שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', אמר היום (שלישי) כי "מדינת ישראל לא תוכל להשלים עוד עם קיומה של ישות עצמאית בעזה, שנשענת כאמור באופן אינהרנטי על שנאת ישראל ושאיפת השמדתה". השר אמר את הדברים עת התייחס למאמרם של חבר הכנסת רם בן ברק ודני דנון ב"וול סטריט ג'ורנל".

רימונים, רובי קלצ׳ניקוב וחומרי חבלה: כך נראתה פשיטה על מפקדתו של בכיר בחמאס
מומחה מסביר: זה התרחיש שבו חיזבאללה יילך למלחמה כוללת

"אני מברך על יוזמת הפינוי מרצון של ערביי עזה למדינות העולם. זה הפתרון ההומניטרי הנכון לתושבי עזה ולאזור כולו לאחר 75 שנות פליטות, עוני ומסכנות. מרבית אוכלוסיית עזה היא דור רביעי וחמישי לפליטי 48, שבמקום להיות משוקמים כבר מזמן על בסיס אישי ואנושי כמו מאות מיליוני פליטים בכל העולם, הוחזקו כבני ערובה בעזה בעוני ובצפיפות והיוו סמל לשאיפת השמדתה של מדינת ישראל וחזרת הפליטים ליפו, חיפה, עכו וטבריה. זו גם הסיבה לשנאה העזה שעל ברכיה גדלה ומתחנכת אוכלוסיית עזה למדינת ישראל וליהודים, שנאה שרק היא יכולה להסביר את אכזריות הבטח הנורא שביצע חמאס-דעש באזרחי ישראל, משל היתה מדינת ישראל המקור לכל מצוקותיהם, וממילא בהשמדתה נעוץ הפתרון", אמר סמוטריץ'.

עוד טען, כי "לשטח קטן כמו רצועת עזה, ללא משאבי טבע ומקורות פרנסה עצמיים, שום סיכוי להתקיים עצמאית, כלכלית ומדינית, בצפיפות גדולה כל כך לאורך זמן. משום כך קליטת הפליטים על ידי מדינות העולם החפצות בטובתם באמת, תוך תמיכה וסיוע כלכלי נדיב של הקהילה הבינלאומית, ובתוכה מדינת ישראל, היא הפתרון היחיד שיביא לקץ הסבל והכאב של יהודים וערבים כאחד".

"נצטרך צבא גדול ואכזרי עם יכולות"

מוקדם יותר שוחח השר עם אראל סג"ל ויוסי יהושוע ב-103FM, והתייחס לדיווחים על עסקה אפשרית להחזרת חלק מהחטופים שתכלול הפסקת אש או הפוגה באש של כמה ימים.

"אני רוצה לומר שני עקרונות - האתוס הציוני של מדינת ישראל - תיסע עד סוף העולם כדי להביא ולחלץ כל יהודי וכל אזרח ישראלי. כך עשינו באנטבה, כך עשינו במקרים אחרים ואנחנו מחויבים כמובן לעשות כל מה שאפשר וצריך כדי להחזיר את החטופים. מצד שני, צריך לזכור שפעמיים עשינו טעויות קשות מאוד בעסקת ג'יבריל ועסקת שליט, מזכיר, סינוואר בעצמו שוחרר בעסקת שליט ואחראי לכל הטבח הנורא והאירועים הנוראיים שאנחנו בתוכם עכשיו", אמר. "לשמחתי, גם בכירי הצבא כרגע... לכולם ברור, שהדרך הטובה ביותר להגדיל הכי הרבה את הסיכויים להחזיר את החטופים שלנו זה ללחוץ על חמאס בכל הכוח, להילחם בו, להכות אותו, להשמיד אותו".

לגבי הלחץ הבינלאומי שמופעל על ישראל, טען: "הדרך הטובה ביותר לעמוד בלחץ זה קודם כל להמשיך לומר את האמת שוב ושוב, האמת היא שאנחנו מתמודדים מול משטר טרור אכזרי שעושה שימוש באזרחים. אנחנו מנהלים עכשיו את המלחמה המוסרית והצודקת ביותר בעולם. הניצחון של מדינת ישראל, הוא למעשה ניצחון של העולם המערבי, העולם התרבותי, של האור על החושך. ככל שנתקדם וננצח וככל שהאור ייגבר על החושך, אני חושב שגם העולם יישר עם זה קו".

בהמשך הביע את דעתו על היום שאחרי: "אני חושב שאנחנו נצטרך להפיק הרבה מאוד לקחים בכל הרמות ובכל המישורים. זה נכון במישור הצבאי, זה נכון במישור של יחסי צבא ודרג מדיני - עד כמה בכלל לדרג מדיני יש או אין השפעה על תפיסת הביטחון של מדינת ישראל, איך מתנהלים התהליכים. אני באופן אישי עסקתי בזה הרבה מאוד בחודשים האחרונים בקבינט, גם לגופו של עניין - בלאתגר את המערכת, ואני חושב שגם בלאתגר את הסיסטם, באיך המערכת הזאת עובדת, איך מייצרים דינמיקה שבה יש דיאלוג בריא ואין זלזול של המערכת הצבאית בדרג המדיני או בפוליטיקאים. יש הרבה מה לתחקר וללמוד".

איפה האחריות שלכם?
"אני חושב שהייתי מהראשונים, אם לא הראשון, שלקח אחריות. בסוף, מה לעשות? אנחנו בממשלה, זה קרה במשמרת שלנו ואני חושב שנצטרך להסתכל על האחריות הזאת הרבה מאוד שנים אחורה, אתה יודע מה? מהסכמי אוסלו נצטרך להסתכל על האחריות הזאת".

סמוטריץ' הבהיר: "אני אמרתי בהקשר הזה של ללמוד ולהפיק לקחים ולהסיק מסקנות ולקחת אחריות, שאני הולך לעשות את זה על עצמי. אני לא מאלה שהולכים לדפוק על החזה של מישהו אחר, אני אצטרך לעשות את חשבון הנפש שלי ואני אשתדל לעשות אותו בשקיפות אל מול הציבור. ללכת 30 שנה אחורה ויותר מזה להסכמי אוסלו, כולנו נצטרך הרבה מאוד חשבון נפש, אבל עכשיו צריך להתעסק רק בדבר אחד - במה שמחזק, במה שנותן כוח ללוחמים ולמפקדים, למנהיגות. יהיה מספיק זמן לעשות את חשבון הנפש".

במהלך השיחה, הגיב גם לביקורת שמופנית כלפי תפקוד משרד האוצר בסיוע למפונים: "אנחנו בעיצומו של קמפיין, שאני לא יודע אם יש דרך לנצח אותו. קמפיין ציני שיש בו מעט מאוד אמת. יש כמובן דברים שצריך לשפר ולתקן, הממשלה עובדת. מה? אתה רוצה שנלך ללבנון 2 ונזכיר שעשרות אלפי אזרחים חיו באוהלים של גאידמק על חוף הים? איפה הייתה אז המדינה? אנחנו, מהיום הראשון, 180 אלף איש מפונים מהבתים, נמצאים במלונות. אף אחד לא בפרויקט של תרומות אישיות, כולם במלונות".

עוד אמר השר, כי "אנחנו משלמים את זה, מממנים את זה. מערכת הרווחה נמצאת שם, מערכת הבריאות נמצאת שם, מערכת החינוך נמצאת שם, אתה יודע מה זה לתת חינוך לתושבי קריית שמונה שמפוזרים ב-187 מלונות בכל רחבי הארץ? זה מאתגר, זה קשה, זאת מלחמה. יש חוסר נוחות, 180 אלף מחוץ לבית. תראה, זה הפתיע את כולנו, זה הפתיע את הצבא, לקח זמן להתעשת, זה הפתיע אותנו כמערכת אזרחית, אנחנו עד היום נטחנים בגלגלים של בירוקרטיה".

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם מתפרץ על סמוטריץ' בוועדת הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

אתה יכול לומר איפה לא תפקדתם טוב ויכולתם לתפקד טוב יותר?
"אנחנו כל הזמן לומדים ומנסים לשפר. בהתחלה את המלונות, הרשויות הזמינו ואנחנו שילמנו, חלק דרך משרד הפנים. אלה החלטות ממשלה היסטוריות, של שנים, של חירום, אגב שקרסו. אתה רוצה שנאמר שאת החלטות הממשלה וכל התרגילים שעשו בחירום, כל תושבי הצפון היו צריכים להתפנות למתנ"סים ולכיתות לימוד?"

"וכשאני לפני חודש באתי ואמרתי 'חבר'ה, אתם השתגעתם? אנשים בני 60 ו-70 יתקלחו יחד עם עוד אלף איש באיזה אולם ספורט במקלחת של תלמידי תיכון?' אז אמרו לי, 'כן, אלה הפקודות', אז אמרתי, 'לא יקום ולא יהיה'. נשכבתי על הגדר, נלחמתי. אז היו תוכניות שנכתבו במשך הרבה שנים והסתבר שהן לא מתכתבות עם המציאות. מאוד מהר התאמנו את עצמנו", הוסיף. 

לדבריו, "בשבוע הראשון עצרנו את הכול, קואליציוני ולא קואליציוני. לאט לאט עושים סדר ואנחנו מביאים עכשיו כידוע תקציב מתקן לכנסת, אני מקווה שכבר בשבוע הבא. המשק הישראלי נכנס טוב לאירוע הזה, יחס חוב תוצר נמוך, גירעון נמוך, שוק תעסוקה חזק. יש לנו גמישות פיסקלית. המשק הישראלי נכנס חזק, אנחנו יודעים לתת לדבר הזה מענה. לא חסר כסף. כל מי שאומר שיש שקל אחד לניצולים, למפונים, לספקים, למלונות, שלא מגיע בגלל איזושהי סיבה, פשוט משקר".

"אני קיבלתי החלטה לא קלה לחתוך בבשר החי, לקצץ 70 אחוז בכל הכספים הקואליציוניים. אין משרד, אין תוכנית, אין איזשהו תחום בעולם שקיצצו בו בהיקפים כאלה, אגב זה לא היה מעולם, לכו אחורה. מישהו קיצץ בלבנון השנייה את כל הכספים הקואליציוניים? באנו ואמרנו לכולם, 'חברים, מתגייסים עכשיו'. 70 אחוז חתכנו, זה לא היה מעולם. עצוב לי שיש מי שמנסה כל הזמן לסכסך אוכלוסיות ולייצר קמפיין כאילו אין ממשלה ולא עובדים, זה לא נכון. זה פשוט שקר", הבהיר.

סייע בעריכת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM