו ומסתכלים מה יקרה לגוף שהעז לרצוח ולטבוח בעם ישראל ברמה כזאת, ולכן אם חמאס ימשיך לשלוט בעזה - זה יהיה מסר לכל הסביבה שכל כך 'אוהבת' אותנו, שאפשר לעשות פעולות כאלה ועדיין לצאת מהן בשלום. במקביל כמובן החזרה של החטופים".

"היעד הוא מאוד פשוט, שביום שהמלחמה הזו תסתיים - חמאס לא שולט יותר ברצועת עזה. זה יעד מאוד פשוט, מדיד, אין פה אמצע, אין פה שליש, אין פה איזושהי מריחה וצריך להמשיך במלחמה הזאת עד שהיעד הזה יושג. אסור לעצור באמצע", הבהיר אלקין.

"אם בסוף המלחמה, סינאוור עוד פעם יוציא את הכורסה שלו, ישים אותה על בית הרוס בעזה ויחייך מול המצלמה, המסר של זה יהיה לכל המזרח התיכון - 'מותר לטבוח ביהודים ועדיין להישאר בשלטון ולא גובים ממך מחיר'. זה יעד שאפשר להשיג אותו, אי אפשר להשיג אותו תוך כמה שבועות, אני אומר מראש, אני מאוד אופתע אם זה מה שיקרה", הוסיף.

"אני אומר את מה שאומר גם צה"ל, כל ראשי ארגוני הביטחון שלנו, גם צה"ל, גם שב"כ, כולם, ואת מה שאומר גם הדרג המדיני שמנהל את המלחמה הזאת. מדובר על מאמץ ומלחמה ארוכה ונחושה. היא יכולה לקחת חודשים רבים, שנה ואף יותר מזה, אבל אסור לעצור באמצע בשום פנים ואופן, כמה זמן שזה לא ייקח. בסוף התמונה צריכה להיות מאוד ברורה - חמאס לא שולט ברצועת עזה".

לגבי הלחץ הבינלאומי, אמר: "כרגע האמריקאים מבינים בעצמם שמדובר פה על מערכה שתיקח זמן ושהמטרה צריכה להיות חיסול שלטון חמאס, כך הם מדברים. ככל שיעבור זמן, יהיה לחץ בינלאומי עלינו, אולי לאו דווקא אמריקאי, להגדיל סיוע הומניטרי או לעשות הפוגות הומניטריות".

עוד הדגיש אלקין כי "המטרה היא להחזיר את כל החטופים. האם בסוף אלה יהיו כולם ביחד או שיהיו שלבים שונים? זה אי אפשר לדעת, זה תלוי גם בנסיבות המבצעיות. כמו שראינו, לפעמים אנחנו יודעים להגיע למקום מסוים ולהציל ולשחרר חטוף או חטופה, וגם אם זה יגיע בסופו של דבר לעסקה... גם זה יכול להיות".

"אתם יודעים שמתנהל משא ומתן, זה לא סוד. מנהל אותו ראש המוסד, דרך הערוץ הקטארי, ודבר אחד אנחנו רואים בבירור, מה שאמרנו עוד לפני תחילת התמרון, שככל שהחבל מתהדק על צווארם של מנהיגי חמאס וארגון חמאס, כך יש יותר סיכוי שהמשא ומתן יוכל להניב פירות", הוסיף.

עם זאת, הבהיר חבר הכנסת: "לא הייתה בידינו אפשרות או עסקה שמדינת ישראל החמיצה אותה, כל הגורמים שעוסקים בנושא הזה מבחינה מקצועית, כולם הגיעו למסקנה שעד תחילת התמרון, חמאס פשוט היתל בנו ורצה רק למשוך זמן ולעכב את התמרון ולא התכוון להגיע לשום עסקה. דווקא ככל שיש יותר לחץ, כך יש יותר סימנים שיש סיכוי לקדם את המשא ומתן".

שר הביטחון יואב גלנט במפגש עם משפחות החטופים (צילום :שחר יורמן )

לקראת סיום השיחה, התייחס לסוגיית כוח רדואן בגבול הצפון: "צה"ל פועל במסגרת המחיר שהוא גובה מחיזבאללה על הירי לשטחנו, המחיר הזה הוא לא סתם תג מחיר, אלא כולו מכוון למעשה לחיסול תשתיות של חיזבאללה שנמצאות בקרבת הגדר שלנו, וזה הולך ומתבצע ומייצר מציאות חדשה בשטח".

"האם ניתן יהיה להגיע למטרה הזאת רק באמצעות הפעולות האלה או שיידרשו פה פעולות יותר נרחבות? את זה אנחנו נצטרך לראות בהמשך. המסקנה ברורה, לטווח ארוך, ברור שאנחנו צריכים להסיק מסקנה וללמוד לקחים ממה שקרה בדרום ולייצר מציאות שגם בצפון כוח רדואן לא נמצא על הגבול שלנו", סיכם.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm